Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

I like:love:
Den var väldigt fin i kroppen tycker jag.
Sen är det väl kanske lite roliga med en mörkare-rödare färg i pälsen. Vad heter den?

Han heter Winchester och är e. Wintersun, en helbror till 1406 Winterstein. Wintersun exporterades från Österrike till Australien men lever tyvärr inte längre.
 
Sv: Haflinger

Då måste den ju nästan vara i "släkt" med Wincent - fast långt ute. Wincents mamma Ulli, som vi har pratat om innan, var ju dotter till Ulfi, e: Steinadler u: Ulfidaes. Är det några du känner till Eldfuxen? Jag kan tyvärr inte alla siffror i huvudet och jag sitter på jobbet nu:crazy:

Du skrev ju en gång att du hade sett någon bild på Ulli, då hon var fin och hade helt vit man - var var det? Skulle verkligen vilja se den bilden. Hon var en stjärna:love: En envis stjärna:angel:

Jodå, det måste vara samme Steinadler. Det finns en Streinadler född 1989 också, som står i Tyskland, men han lär det ju inte vara! :D

Bilden av Ulli finns i boken Haflinger - Liebe ohne Grenzen av Winfried Paul. Finns kanske att få tag på via något antikvariat?
 
Sv: Haflinger

Jag undrar sen också var man hittar all information där man kan läsa om aveln, stammar, stamböcker och allt.
Jag vill så gärna lära mig inför framtiden......

Det finns en massa bra böcker om haflinger, men det är en klar fördel om man kan tyska ... eller åtminstone engelska! Italienska sitter förresten inte heller fel.

Du kan ju börja med att titta i den svenska stamboken. Där finns alla i Sverige stambokförda hingstar och ston (stambokförda t.o.m. 2003) införda, många med bild till också.

Vad är det du vill läsa om? Jag kan säkert ge dig boktips! Oj, märks det att jag är dotter till en bibliotekarie, tillika förläggare? :D

Stamböcker finns inte så många "tryckta" men i tidiga utgåvor av tidskriften Haflinger Pferde presenterades oftast en eller två stofamiljer i varje nummer. Det har de tyvärr slutat med nu. :cry:
 
Sv: Haflinger

Jodå, det måste vara samme Steinadler. Det finns en Streinadler född 1989 också, som står i Tyskland, men han lär det ju inte vara! :D

Nja Ulli föddes ju runt 1975-76 om jag inte minns helt fel, så det verkar väl inte troligt:smirk:

Jag ville så gärna se den bilden. Hur kommer det sig att hon är med i en tysk/österikisk bok - när hon föddes i Danmark????
 
Sv: Haflinger

Då är hon e. 901 Steinadler då, precis som Steinbock!

Jo alltså boken heter ju inte Haflinger - Liebe ohne Grenzen som jag skrev utan Haflinger in Europa - Liebe ohne Grenzen! Den handlar om haflingern i olika delar av Europa, och då finns det några sidor (och lite bilder) från Danmark också!

Boken är utgiven 1988 på L.V. AHNERT-Verlag. Hoppas att det är till hjälp när du letar efter den!
 
Sv: Haflinger

Tyska eller italienska är uteslutet men engelska går jättebra ;).

Ja, Riksstamboken blir nog det första köpet.

Det som intresserar mig mest just nu är att hitta en bra grund vid mitt första köp av sto. Om det blir i år eller om 5 år det vet jag inte.
Sedan vill jag också kunna veta var och vad jag ska kolla på för att hitta rätt hingst till detta sto för att få den typ av haflinger jag vill ha, mitt avelsmål.

Jag har ju tittat runt lite grann på haflingersidor, mest utländska, och den linje som intresserar mig mest är W-linjen.
Jag vet att jag frågat lite om det förut och att det finns olika modeller osv. även i denna linje men trots allt så är det här jag har hittat de hästar som fallit mig mest i smaken.
Jag vill fördjupa mig i den linjen lite och se om det är där jag ska börja och då är det väl foton, stammar och prestationer som känns mest vettigast att börja.

Historiken känns också viktig men även rasen i allmänhet men det andra känns mest aktuellt just nu.

Jag har inte tänkt ha någon större skala av avel, kanske alla säger i början :D, men jag vill få fram en haflingermodell lämpad till westernridning.

Jag har varit flitig och noterat några av de mest duktiga westernflingornas stammar och ska bli kul och kunna studera det mera.
 
Sv: Haflinger

Hmmm min fina mossgröna färg visade sig vara spygrön:eek: så nu har jag ett stall med spygröna väggar!

Kul, jag hade missat den infon om att han betäckte annat än tyroler:)
kan ju vara bra att veta!:angel:

Jag har en liten fråga angående tyroler haflinger, om föräldrarna är gokända som tyroler haflinger, blir avkomman det med även om den aldrig visas på nån kåring?
 
Sv: Haflinger

W- hingstarna faller mig i smaken med:d
överlag har dom haft utseende och gångarter som tilltalar mig!:)

apropå det du skrev för ganska många sidor sen och det är vanligt att haflinger har manen på vänstersidan så har iaf alla här det!;)
 
Sv: Haflinger

Vad bra att jag än så länge inte är fel ute då ;).

Ja, jag har noterat att manen ligger oftast på vänstersidan och blev nyfiken om det är något "inom" rasen.
 
Sv: Haflinger

Hmmm min fina mossgröna färg visade sig vara spygrön:eek: så nu har jag ett stall med spygröna väggar!

Kul, jag hade missat den infon om att han betäckte annat än tyroler:)
kan ju vara bra att veta!:angel:

Jag har en liten fråga angående tyroler haflinger, om föräldrarna är gokända som tyroler haflinger, blir avkomman det med även om den aldrig visas på nån kåring?

Ha..ha..ja, spygrönt hadde vi också en vinter i stallet..... behöver jag säga att vi målade om allt nästa sommar!!:D

Svar:Nej.
Avkomman blir däremot det vi kallar för 100% renavlad Haflinger.
Som treårig visas avkomman för tyrolerdommare varav Hannes Schweisgut alltid är den ena dommaren. Blir avkomman godkänd för avel DÅ blir det en Tyrolerhaflinger och stamboksförs i Tyrolerstamboken.
 
Sv: Haflinger

ha ha ommålningen är inte allt för långt bort...:crazy:

okej, då rätades ett frågetecken ut för mig!:)

Bra!

Borde tillägga att om avkomman är en hingst visas den som ettåring för samma dommare under en kåring. Har den lille killen hingstämne i sig ber man ägaren om att spara honom, övriga kastreras (eller slaktas).
Lille "hingstemand" får då gå på hingstalmen i två år med de övriga hingstkandidaterna. Där på Almen i Tyrol växer han sig stor och stark! Bor han i utlandet får ägaren ta hand om hans utveckling till hingst.
Som treåring återkommer han till den stora hingstkåringen. För dem från almen är det första helgen i februari på Fohlenhof och för övriga under den årliga kåringen.
EFTER kåringen blir det en vacker Tyrolerhaflingerhingst!!!!!! (eller en valack som skolas till kör/ridhäst)
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

*kl*

Nu har jag suttit och bläddrat igenom en bit av tråden men vi har ju "tjattrat" så mycket och jag orkar verkligen inte gå igenom alltihop.

Jag letar efter en sida, som jag trodde jag sparat, där det fanns massor av länkar, roliga dikter/ordspråk, bilder på hingstar (nya som gamla), ja allt som har med flingor att göra egentligen.
Den kan ha varit amerikansk eller engelsk.
Jag vet att den finns som länk här någonstans.

Är det någon som vet vilken jag menar?
 
Sv: Haflinger

Hmmm min fina mossgröna färg visade sig vara spygrön:eek: så nu har jag ett stall med spygröna väggar!

Kul, jag hade missat den infon om att han betäckte annat än tyroler:)
kan ju vara bra att veta!:angel:

Jag har en liten fråga angående tyroler haflinger, om föräldrarna är gokända som tyroler haflinger, blir avkomman det med även om den aldrig visas på nån kåring?
Kan bli en helt annan färg då den har fått torka lite.
 
Sv: Haflinger

*kl*

Nu har jag suttit och bläddrat igenom en bit av tråden men vi har ju "tjattrat" så mycket och jag orkar verkligen inte gå igenom alltihop.

Jag letar efter en sida, som jag trodde jag sparat, där det fanns massor av länkar, roliga dikter/ordspråk, bilder på hingstar (nya som gamla), ja allt som har med flingor att göra egentligen.
Den kan ha varit amerikansk eller engelsk.
Jag vet att den finns som länk här någonstans.

Är det någon som vet vilken jag menar?

Jag har hittat den :D.
Småkorkad som jag är så glömde jag titta på min egen hemsida där jag hade den som länk.
 
Sv: Haflinger

Bra!

Borde tillägga att om avkomman är en hingst visas den som ettåring för samma dommare under en kåring. Har den lille killen hingstämne i sig ber man ägaren om att spara honom, övriga kastreras (eller slaktas).
Lille "hingstemand" får då gå på hingstalmen i två år med de övriga hingstkandidaterna. Där på Almen i Tyrol växer han sig stor och stark! Bor han i utlandet får ägaren ta hand om hans utveckling till hingst.
Som treåring återkommer han till den stora hingstkåringen. För dem från almen är det första helgen i februari på Fohlenhof och för övriga under den årliga kåringen.
EFTER kåringen blir det en vacker Tyrolerhaflingerhingst!!!!!! (eller en valack som skolas till kör/ridhäst)
Låter som om donm har höga krav på rasen med andra ord. Tyvärr så är det ju inte så innom alla raser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 594
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp