Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Tack GT för ditt svar :bow:

Men det är inte så lätt för en annan att veta om det är känsligt eller inte och varför skulle det :confused:

Då är det bättre att förklara i stället för att "Så var vi där igen".
Jag uttryckte mig klart och tydligt att jag är nybörjare och inte har någon koll. Frågan var ju bara för få veta om det är i Tyroleraveln de lättare haflingerna finns eftersom jag då gillar de lite kraftigare.
Man lär ju sig genom att fråga och då hoppas man på ett svar, inte något diffust där man fattar noll.

Är det inte bättre att lägga fram vad man tycker och vad man står för :confused: i stället för att ignorera eller svara konstigt.

Nåja,,,då ska jag inte fråga mer om avel om det är så känsligt.

Tycker du ska fråga om du verkligen är seriös i dina frågor!
I detta tillfälle uppfattade jag dig som provokerande!

Som Eldfuxen skriver så har jag i denna tråd svarat väldigt mycket och verkligen försökt förklara och visst får man ifrågasätta tyroleravlen precis som man kan ifrågasätta nyttan av "Edelblut" eller andra saker inom avlen.
G-T nämner att tyroleravlen konstant ifrågasätts vilket kan bli för mycket också.
Man tröttnar faktiskt på att "rita och förklara" och undrar om det står idiot på ryggen på en.......när de mest enkla frågor konstant återkommer, ibland från samma personer.
Dina inlägg tidigare i dag fick mitt bägare att rinna över, så enkelt är det!:mad:
Men visst, är du nybörjare så får man väl ha översende.:rofl: hoppas att det förklarar varför jag svarade "Så var vi där igen"!
 
Sv: Haflinger

guuud vad vackra hingstar, suck varför kunde nora inte få sitt föl tilsm emd nilton.. det hade varit så himla evckaert.. men tyrolens hingstar ärt ju så mycket vacklrae än de svenska, enorma manar:P:love:
 
Sv: Haflinger

Tycker du ska fråga om du verkligen är seriös i dina frågor!
I detta tillfälle uppfattade jag dig som provokerande!

Som Eldfuxen skriver så har jag i denna tråd svarat väldigt mycket och verkligen försökt förklara och visst får man ifrågasätta tyroleravlen precis som man kan ifrågasätta nyttan av "Edelblut" eller andra saker inom avlen.
G-T nämner att tyroleravlen konstant ifrågasätts vilket kan bli för mycket också.
Man tröttnar faktiskt på att "rita och förklara" och undrar om det står idiot på ryggen på en.......när de mest enkla frågor konstant återkommer, ibland från samma personer.
Dina inlägg tidigare i dag fick mitt bägare att rinna över, så enkelt är det!:mad:
Men visst, är du nybörjare så får man väl ha översende.:rofl: hoppas att det förklarar varför jag svarade "Så var vi där igen"!

Ööhh,,,,varför skulle jag inte vara seriös? Om jag inte hade varit seriös så hade jag väl låtit bli att fråga överhuvudtaget och inte brytt mig.
Vad var provokerande med min fråga? Jag bara undrade om det var i den aveln som de lättare fanns...vad var felet???
Om det nu var en jättekonstig fråga så kanske det mer tyder på min okunskap?

Denna tråd är hur många sidor som helst och jag har inte läst ALLA inlägg eller diskussioner men får väl börja på sidan 1 och läsa igenom så jag slipper ställa mer dumma/konstiga frågor.

Tänk på att det som är självklart för dig kanske inte är lika självklart för andra.
 
Sv: Haflinger

Som sagt, vem som har kommit längst beror på vad man har för mål med aveln och vilka egenskaper man tittar på. Men jag struntar i det, vet vad jag vill föda upp och är så nöjd med min egen lilla flock.

Så rätt....... men tyroleravlen har kommit långt i sitt avelsarbete, det är bara så.
Jag ger dig rätt, jag är också nöjd med min lilla flock och vet vad jag strävar efter med min uppfödning. Det bästa som finns är att ta emot sitt eget "hemma-avlade" föl en underbar vårdag! Att se denna lilla gudomliga varelse komma till världen. Försöka hitta alla de possitiva drag från ditt sto och hingsten, för just då är detta fölet en 50 poängare, minst eller 100 poängare enligt tyrolerskalan:D, skit samma..........Lycka är vad det är och stolthet... med en ny liten haflinger i din egen lilla flock!:love:
 
Sv: Haflinger

Men vad är detta?:cry:

Lakrits ställde ju bara en enkel fråga?

Jag kan förstå att man kanske blir trött på frågor man har fått svara på om och om igen.
Men då är det bättre att hålla tyst, skaka på huvudet för sig själv, och sedan scrolla vidare!

Så gör tex. åke när hen dagligen får frågan om varför hen är så in i helsikes snygg!:p

Se så, nu sjunger vi "We shall over come" eller varför inte;

"-Du borde köpa dig en tyrolerhatt! Bara därför att..locka fram ett skratt.."
 
Sv: Haflinger

Lägger in en bild som jag tog i Aachen 1997, föreställande hingsten Merlin som rids i passage. En himla läcker hingst tycker jag!
Merlinpassage.jpg
 
Sv: Haflinger

Ja den var verkligen fin!:love:

Eldfuxen, ditt vandrande gamla uppslagsverk ;)..för ett antal år sedan skulle jag ha åkt upp till Järvsö för att titta på en hingst som var till salu.
Vi hade en del kontakt och jag fick hem bilder på honom osv.
(åh, underbara brevtid, vad jag saknar dig bland alla räkningar och reklam!)

Vet/tror att han var en av dom första inom den svenska aveln!
Men minns inte alls hans namn...:confused:

Kan du -eller någon annan för Lineá pea ska inte alls stänga butiken- komma på vem denna hingst var genom dessa knapphändiga ledtrådar?

Men visst har höjden på haflingern verkligen ändrats?
På "min tid" fanns bla Nelson och Wildhütter (stavas?) och det var väl verkligen inga stora killar det?:D
Det var inte heller denna killen i Järvsö, antar att det var därför bla han inte skulle verka i aveln mer..
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Supermaffig! :love:

Hur hög är han? Minns du det? Han ser sådär fint "reslig utan att vara stor" ut som man kan se hos vissa hästar.
 
Sv: Haflinger

Det måste ha varit liz. Klodskovgaards Steinbock 5! Han stod i Järvsö i några år. Tyvärr lever han inte längre. Men han har mååånga avkommor i Sverige (och 14 i Danmark!). Född 1984 och e. 901 Steinadler u. 13588/T Greta e. 900 Alarich.

Dessutom hade vi vår Wirbelsturm 12 på station i Järvsö en sommar, men jag kan inte minnas att jag skickat några bilder till dig så det måste vara Steinbock du menar.
 
Sv: Haflinger

Var tvungen att kika på gamla foton!
Hittade inte dom på hingsten tyvärr..

Men där finns bla 2 "Till salu-bilder" på 2 valackar. Också dom uppifrån landet!
-Snacka om ardennerliknande herrar!:rofl:


Tänker efter, detta måste ha varit runt -89..-90...som dessa var ute på annons!
Ja jösses, där kan man prata om rumpor alltså!:p
 
Sv: Haflinger

Merlin är 148 cm i mankhöjd! Han är absolut en av mina favoriter, sååå arbetsglad och "frejdig" och så är han elegant men med massa. *dreglar lite igen*
 
Sv: Haflinger

Svävar ut långt nu.
Håller ju själv på med araber. Det finns ju massa olika linjer även där. Endel vill ju ha Polska, andra Egyptiska linjer. Andra Ryska. Jag måste säga att jag förstår inte detta " krig" I grund och botten så pratar vi väl om samma ras? Förstår inte hur ursprunget kan vara så viktigt då man ändå ålskar samma ras....Men jag är väl korkad..
 
Sv: Haflinger

Det är väl att tyroler aveln många gånger ifrågesatts, inte bara här!
Den enda skillnaden mellan tyroler avel och avel på vanliga haflinger är att tyroler har noll tolerans mot främmande inslag, vilket är jättepositivt!:bump:
och något alla borde sträva mot, men konstigt nog ifrågesätts tyroleraveln!

Det är som att några österrikare skulle komma och ifrågesätta om våran avel på nordsvenskar och russ, om den verkligen är vettigt!:eek:;)

det här var inte menat till nån särskild utan jag tror det är så linea pea kan känna ibland!:)

men som sagt frågar man inget får man inget veta!

Lakrits
Som svar på din fråga "Vad jag förmodar så är det väl inom Tyroleraveln de här lättare flingorna kommer fram? Har jag fel kanske?"

Så är nog svaret att tyskarna med sina "edelblut haflinger" är snabbare, men dom är ju igentligen arabkorsningar..:crazy::)

:bow::bow:

Det var just detta jag hade hoppats att någon kunde skriva för att reda ut missförstånden.

Men nu ska vi inte trampa mer i det!
 
Sv: Haflinger

Utan att "trampa i något" vill jag bara säga att detta med användningsområde och typ är sådant som faktiskt diskuteras både inom nordsvensk- och russaveln. :cool: T.ex. finns det de som vill att nordsvenska ston ska få göra ridprov som bruksprov, medan andra menar att nordsvensken är en körhäst, punkt slut, och här ska inte tramsas med ridprov. Samma inom russaveln, där det finns de som avlar för ponnytravet och de som oroas över att russen ska bli för "sportiga".

Om vi då tänker oss att österikare, tyskar eller italienare ofta och gärna besökte Sverige för att köpa nordsvenskar eller russ, skulle det då inte vara ganska naturligt att de då också intresserade sig för i vilken riktning aveln gick?

Jag tror att det vissa här oroar sig för är att "alla" haflinger i framtiden kommer att se ut så här:

modern.jpg


Och ni vill hellre att de ska se ut så här:

aldre_1.jpg


eller så här:

aldre_2.jpg


OBS! Det är varken "tyrolerhaflinger" eller svenska haflinger på bilderna. De är dock alla helt renrasiga.
 
Sv: Haflinger

Ojdå!!! Vad det har hänt grejer här. Så sorgligt att det ska bli så här när det var så trevligt.

Har alltid hemma (i Danmark) stört mig på att det skulle vara så svårt att få vettiga svar om haflingern och haflingeravel, just pga dom två avelsföreningarna. Om folk bara kunde se att det skadar rasen mer än det gagnar när dom inte kan hålla diskussionerna på proffsigt plan - speciellt gentemot dom som är nya och okunniga.

Jag lärde mig till slut att inte ställa frågor - för att det var så känsligt. Därav min dåliga kunskap om haflingeravel trots att jag har ridit haflinger sen jag var 13. Jag tröttnade på att engagera mig i avelsfrågor, för att det kändes som att jeg aldrig kunde få ett rakt svar, som inte var laddat med en massa personliga åsikter.

Jag har inte tröttnat på denna underbara ras och fortsatte därför med att vara passionerat haflingerryttare, men utan något engagemang i aveln - det är väl inte så man önskar att dom nya intresserade av rasen ska agera???? Meningen är väl att väcka lust och engagemang hos alla som håller på med rasen. Det ger ju mycket bättre förutsättningar för aveln och utbudet av bra haflingers blir mycket större.

På denna tråden fick jag igen lusten att lära mig, för att jag kände att jag kunde komma med mina dumma frågor och få opartiska svar, eller i alla fall, snälla, respektfulla svar från båda parter.

Nu känns det ju som att man igen är "tvungen att välja sida":cry:
Jag har inte tänkt göra det. Jag vill bara lära mig om haflingern i alla dess former samt dela med mig av mina underbara upplevelser och höra om andras upplevelser med flingorna - därför stannar jag kvar.

Jag hade hoppats att Lineá Pea kunnat stanna kvar, för att lära av henne och få en större inblick i tyroleraveln - hade ju varit bra för rasen i allmänhet också om man kunde bevisa att vi faktisk kan hålla sams. Det viktiga är ju den helt underbara rasen, som vi alla håller på med!
 
Sv: Haflinger

Äh fråga på!;)

Tyroler aveln har kommit längre i sin avel, vilket såklart syns på hästarna!

Tyroler hingstar
Svenska hingstar

men jag tycker inte på nåt sätt att dom tyrolska hingstarna är speciellt ädla, det beror ju såklart på vad man jämför med!;)
Som du ser på bilderna så hålls hingstarna väldigt slimmade, vilket såklart gör sitt, inget svenskt sommarbete där inte!

kan du inte kika på bilderna och se om "din" typ av haflinger finns där!?
alltid kul att veta vad andra gillar för typ!:)

Är det för att de är så unga att en del ser så "taniga" ut. Håller med er om vilka som var fina Weltwind m.fl. Men tycker ändå att det fattas lite"massa" på dom flesta. Är det för att de inte är ridna eller???

Håller med Lakrits också att dom ska en riktig "flingrumpa":love:, för att det ska se harmoniskt ut.

Vart positivt överraskade över färgen på många av dom. Någon skylde en gång i tiden på att aveln gick mot lättare hästar och kritvita maner och därför "glömde bort" färgen på kroppen, som blev blekare och blekare, men det tycker jag inte stämmer när man tittar på tyrolerhingstarna.

Tyckte även Wilco var fin. Är Nachtman på dom bilderna verkligen samma som har visats bilder på i tråden tidigare - som skulle vara pappa till Shones föl??? Tycker inte alls han hade samma utstrålning på dom bilderna.
 
Sv: Haflinger

Här går det hett till ser jag!:rofl:

Jag tillhör dem som vill ha maffiga flingor och det bara för att jag inte skulle ha hjärta till att sätta mig på den översta "klena" varianten av flinga. Jag behöver en viktbärande kuse som inte heller är för hög då det gör alldeles för ont att trilla ner fr högre höjder.

Men jag kan förstå de som vill ha smäckrare varianter också, spec yngre ponnyryttare som vill tävla,och då även de som avlar eftersom det finns mer pengar att hämta där än hos "skogsmullefolket"

Förhoppningsvis så kommer båda varianterna att få finnas för det vore synd om "min" modell av flinga försvann. Nu har jag ju räknat med att jag inte ska behöva skaffa någon mer flinga i mitt liv eftersom Hannie ska leva tills hon är minst 35 år o då är det ändå dax för mig att sluta med hästeriet så jag ska nog inte drabbas av de smäckrares framfart:D/L
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 594
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp