Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Låter som om donm har höga krav på rasen med andra ord. Tyvärr så är det ju inte så innom alla raser.



Sänder en bild från ett besök på "Almen" i höstas.
2008 0ch 2009 års hingstkandidater betar och utvecklas i de backiga och stundom karga och tuffa Alperna. Bland dessa unghingstar fanns detta års nykårade Tyrolerhingstar som i år betäcker i Tyrol och förhoppningsvis bringar avlen ett stycke vidare. Mellan 17 och 20 hingstföl når slutmålet varje år och blir godkända Tyrolerhingstar.
Varje år följer tyroleravlare över hela världen med spänning årets unghingstar. Några av dessa killar leasas(stavas?) till utlandet för två år. I Sverige har vi inom STH(Svensk Tyroler-Haflingeravel) fått liz. 352/T Nachtmann. Några säljer man också till utlandet, som tex liz.301/T Alpkogel som är i privat ägo här i Sverige men står under tyroleravlens "uppsikt", altså föjer de normer som gäller för tyroleravel i Tyrol och övriga världen.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Måste förklara vad "leasad hingst" innebär i tyroleravel, så inga missförstånd uppstår och jag får på "moppo":D.
För att bli godkänd till att leasa en tyrolerhingst bör det finnas en förening i landet som tillvaratar tyroleravlens inriktinig, därmed inte sagt att det måste vara en tyrolerförening, men det underlättar:D En person kan också utses till "Zuchtleither".
Något man blir ilsk över i Tyrol är när ett förtroende missbrukas, då är det kört för all framtid!
Sedan behöver vi ju en duktig seriös hingsthållare som håller sig till tyrloeravlens regler! Därefter kostar det naturligtvis också en summa i leasingavgift + + + + inget är gratis! Att det finns ett visst renavlat stomaterial i landet och intresse för att betäcka sina ston med just denna typ av renavlad hingst är ju en förutsättning.
Viktigt är också att avelsledningen i Tyrol tror på en utveckling med det stomaterial som finns genom valet av hingst, vilket betsäms av dem. Hingstlinjen avgörs också utifrån vad som finns i landet, i detta fall har vi redan en permanent stående stark A-linje hingst, altså blir det bra med en stark N-linje också, de två täcker upp varandra. STH är ju naturligtvis stolta över att ha liz.352/T Nachtmann hos oss i Sverige och tycker att han tillsammans med sin hingsthållare gör ett kanonjobb!:love:
 
Sv: Haflinger

Låter som om donm har höga krav på rasen med andra ord. Tyvärr så är det ju inte så innom alla raser.

Tyvärr gäller det inte heller inom hela Haflingerrasen!

Det jag beskriver är Nord Tyrols avelsförbund, Haflingerpferdzuchtverband Tirol avelsnormer.

Inom rasen är inte allt lika seriöst men visst finns det andra förbund också som eftersträvar detta men så sannerligen också en hel del oseriöst!

Hoppas att ha kastat lite ljus över just denna delen av Haflingeravel.

Nyfikna på mer info så får ni gärna PM:a mig eller maila privat.
Jag tycker det är jobbigt att skriva i officiella forum då det lätt blir fel ord och betydning. Med min utländska bakgrund och temperament är det inte allt som jag skriver som uppfattas som det var menat och det tar en massa tid av mitt liv till att rätta till ord och ordföljd så det blir så rätt som jag hoppas. Förlåt!:bow: Då är det lättare att rätta till språk missförstånd med bara en mailperson än att ett helt forum far i taket!:smirk:
 
Sv: Haflinger

Detta vill jag ändå svara på i tråden, utan att "ge någon på moppo" ...

Vad jag vet är det bara i USA som haflingerhingstar får användas i avel utan att först avelsvärderas. Där är ju Den Personliga Friheten viktigast av allt! :D ALLA andra avelsförbund kräver att hingstar OCH ston ska vara avelsvärderade innan de får användas i aveln!

Så, vem är oseriös och på vilket sätt? Jag bortser nu från "Edelbluthaflinger" eftersom det är en annan ras.

Jag har under många år studerat haflingeraveln i många länder och alla avelsförbund jag har tittat närmare på arbetar seriöst. Visst, reglerna skiljer sig åt mellan olika länder, vissa lägger mer vikt vid härstamningen, andra vid brukbarheten, vissa avlar med "känsla" andra använder sig av strikt vetenskapliga metoder. Men att säga att "Inom rasen är inte allt lika seriöst men visst finns det andra förbund också som eftersträvar detta men så sannerligen också en hel del oseriöst!" det tycker jag är att gå för långt.
 
Sv: Haflinger

Måste kommentera bilden, såg det först nu:D

Satt och tittade på den och det slog mig att just denna posering måste vara starkt nedärvt för haflinger:bump:
Mulen i markhöjd och den underbara rumpan pekar rakt upp mot himmlen!:love:
Nästan alla har manen till vänster också.........
Underbara, fina, goa, vackra, tillgivna, busiga, matvrak!!!:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Måste kommentera bilden, såg det först nu:D

Satt och tittade på den och det slog mig att just denna posering måste vara starkt nedärvt för haflinger:bump:
Mulen i markhöjd och den underbara rumpan pekar rakt upp mot himmlen!:love:
Nästan alla har manen till vänster också.........
Underbara, fina, goa, vackra, tillgivna, busiga, matvrak!!!:love:

Verkligen härlig bild!

Ja den posen intar ialla fall min flinga för det mesta :D

Och det mesta av manen till vänster har han också!
 
Sv: Haflinger

Och det mesta av manen till vänster har han också!

På tal om mansida: I mitt stall står just nu 6 haflinger (varav 5 är mina :eek: vadå "hafloholic?! :o ) och av dessa har 2 (Sindy och Fira) manen till höger. Cassiopeia (som inte är min på pappret, fast i hjärtat är hon ju det förstås) har manen nästan bara till vänster, och Wacker, Waradero och Flicka har alla manen åt båda hållen!
 
Sv: Haflinger

*knapplån*

Här får ni en bild från "vår Alm" som vi hade när vi hade hästarna i Lerum. Observera att detta är en av två "nästan platta" ytor ... Det var nog ungefär 20 hektar totalt om jag minns rätt (en hingsthage och en stohage) och MYCKET kuperat! Där har Winterson, Wacker och Wirbelsturm vuxit upp! :banana: Fast på den här bilden är det Marcella (Wintersons mamma) med Marella vid sin sida, Sindy (superhögdräktig med Romys Samba i magen) och Marquesa (Quesodjurets mamma) som poserar. Och de har alla manen åt höger ... :p

leradalen.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Mest höger med lite åt vänster./L som har träningsvärk efter 1:a ridturen sedan innan jul någongång:o
 
Sv: Haflinger

Det blev en sväng i skogen idag på Vilma, hon var en riktig stjärna!!
53693_1203517148.jpg

39497_1203517392.jpg

74827_1203517240.jpg

Inte jag heller!!
Vill så gärna se bilder på Vilma som ju är ett kommande Tyrolerhaflingersto, för hon måste bli godkänd vid STH/DTHs kåring i Danmark och komma hem med en fin edelweiss i baken!:D Om hon får förståds som "svensk medborgare" får jag väl tillägga för säkerhets skull.
Angående man teorin så håller den inte riktigt på vårt gäng heller.
Dock är det övervägande vänster och så lite hipp om happ!:D
 
Sv: Haflinger

Så mycket snö ni har!! :eek:
Vi har knappt haft någon snö alls på hela vintern, fast vi bor i Norrland (allra sydligaste men ändå;))

Ang. manen så har Queso det mesta på höger sida likt sin mor, de andra två på vänster.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 594
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp