Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Jag tycker gott vi kunde ha ett något mer krävande rid/kör test på dom svenska hingstarna, som det är nu ska dom ju bara visa att dom är ridbara eller körbara. utöver veterinär besiktningen och domarnas granskande ögon:)

Då skulle vi nog ha betydligt färre hingstar att välja på, eftersom bara de som antingen är väldigt duktiga hästtränare eller de med mycket pengar skulle ha råd att "ta fram" hingstar. De stationstest som är obligatoriska i Tyskland och "Övriga Österrike" kostar massor!

Just detta är anledningen till att vi har de bruksprov vi har idag. Bruksproven har debatterats och justerats under hela SHF:s "livstid". För dem som vill/kan/har råd finns alltid möjligheten att tävlingsmeritera hingsten.
 
Sv: Haflinger

Mina föräldrar och jag har tillsammans "tagit fram" (fött upp eller importerat hingstföl) 5 stycken hingstar, och vi har redan med dessa "enkla" bruksprov lagt ut massor i både tid och pengar. Jag ser helt enkelt inte vitsen med att göra det "lite svårare". Vad är det du vill ha fram? De tyska proven är bra enligt mig (fast jag skulle vara jättenervös för vad dessa främmande människor skulle göra med min älskade lille hingst ...) men de kostar ...
 
Sv: Haflinger

18576753.jpg

Din Queso har stulit mitt hjärta totalt! Han är så söt :love:.
 
Sv: Haflinger

2007 var Alpkogel "inskriven" till att påbörja sin 30 dagars test. Tyvärr fick vi hoppa av i sista stunden då han stod med en elak hovböld, vilket inte är en höjdare om man ska genomgå en tuff månad med prov sedan. Allt detta sker på Fohlenhof.
Vi hoppas att han kommer med till hösten annars blir det nästa år ingen.
Nåja, pris..? gissa!

i allt med uppehåll träning av bla Moni Schweisgut och Josef "kusken" glömt hans namn + verkligen träning...
10.000 skr! Dyrt ......?
 
Sv: Haflinger

Hmm svårt, men med tanke på att han ska ner till fohlenhof och vara uppstallad där i minst 30 dagar blir ju bara det en rejäl summa!

slår till på 35-40 000, antagligen helt fel!;)

är testet obligatoriskt?

Ja, testet är obligatoriskt för unghingstarna som blir kårade. De gör det på hösten allihop.
Så har vi leasing hingstarna som är ute i två år, de åker på det när de kommer hem och så har vi de som är sålda till utlandet. Hamnar de som vår "Kotte" inom tyroleravlen då måste de gör det och han skulle som sagt ha gjort det förra året.

Sedan har vi stona, de har också bruksprov.......

Men har man lagt X antal många tusen på en hingst som man ändå aldrig tjänar in det på då är han värd den test för ens eget stora nöja att rida och köra en häst som är så pass bra skolad!:bump:
Det är WHVs bruksprov som Fohlenhof arbetar och testar efter.
 
Sv: Haflinger

va inte mer? jag hann ju gissa innan du skrev vad det skulle kosta och jag tog ju inte ens i!:eek:

Ja, jag såg det:)

Sedan kommer resa etxtra ovan i. Nu vill jag förbehålla det priset för det kan vara ett annat pris för ikke medlemmar i HPT, precis som det är med betäckningarna i Tyrol. Medlemspriset är ju betydligt billigare......
Å andra sidan kanske de bara tar emot "färdiga" tyrolare, det vet jag inget om:confused:
 
Sv: Haflinger

och sverige är anslutna till WHV!
Jag tycker ju att dom godkända hingstarna skall vara grädden på moset, när det gäller allt, extriör, ridbarhet, temprament!
vilket i mina ögon gör att ett något svårare bruksprov hade vart nåt att sträva efter!
 
Sv: Haflinger

och sverige är anslutna till WHV!
Jag tycker ju att dom godkända hingstarna skall vara grädden på moset, när det gäller allt, extriör, ridbarhet, temprament!
vilket i mina ögon gör att ett något svårare bruksprov hade vart nåt att sträva efter!

Visst är det det!!!!!! Ställ krav på hingsthållarna och avelsföreningarna!
Det finns mycket som behöver revideras i den svenska lilla
"haflinger-dammen":D
Oj, nu får jag akta mig:D får nog på "moppo" igen!
Bäst att återgå till skamvrån---tvättstugan--- har ett par timmar slit där i kväll.
Maila mig gärna om du funderar på något.:D
 
Sv: Haflinger

Hei på dere igjen

Jeg har vært inne her tidligere (for dere som ikke var her den gang..) jeg følger med på den lærerrike lenken her- TAKK for at dere klarar å bidra/ være med videre selv, jeg ser at det til tider koster å se bakenfor ulike meninger, misforståelser osv.

Resultatet er i hvert fall at interesse og kunnskap om haflinger rasen når lenger- og langt ut- faktisk helt til meg her i Norge:)

Her sitter jeg fremdeles med mine to haflingere. Jeg var lenge i tanker om å ta de med til Schweisgut i Danmark i slutten av mars- men "feiget ut" etter å ha tenkt gjennom de nesten 700 km herifra- med en på 7- 8 mnd... Hvis jeg har han som hingst om to år får jeg heller ta han med til Ebbs....på den stooore utstillingen... er 700 km..:crazy:flere gang. Vet forresten du Linea Pea om det er en forutsetning at jeg har vist han for Schweisgut tidligere...(Tenkt tilfelle...)

Jeg fikk før jul gjort ferdig rundpaddocken min. Jeg skal sette inn bilder av den snarest- også av dørene med lukkinger. Foreløpig bruker bare fjordingen på gården den.

Elly har en måneds tid stått borte- for avvenning. Der hun står var det en annen åring- en shettis- Elly stilte seg opp for denne frekkasen- og begynte å produsere melk igjen- til tross for tre ukers separasjon her hjemme også... Noen med lignende erfaringer?? Nå er shettisen plassert et annet sted og jeg besøker henne stadig. Hun har begynt å få muskler igjen, etter mammapermisjonen sin- hun blir nemlig kjørt 4-5 gode turer pr uke.

Siden Elly er så glad i å være mamma- og vi tobente i familien synest det var slik en fantastisk opplevelse å bli nesten-heste-mor/far osv- så har jeg snust litt på den tyske Notting Hill. Kanskje blir det ny bedekning til sommeren (Nachtman er jo helt nyyyydelig også..) Ellers har jeg også tenkt på B- hingst-det er en linje som trenger gode mødre, og som ser ut til å være "up and coming.."-

Jeg ser at det på hingstekåringen her i landet skal være med to Alpkogel hingster- 3 åringer- jeg håper virkelig jeg får muligheten til å reise til Starum å se dem live...


http://www.pixbox.se/pic_show_id18584251.html


Gode tanker fra Jorunn og Elly i Norge
 
Sv: Haflinger

*kl*

Här har det tjattrats på bra minsann ser jag :D

*viskar* Det blir tillökning i stallet om några veckor :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 594
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Husköpstråden del 3
  • Presentkort på spelvaluta

Hund, Katt, Andra Djur

  • Få i katten tabletter
  • Katter som plötsigt inte kommer överrens
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp