Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Jag tycker gott vi kunde ha ett något mer krävande rid/kör test på dom svenska hingstarna, som det är nu ska dom ju bara visa att dom är ridbara eller körbara. utöver veterinär besiktningen och domarnas granskande ögon:)

Jag tror att detta kanske skulle vara något när rasen blivit lite "större" i Sverige.
Om hingstantalet blir färre måste man väga upp det på annat sätt och val av linjer osv osv blir färre.
Kostnaderna behöver fås in och då blir säkerligen språng -och betäckningsavgifterna högre och med det kanske färre betäckningar.
Priserna på haflinger skulle också så smånigom förändras till det högre.
 
Sv: Haflinger

Linea pea, du har gjort 6 inlägg sedan jag skrev ovanstående, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Vem är oseriös och på vilket sätt?

Jag tycker inte det är speciellt trevligt att säga sådana saker. Som "icke tyrolerhaflingeruppfödare" tar jag liksom åt mig, även om JAG vet att jag är seriös.


Med risk för att verka tjatig, men nu har du gjort 13 inlägg efter min första fråga och jag har fortfarande inte fått svar på min fråga: Vem är oseriös och på vilket sätt?

Om du vill att vi andra ska respektera dig och inte ifrågasätta tyroleraveln så tycker jag att det vore snyggt om du själv avstod från sådana nedsättande kommentarer om dina "kollegor".
 
Sv: Haflinger

Vet någon av er vad det kostar?

På 90-talet när jag var i Tyskland och studerade (ja, just "studerade", det var en del (helt frivillig :) ) i min C-uppsats i tyska! :D ) deras 50-dagarstest så gick det på betydligt mer än 10 000 svenska kronor. Jag tror det snarare var 20-30 000. Vi hade även tänkt anmäla en hingst ett år, men det blev inget av med det p.g.a. de regler som då gällde för ut- och införsel av avelshingstar.

Jag försökte även diskutera detta med stationstest med övriga ponnyföreningar på den tiden SHF var med i SPAF, men det var ingen som var intresserad.
 
Sv: Haflinger

Med risk för att verka tjatig, men nu har du gjort 13 inlägg efter min första fråga och jag har fortfarande inte fått svar på min fråga: Vem är oseriös och på vilket sätt?

Om du vill att vi andra ska respektera dig och inte ifrågasätta tyroleraveln så tycker jag att det vore snyggt om du själv avstod från sådana nedsättande kommentarer om dina "kollegor".

:bow::bow:
 
Sv: Haflinger

Vad jag har fattat så ska man inte ha högräktiga i kraftig sluttat terräng. Då KAN det ske att fölisen roterar i livmodern.

Ok, det har jag aldrig hört.

Och om det var sant så skulle ju haflingerrasen haft stora problem med tanke på hur betesmarkerna i ursprungsområdet ser ut ...

Detta är det enda någorlunda vetenskapliga jag kunnat hitta på Internet om orsakerna till livmoderomvridning:
"Livmoderomvridning hos sto är en ovanlig diagnos. Exakt vad som orsakar omvridningar är inte fastställt men man tror att att det troligen beror på häftiga fosterrörelser i kombination med att stoet har långa livmoderligament.Om inte man åtgärdar omvridningen så kommer syretillförseln till fostret att upphöra och fostret aborteras. Stoet kan dessutom bli sjuk eller dö av de komplikationer som uppstår." Skrivet av veterinär Ursula Palm.
 
Sv: Haflinger

På 90-talet när jag var i Tyskland och studerade (ja, just "studerade", det var en del (helt frivillig :) ) i min C-uppsats i tyska! :D ) deras 50-dagarstest så gick det på betydligt mer än 10 000 svenska kronor. Jag tror det snarare var 20-30 000. Vi hade även tänkt anmäla en hingst ett år, men det blev inget av med det p.g.a. de regler som då gällde för ut- och införsel av avelshingstar.

Jag försökte även diskutera detta med stationstest med övriga ponnyföreningar på den tiden SHF var med i SPAF, men det var ingen som var intresserad.

Ja, alltså det låter VÄLDIGT billigt tycker jag. Vart kan man hitta dom uppgifterna? Och varför gör inte fler det om det nu är så billigt? Visst resan dit kostar väl runt 7.000kr och samma hem.
 
Sv: Haflinger

Ok, det har jag aldrig hört.

Och om det var sant så skulle ju haflingerrasen haft stora problem med tanke på hur betesmarkerna i ursprungsområdet ser ut ...

Detta är det enda någorlunda vetenskapliga jag kunnat hitta på Internet om orsakerna till livmoderomvridning:
Detta var det än äldre veterinär som sa till mig för många år sedan (80 talet) Vet att det är ganska vanligt på kor bla.
 
Sv: Haflinger

Ännu en "Alm", utanför de Tyrolska.



Detta är en norsk alm med en två årig haflingerhingst och hans stolta ägare.

Hej Jorunn!
Kul att du hittat hit igen.
Vad roligt att hela två Alpkogel hingstkandidater ställer till kåringen i Norge i år.
Jag gissar att den ena är Armani som du ser på fotot här ovan.
Han exporterades till Norge som föl från Danmark och senare köpte vi in hans föräldrar Alpkogel och Samora (liz.105/T Saphir dotter) så nu står de i vårt stall.:banana:
Du kan ju komma till Sverige nästa år när Hannes Schweisgut kommer till STHs kåring, för 09 blir det i alla fall kåring här. Han måste bedömma honom det går inte att åka till Världsutställningen utan att Hannes har "sagt sitt":D
Kul att du ska betäcka i år igen och toppen val av hingstar vilken som! Tycker det ser ljust ut för avlen i Norge! L:bump:ycka till
 
Sv: Haflinger

kl

Är det välkänt att haflinger hoppar bra och snabbt?

Vet en här som är superduktig, vann LB härom helgen och har gått upp till Medelsvår. En annan är 50% haflinger och har vinster i Medelsvår hoppning!
 
Sv: Haflinger

Välkänt vet jag inte. Men visst finns det duktiga haflinger i många olika grenar. I Tyskland så går väl många innom western. Innom körning finns det många med.
 
Sv: Haflinger

Som det ser ut just nu är ju ändå nästan bara hälvten i avel, varför vänta på att förbättra hingstkvaliten när det kan göras nu, det gör ju att även fölungarna efter hingstarna blir av en bättre kvalite!
kanske stiger priserna något men man får iaf vad man betalar för!:)

och vad är det som kommer till ditt stall? berätta!;)
 
Sv: Haflinger

Med risk för att verka tjatig, men nu har du gjort 13 inlägg efter min första fråga och jag har fortfarande inte fått svar på min fråga: Vem är oseriös och på vilket sätt?

Om du vill att vi andra ska respektera dig och inte ifrågasätta tyroleraveln så tycker jag att det vore snyggt om du själv avstod från sådana nedsättande kommentarer om dina "kollegor".

Den risken får jag väl ta, att inte bli respektera för vad jag står för.

Men jag vill fortfarande mena att det inom alla raser finns mer eller mindre seriösa personer/förbund (även inom Haflinger rasen). Det är min uppfattning att jag delar den åsikten med åtminstone den person som jag citerade i förbindelse med inlägget.

I mitt inlägg belyste jag, på uppfodran av många här på Forumet, just Tyroleravlen och deras sätt att arbeta. Vill man, kan man ju alltid ifrågasätt det, men faktum kvarstår.

Jag hoppas och tror att det har gett en insikt i just den delen av haflingeravlen. Det finns säkert mycket mer att tillägga.

PM:a mig gärna eller maila privat.:D
 
Sv: Haflinger

Som det ser ut just nu är ju ändå nästan bara hälvten i avel, varför vänta på att förbättra hingstkvaliten när det kan göras nu, det gör ju att även fölungarna efter hingstarna blir av en bättre kvalite!
kanske stiger priserna något men man får iaf vad man betalar för!:)

och vad är det som kommer till ditt stall? berätta!;)

En gul sak med ljus man och svans ;).
Inte min dock men kul att det blir fler i stallet :)
 
Sv: Haflinger

En gul sak med ljus man och svans ;).
Inte min dock men kul att det blir fler i stallet :)

Vad roligt, Haflinger smittar och är beroende framkallande!
När folk väl insett vad en haflinger är så blir det som ringar i vattnet.
Ska bli roligt att höra vad du har att berätta om när de två möter varandra och inser att "det är vi" mot de brune!:)
Det finns åtskilliga historier om det. Haflinger kan faktiskt vara "små rasister"!:crazy:
 
Sv: Haflinger

Hei
Nå har jeg vært ute og tatt bilder av rundpaddocken... jeg får male den til sommeren...

http://www.pixbox.se/alb_show_id624567_page0.html

Takk for svar angående utstilling i Ebbs- må nok vise Adel først for Schweisgut da... kanskje jeg kunne "lure2 han til Norge??? Da måtte vi vel være medlem av Tyroleravlsforeningen da??

Jorunn
 
Sv: Haflinger

Hei
Nå har jeg vært ute og tatt bilder av rundpaddocken... jeg får male den til sommeren...

http://www.pixbox.se/alb_show_id624567_page0.html

Takk for svar angående utstilling i Ebbs- må nok vise Adel først for Schweisgut da... kanskje jeg kunne "lure2 han til Norge??? Da måtte vi vel være medlem av Tyroleravlsforeningen da??

Jorunn

Jösses så fin den blev!!!

Går det att beställa arbetsbeskrivningen? För exakt sådan vill jag ha att min ska vara?:) Tänker visa min man bilderna på den.
Men jag PMar dig senare i dag!
"Lura" Hannes Schweizgut till Norge, ja han är "lätt lurad" med god mat, vin och några Haflinger! Ha..ha... skämt å sidor inte omöjligt i framtiden.
Medlemskap, låt oss ta det också på PM.
//Pia

Grattis till Ellys och Adels fina rundpaddock!!!:d
 
Sv: Haflinger

Nu tänker jag som totalt avelsokunnig (har enbart ägt valackar) ställa ytterligare en fråga som kanske kan uppfattas på alla möjliga sätt. Därför klargör jag redan i förväg att jag inte ifrågasätter något utan bara undrar :).

Är det enbart Hannes Schweisgut som kan godkänna en tyrolerhaflinger?

Följdfrågor om svaret är ja (annars är det bara att strunta i dem):

För mig som helt okunnig verkar det som ett väldigt sårbart system att bygga en hel avelsinriktning på en person. Vad händer om han trillar av pinnen helt plötsligt? Varför kan han inte utbilda fler som kan bedömma? Eller det kanske är i gång?

Är det vanligt inom rasföreningar att endast en person kan godkänna hästar?

Hoppas nu inte att jag uppfattas som provocerande. Jag är bara nyfiken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 594
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp