• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 160
  • Visningar Visningar 242 881
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Nu tänker jag som totalt avelsokunnig (har enbart ägt valackar) ställa ytterligare en fråga som kanske kan uppfattas på alla möjliga sätt. Därför klargör jag redan i förväg att jag inte ifrågasätter något utan bara undrar :).

Är det enbart Hannes Schweisgut som kan godkänna en tyrolerhaflinger?

Följdfrågor om svaret är ja (annars är det bara att strunta i dem):

För mig som helt okunnig verkar det som ett väldigt sårbart system att bygga en hel avelsinriktning på en person. Vad händer om han trillar av pinnen helt plötsligt? Varför kan han inte utbilda fler som kan bedömma? Eller det kanske är i gång?

Är det vanligt inom rasföreningar att endast en person kan godkänna hästar?

Hoppas nu inte att jag uppfattas som provocerande. Jag är bara nyfiken.

Oj........ bra fråga och jag förstår att "folk utifrån" undrar då vi endast nämner Hannes Schweisgut hela tiden.

Naturligtvis har han en stab av dommare och dommaraspiranter med sig men exakt hur upplägget är och om det finns backup för honom, vilket det säker finns......... blir jag dig svar skyldig!
Hannes Schweisgut har en tung röst på vågen när det gäller att dömma haflinger som ska gå vidare i tyroleravel, naturligtvis.

Jag vet att han alltid har WHV dommare med sig och en av de fyra vice presidenterna från WHV brukar dömma med honom beroende på vilket distrikt av världen de är i. Vi hör under Inge Nobels (ordf i DTH) distrikt.

Dommaraspiranter är hela tiden under utbildning. Det tar flera år och man dömmer världen över. Från Sverige hade vi, tror det var på 1990talet två aspiranter men inga fullföljde. Förnärvarande har vi en eventuellt två som är på gång.

Nej inte är det bara en som godkänner, de är en hel liten "flock".
Som sagt så är jag inte helt insatt i denna fråga rent "administrativt" men ber att få återkomma om inte någon annan gör det innan:)

Dommartältet på Fohlenhof vid Hingstutställningen i höstas. Hannes speakade då så han dömde inte men det gjorde flera av WHV dommarna. Ser inte så många dommare på bilden. fikapaus kanske:D
Jag tycker det är roligt att intresset är så stort för tyroleravlen och svarar gärna på frågor som dessa.

Senast ändrad:

Fick precis veta att om Hannes Schweisgut inte kan deltaga utser han en ställföreträdare för sig. Det finns flera som kan rycka in. Vi har tydligen bara varit så borskämnda med att det alltid varit Hannes som kom och dömde våra haflinger.:smirk:
Man lär så länge man lever.

Du som verkar gilla mörka hästar, har du sett denna?:)
liz.steiermark
Steiermark01.jpg

Fick precis veta att om Hannes Schweisgut inte kan deltaga utser han en ställföreträdare för sig. Det finns flera som kan rycka in. Vi har tydligen bara varit så borskämnda med att det alltid varit Hannes som kom och dömde våra haflinger.:smirk:
Man lär så länge man lever.

Ok, tack för svar :). Jag tyckte väl att det verkade lite konstigt att allt skulle stå och falla med en person.

Är alltså Herr Schweisgut någon av dem som syns på bilden?

Vilken sagohäst! Men jag måste erkänna att jag inte direkt känner igen den som en haflinger om jag inte visste vilken ras det var. Gör ni andra?

sen ser ju ut som en haflinger om man bortser från färgen! men jag hade nog funderat länge om jag träffade på den och inte visste ras / namn!;)

Ok, tack för svar :). Jag tyckte väl att det verkade lite konstigt att allt skulle stå och falla med en person.

Är alltså Herr Schweisgut någon av dem som syns på bilden?
Det vi ser av honom är endast ryggen, den ljusa kavajen bakom Fohlenhofs fotograf. Mannen längst ut tv är vice president i WHV tillika dommare från USA och mannen i mitten HPTs ordförande. (jag uppger inga namn)

En genom 60 år fungerande avelsförening har naturligtvis "hittat sin väg". För oss som är i organisationen (vi blev medlemmar 1995) är saker självklara.
Fråga gärna och jag svarar så gott jag kan, det är enda sättet att få slut på "mystiken" runt tyroleravlen.;)

Vad roligt, Haflinger smittar och är beroende framkallande!
När folk väl insett vad en haflinger är så blir det som ringar i vattnet.
Ska bli roligt att höra vad du har att berätta om när de två möter varandra och inser att "det är vi" mot de brune!:)
Det finns åtskilliga historier om det. Haflinger kan faktiskt vara "små rasister"!:crazy:

Jag har ju inte varit ägare speciellt länge men planerar redan att skaffa fler ;).

Han har en nästan identisk kompis reda nu, minishettisen Molle :D.
Om inte annat så får han ju en kompis till våren/sommaren som också behövs ha koll på hullet. Jag misstänker att de två får dela hage.

eldfuxen, vet du nåt om denna häst?;)

Självklart! :D

Han heter liz. Steiermark, är född 1991 (i just Steiermark om jag inte är helt ute och cyklar! :) )

Såvitt jag har kunnat utröna är han helt renrasig - men jag lämnar inga garantier - har inte hans stam i mer än några få generationer! :D

e. liz. Styria (Steirer x Gundi)
u. Ustascha (Niki x Uschinka)

Enligt ägaren tävlas han i både ridning och körning.

Det var en artikel om den här hingsten i tidningen Haflinger aktuell för några år sen. Han är så läcker! *dreglar*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 608
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka