Sv: Haflinger
*knapplån*
Sådär, nu har Eldfuxen, som inte gillar att gissa och så, kollat upp det här med bruksprovspriser och regler i olika länder:
* Tyskland: 30-dagars stationstest i Moritzburg, Münster-Handorf och München-Riem. Ridning och körning ingår. Lite olika kostnader på de olika ställena, men i Moritzburg kostar det c:a 8 000 SEK (omräknat från Euro då). Vad klagar de över egentligen? Det var ju inte alls särskilt dyrt ju ... Men det är klart, klagomålen på priserna som jag hörde var ju på den tiden de hade obligatoriska 50-dagarstest, och det var förstås dyrare. Utländska hingstar är välkomna till alla tre stationerna.
* Italien (Sydtyrolen): 30-dagars stationstest enligt tyska modellen och med både ridning och körning. Kostnad för sydtyrolare c:a 5000 kronor, andra c:a 10 000 kronor. Testet är alltså öppet även för hingstar från andra länder. Detta test godkänns av Tyskland då allt som krävs i det tyska provet även ingår i det italienska.
* Danmark (HAD): 1-dagars test med veterinärbesiktning, gångartsprov (med egen ryttare och testryttare), löshoppning, hoppning under ryttare och uthållingehtsprov, alltså som en utökad svensk kvalitetsbedömning eller lite mer avancerat än de svensk bruksproven för connemara, new forest och ridponny. Kostnad drygt 3000 danska kronor. Vet ej om utländska hingstar får delta. Detta räknas som ett "lynnestest" precis som det svenska bruksprovet. För "sportraserna" finns 30- 70- eller 100-dagarstest, som naturligtvis är mycket dyrare.
* Österrike (utom Nordtyrolen): 30-dagarstest enligt tysk modell. Ridning och körning. Kostnad c:a 6500 svenska kronor för österrikiska hingstar. Utländska hingstar får delta men det är dyrare. Detta prov godkänns i Tyskland, precis som det italienska, eftersom det innehåller alla moment som krävs.
* Nordtyrolen: Har ju Linea pea redan berättat en del om. Jag har frågat men inte fått svar på om "icke-HPT-hingstar" är välkomna. Detta test godkänns inte i Tyskland, eftersom det inte innehåller allt som krävs (fick ingen specificering av vad som fattades, men jag vet att det fanns tyska hingstägare som försökte få sina hingstars "Ebbs-test" godkända för några år sen, och det gick inte.
Jag har även frågat om holländska bruksprov men ännu inte fått svar.
Åtminstone i Tyskland kan beruksprovet ersättas av tävlingsmeriter på en tillräckligt hög nivå.
Sen tog jag mig en titt på den svenska "hingstlistan" och kan konstatera att de svenska hingstarna faktiskt inte är så tokiga ur brukssynpunkt!
Alphaville, Wacker och jag tror även Nilton har tävlats i L:A dressyr. Det de skulle behöva för att kunna godkännas på tävlingsmeriter i Tyskland vore
placeringar i LA, men OK, de har i alla fall nosat på gränsen! Både Alphaville och Wacker har dessutom tävlats i körning, Alphaville tror jag även i distans. Martin tävlas i hoppning (upp till 120 cm mot stor häst, rätta mig om jag har fel!). Även Anér tävlas i hoppning men jag hittar inga kvalificerande resultat ännu. Wirbelsturm kvalade till SM i brukskörning. Anger och Agilo har tävlat på SM-nivå och internationellt i körning. Harras och Striker har godkända stationstest i Tyskland. Av de "gamla" hingstarna så tävlades Nelson i körning - deltog i det första ponny-SM! Winterson har godkänt stationstest i Tyskland. Andi kvalade till SM i körning.