Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp! Här har det turats också. Det blåste fortfarande så vi tog det lugnt, men toppade det med en promenad kring riktigt faaarliga sakernån mer som vart ute på en fling tur idag?
Hur är det med hans färg...har han ärvt ner den till någon avkomma?
Vet någon om han själv ärvt den från sina föräldrar?
Hur har han fått den här färgen?
*pip*snygg är han i alla fall![]()
Aha...kan det vara så kanske?
Jag satt och läste i en äldre rasbok och där fanns en ras man kallade för kusin till haflinger, såg nästan likadan ut..men fasen..nu kommer jag inte i håg vad den heter.
Jag har läst att ni pratat om Edelblut haflinger...vad är detta?
Jag misstänker det går att söka på det men kanske någon kan förklara i korthet?
Edelblut låter som att det skulle kunna översättas till "ädelblodig"?
Jag menade att jag var OT (= Off Topic) eftersom jag inte kunde svara på frågan, men ändå inte kunde hålla tystOT?heehe
![]()
Näe, inte Schwarzwälder! Inte inom de senaste 6 generationerna i alla fall!Han visades vid den europeiska utställningen i Luxemburg 1994, och det hade absolut inte gått om han inte varit helt renrasig!
Så ... eftersom jag nu fått veta att han visats i Luxemburg 1994 så plockade jag förstås fram min katalog - och kan konstatera att denne vackre hingst har åtminstone 3 generationer ren Steiermark-stam. Nu råkar jag vara vansinnigt förtjust i haflinger från just Steiermark, så det var kul att se. Det känns alltså inte alls som någon slump att jag gillar denne stilige herre. Dessutom har jag som sagt en "källa till allt viktigt vetande" i just Steiermark, så nu ska här forskas på stammen!
Den rasen som brukar kallas "kusin till haflingern" är avelignese. Avelignese är dock INTE någon "kusin till haflingern" - det är det italienska namnet på rasen! Sydtyrolen är ju tvåspråkigt, och alla vägar, byar, floder o.s.v. har namn både på tyska och italienska. Byn Hafling, som rasen fått sitt namn från, heter på italienska Avelengo. Tidigare hette rasen Cavallo Avelignese i Italien, men p.g.a. alla missförstånd bytte de namn år 2000. Då bytte även avelsföreningen namn - från ANACRA till ANACRHAI!
Så här ser vägskylten ut:
![]()
Edelbluthaflinger är en ny ras som skapats i Tyskland för några år sedan. I Tyskland var det tidigare tillåtet med upp till 25 % arab i stammen, och hästen fick fortfarande kallas haflinger. Efter långdragna förhandlingar med moderlandet Italien bestämdes det till slut att den tyska stamboken ska delas upp i haflinger (med max 1,563 % arab i stammen) och Edelbuthaflinger (med mer än 1,563 % arab och upp till max 25 % arab i stammen). Edelblut är det tyska namnet på "förädlarblod", i det här fallet arab.
*kl*
Joo jag har en fråga om min ponny ^^ SKulle det kunna vara flinga i henne? Hon har dock två strumpor bak!
![]()