Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Ännu en "Alm", utanför de Tyrolska.



Detta är en norsk alm med en två årig haflingerhingst och hans stolta ägare.
 
Sv: Haflinger

Ang. manen så har Queso det mesta på höger sida likt sin mor, de andra två på vänster.

Wincent har på vänstra sida. Satt och tittade på bilder från han var liten i går:love:

Då hade han lite av manen på höger sida också - precis som sin mamma - men nu ligger allt på vänster sida:confused:

Skulle önska jag kunde lägga ut några av alla flingkort jag har tagit med "vanlig" kamera. Har så många från Danmark, när jag bodde där. Har inte hunnit samla på mig så många än efter att jag fick "tillbaka" han.

Fick förresten ros för honom förre helgen när vi var på kurs. Flera som tyckte han var fin. Var även en som sa att hon normalt inte alls var till den sortens hästar, men att hon tyckte om honom *stolt*!

Och sen tycker jag ju inte ens att han är någon snygging dirket för att vara haflinger (hoppas det blir bättre med all träning) - men sötast är han:)

(fast också väldigt ohyfsad nu för tiden - *skäms*)
 
Sv: Haflinger

Vi provade Stormwinds halstäcke på de två små, och konstaterade att det var lite för stort...
Men om vintrarna fortsätter vara som denna så behöver vi inte bry oss om att täcka hästarna alls.
18575041.jpg
18575042.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflinger

Wincent har på vänstra sida. Satt och tittade på bilder från han var liten i går:love:

Då hade han lite av manen på höger sida också - precis som sin mamma - men nu ligger allt på vänster sida:confused:

Skulle önska jag kunde lägga ut några av alla flingkort jag har tagit med "vanlig" kamera. Har så många från Danmark, när jag bodde där. Har inte hunnit samla på mig så många än efter att jag fick "tillbaka" han.

Fick förresten ros för honom förre helgen när vi var på kurs. Flera som tyckte han var fin. Var även en som sa att hon normalt inte alls var till den sortens hästar, men att hon tyckte om honom *stolt*!

Och sen tycker jag ju inte ens att han är någon snygging dirket för att vara haflinger (hoppas det blir bättre med all träning) - men sötast är han:)

(fast också väldigt ohyfsad nu för tiden - *skäms*)

Är han efter liz.135/T Wildkogel eller har jag missat något?
Visst är det roligt när folk gitter kommentera ens häst med possitiva ord! Grattis och sträck på dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Vi provade Stormwinds halstäcke på de två små, och konstaterade att det var lite för stort...
Men om vintrarna fortsätter vara som denna så behöver vi inte bry oss om att täcka hästarna alls.

Oh så gulliga dom är dina två små..............:love:
 
Sv: Haflinger

Detta vill jag ändå svara på i tråden, utan att "ge någon på moppo" ...

Vad jag vet är det bara i USA som haflingerhingstar får användas i avel utan att först avelsvärderas. Där är ju Den Personliga Friheten viktigast av allt! :D ALLA andra avelsförbund kräver att hingstar OCH ston ska vara avelsvärderade innan de får användas i aveln!

Så, vem är oseriös och på vilket sätt? Jag bortser nu från "Edelbluthaflinger" eftersom det är en annan ras.

Jag har under många år studerat haflingeraveln i många länder och alla avelsförbund jag har tittat närmare på arbetar seriöst. Visst, reglerna skiljer sig åt mellan olika länder, vissa lägger mer vikt vid härstamningen, andra vid brukbarheten, vissa avlar med "känsla" andra använder sig av strikt vetenskapliga metoder. Men att säga att "Inom rasen är inte allt lika seriöst men visst finns det andra förbund också som eftersträvar detta men så sannerligen också en hel del oseriöst!" det tycker jag är att gå för långt.

Linea pea, du har gjort 6 inlägg sedan jag skrev ovanstående, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Vem är oseriös och på vilket sätt?

Jag tycker inte det är speciellt trevligt att säga sådana saker. Som "icke tyrolerhaflingeruppfödare" tar jag liksom åt mig, även om JAG vet att jag är seriös.
 
Sv: Haflinger

:love::love::love:

Flingor passar så bra i snö!

Ja det är rätt han är efter Liz. Wildkogel.


Är det någon som kan förklara vad detta "Liz." betyder?

"liz." betydde åtminstone tidigare att det var en "lizenziierter Privathengst" alltså en privatägd hingst, ej ägd av österrikiska staten. Beteckningen användes (används?) även nuförtiden för österrikiska privatägda hingstar (av alla möjliga raser, inte bara haflinger). Nu har jag dock precis fått veta att Haflinger Pferdezuchtverband Tirol vill ha ensamrätt på beteckningen. Vet dock inte om de fått det än ...
 
Sv: Haflinger

Jisses så söta! Lilltjejen och hennes lille farbror! :love: Det syns att de är släkt tycker jag! Hälsa Isabelle och gratulera henne till den lyckade debuten i LA! :) Synd att vi missförstod datumet, det hade varit så roligt att se dem (och er!)
 
Sv: Haflinger

:bow:

Äntligen fick jag svar på denna fråga, som jag har undrat över så länge.

Kan man då ut gå ifrån att alla österrikiska hingstar, som inte heter Liz. är statsägda eller finns det även privatägda som INTE heter Liz.?

lizenziierter, betyder det att den är godkänd för avel?
 
Sv: Haflinger

lizenziierter betyder licensierad. Som jag har förstått det så innebär det att österrikiska staten "licensierar" hingsten, alltså tillåter att han ägs av en privatperson. Men jag kan ha fel! :eek: Faktiskt! :D

Men exempelvis hingstar som Afghan II, Winterstein och Nabucco ägs (resp. ägdes) av österrikiska lantbruksministeriet.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Jisses så söta! Lilltjejen och hennes lille farbror! :love: Det syns att de är släkt tycker jag!

Du ser vilken som är vilken va? :angel: :D
Hon är lika glad som sin farbror också, och återhämtar sig fort som tusan, precis som Queso. Och lite så här:
18576753.jpg

Vad då? Ska du inte bjuda in mig... (meningen var att han vänta utanför när syster gick in och hämtade hjälmen:cool:)
De tar för sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Haflinger

Visst är det Quesodjuret till vänster och Sportbilen till höger? :rofl: På bilderna med täcket alltså!

Meeen vad han är härlig lille Q! :love: Ungefär som Scharmie (halvsyster till Sportbilen, samma pappa) som fick följa med gammelhusse in i köket påsken 2003 ...
 
Sv: Haflinger

Jag tycker gott vi kunde ha ett något mer krävande rid/kör test på dom svenska hingstarna, som det är nu ska dom ju bara visa att dom är ridbara eller körbara. utöver veterinär besiktningen och domarnas granskande ögon:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 594
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Få i katten tabletter
  • Katter som plötsigt inte kommer överrens
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp