Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Det enda som funkar är att hålla igen på allt som går!:eek:
Både iår och förra året har hästarna hållt sig smala över vintern, det dom får är ca 7kg hö + vitaminer och mineraler, dom dräktiga och unghästarna får ju såklart mer!

men mitt tips är att hålla dom i en hage med mycket träd, ljung eller annat ätbart, snåla med frukosten och istället ge mer på kvällen, och lite halm som tilltugg!;)

Oftast ser man på hästen om den behöver mer av nåt!
tappar eller bygger den inte muskler trots träning - för lite protein
oglansig päls, skör man - behöver den mer vitaminer alt mineraler likaså om hovkvaliten försämras.

Är den fet får den för mycket!

Ser hästen utt att må bra, orkar med det man kräver av den så är foderstaten bra!

Ska läsa Foderlära på högskole nivå nu i vår, så jag kan undersöka lite närmare vad en lättfödd häst igentligen behöver då!:)
 
Sv: Haflinger

Förlåt jag vet. Tråden är så fruktansvärt lång bara, så jag orkar inte leta. Frågor på ett annat sätt; är det någon som har hittat ett sätt som funkar???? Isf; hur?

Jag har lärt mig den hårda vägen att det som fungerar bäst för Romeo är att verkligen veta vad han stoppar i sig.

Vi har analyserat grovfoder i stallet och utefter det beräknar jag en foderstat. I beräkningen väger jag in önskad vikt och nivån på det arbete Romeo utför. Jag vill ha en kvot på minst 6g smältbart råprotein/ MJ energi.

I år har vi finfint hö med riktigt bra värden. En foderstat med tillräckligt med energi och protein för en 400 kg tung Romeo i lätt arbete (har också tagit hänsyn till att han är i en bygga muskler-fas) ser ut så här:

5 kg hö totalt + 1 kg halm till natten
500 g Krafft Grund
Någon dl betfor (mest för att blöta upp kraften lite).
Vitamin + mineraltillskott

Sedan får man ju naturligtvis fodra med ögat också och se om det behöver justeras åt något håll men denna foderstat verkar funka i år.

Förra året hade vi ett skithö. Då såg foderstaten helt annorlunda ut med mer hö och ganska mycket Lucern. Som sagt, detta fungerar för oss och jag tycker det är skönt att ha koll på alla värden. Sedan att allt blir förstört varje sommar på betet är en annan historia :).
 
Sv: Haflinger

Det är ju ganska logiskt att tänka så tycker jag - vet inte varför dom inte gör det. Hästen är ju fet alltså får han för mycket!!!

Hur mycket motion får dom då?

Tyvärr har vi ingen tillgång till sånna hagar.

Vad om man gör någon anordning, så att han inte kan vräka i sig fodret utan får gå/stå och pilla lite för att få maten. Det borde väl bli mer naturligt iaf.
 
Sv: Haflinger

Jag fick jättemycket hjälp med tömkörningstips några sidor tillbaka i tråden. Kika där!
 
Sv: Haflinger

Du kan ju prova med hönät, med riktigt små maskor!

nu är det ju bara två som är på den dieten iår och av dom är det ju bara en som räknas, den andra är inte speciellt matintresserad och blir därför aldrig tjock!:cool:
Den som räknas går bara ett par pass i veckan nu vintertid, så det är inte mkt motion... men hon har ändå gått ner säkert 30kg sen aug!
 
Sv: Haflinger

Tja, 6 kg grovfoder utportionerat 4 ggr per dygn fördelat så här:

Morgon 1.5 kg (i hagen), ca 6.00
Lunch 1 kg ca 14.00
Vid intag 0,5 kg ca 19.00
Kväll 2 kg + 1kg halm ca 22.00

Tuggar hela dagarna gör han ju så klart inte men han har inte visat några som helst tecken på beteendestörningar, magproblem eller annat. Han verkar harmonisk.

Minst 1,2 kg grovfoder/ 100 kg kroppsvikt/ dygn är väl en sådan där allmän rekommendation om grovfoder som ges för att hästen ska få tugga tillräckligt. För Romeos del (400 kg) blir det ju knappt 5kg grovfoder. Men allt är ju så individuellt. Man måste ju självklart se till att hästen mår bra både fysiskt och psykiskt.

Som sagt han är ju en ganska liten haflinger också, under 1.40.
 
Sv: Haflinger

Hmm... Tack så mycket för era svar!

Nu är det visst dags att åka hem från jobbet.

USCH! Jag är alldeles snurrig.
 
Sv: Haflinger

Hej
Jag äger ett haflinger sto som är i 10 år, jag har ägt henne i 1 1/2 år och vi kommer verkligen bra överens. Hon är verkligen den hästen jag skulle köpt för länge sedan. Lugn (nåja) och går fram överallt, inget tittig utan bara fram fram.
Har varit halvblodsägare förut och detta är verkligen en annan häst.
140 ca. Det enda jag har lite problem är att hon vekar marktrång, snubblar ofta så man får vara på sin vakt att det inte välter har varit på gång flera gånger. Får hålla i och vara med.
Rider fn. på hackamoore, fungerar fint och behöver ej sitta och hålla henne i munnen så mycket.
Rider mest i skogen och skulle väl behöva rida mera dressyr, men lusten finns inte, har suttit där ganska mycket under min halvblodstid. Söker dig som ev bor här runt Lidköping för att ev. träffas och snacka häst,

Sohfin
E: Liz Steinbock 5 U: Sonny det är så lurigt att sätta in ett kort vad betyder den rutan och hur skall man göra tro annars skulle ni få se mina hästar.
 
Sv: Haflinger

Har du ingen stor användbar åker i anslutning till stallet?
Hade på en praktikplats i uppdrag att träna lilla madamen att kunna bli riden ute själv, började i paddoken, sen gårdsplan när det funkade började jag rida i stora cirklar som för varje varv förde oss längre och längre bort från stallet, så fort näsan var vänd mot stallet var det rodeo och när den var vänd från stallet gick det i slowmotion.:D
Till slut hade vi cirklat oss hela 500m från stallet, och efter det var det bara att ge sig ut i skogen!;)
Usch nu saknar jag lilla Madamen!:( min kompanjon i 5 hela månader...
om ni springer på en liten ful haflinger med svarta och gråa fläckar vid namn Madame Marijane får ni gärna tjoa till!;)
 
Sv: Haflinger

Hej Simbo46 och välkommen till en väldigt trevlig tråd! Vi är ett gäng som hålls i Västra Götaland och det har pratats lite löst om en "regionsträff".

För att sätta in kort - vi vill GÄRNA se kort - så får du lägga in bilderna i ett nätalbum typ photobucket, bilddagboken e dyl. Sen kan du antingen kopiera bildlänken som heter "forums and bulletinboards" och klistra in i ditt inlägg, eller kopiera bara själva bildadressen, klicka på den lilla rutan med alptopparna som du kan se när du ska skriva inlägg och sen klistra in bildadressen i den lilla rutan som dyker upp. Hoppas det var begripligt och att vi snart får se bilder :D

(Det finns bra info i bukehjälpsforumet om hur man sätter in bilder. Annars får du gärna PM: a mig om du har ytterligare frågor...)
 
Sv: Haflinger

18419264.jpg

18419265.jpg

Här kommer ett par foton på min lilla Carmen.:)
Hoppas det syns, dom är lite mörka..
 
Sv: Haflinger

Hej Simbo46 och välkommen! Vi ser framemot bilder!!!!

Jag tycker min har blivit bättre på att lyfta benen sen jag har börjat gå bort från vägarna lite. Ibland kan jag ta en sväng in i skogen, bara för att han ska lyfta lite på fötterna och man blir förvånat över hur säker han är på benen när han annars tidigare har kunnat gå och ramla över sina egen aben på vägen.

Jag tror han tycker det är kul att han ska tänka lite över var han sätter fötterna, för han blir helt plötsligt väldigt noga med var hur och var han går i stället för att bara ånga på;)

Sen kanske han har blitt bättre också pga att förre fodervärden hopptränade honom lite - jag vet inte...
 
Sv: Haflinger

Det där med foder e inte det lättaste, tyvärr...:crazy:

Min får nu "ovanligt" mycket grovfoder, om man jämför med övriga vintrar.
Förra året fick han ca 7kg grovfoder om dagen och ca 1kg kraftfoder.
I år har jag även börjat ge honom lite halm i ett försök att få ordning på hans ständigt dåliga mage. Han äter så fort så att han inte har så mycket tuggtid som han behöver -plus att han inte hinner smälta maten ordentligt. Köpt ett specialar hönät nu med väldigt små maskor i som han får sitt kvällshö i plus att han får ett nät med halm i, som han kan tugga på ytterligare under natten.:)

Så nu får Maxi:
8kg Hösilage av mkt bra kvalité
2-3kg Halm
ca 1kg Krafft Rehab

Kan tillägga att han är i fin form och massören tyckte häromdan att han tom gått NER i vikt! :eek::D Rids oftast 5-6 dagar i veckan, träning 2dgr (dressyr + körning)
 
Sv: Haflinger

Det där med foder e inte det lättaste, tyvärr...:crazy:

Min får nu "ovanligt" mycket grovfoder, om man jämför med övriga vintrar.
Förra året fick han ca 7kg grovfoder om dagen och ca 1kg kraftfoder.
I år har jag även börjat ge honom lite halm i ett försök att få ordning på hans ständigt dåliga mage. Han äter så fort så att han inte har så mycket tuggtid som han behöver -plus att han inte hinner smälta maten ordentligt. Köpt ett specialar hönät nu med väldigt små maskor i som han får sitt kvällshö i plus att han får ett nät med halm i, som han kan tugga på ytterligare under natten.:)

Så nu får Maxi:
8kg Hösilage av mkt bra kvalité
2-3kg Halm
ca 1kg Krafft Rehab

Kan tillägga att han är i fin form och massören tyckte häromdan att han tom gått NER i vikt! :eek::D Rids oftast 5-6 dagar i veckan, träning 2dgr (dressyr + körning)

Jag vill bara inflika (så ni inte blir alldeles förfasade över Romeos 5kg hö) att man också måste titta på grovfodrets torrsubstans.

Som ett jämförande exempel så har mitt hö 80% torrsubstans vilket ger 5 x 0,8 = 4 kg torrsubstans.

Cämz ger 8 kg hösilage. Nu vet jag ju inte det exakta värdet på ditt hösilage men ett normalt riktvärde brukar vara ca 60% torrsubstans i hösilage vilket ger 8 x 0,6 = 4,8 kg torrsubstans.

Alltså inte så jättestor skillnad egentligen :).
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

*kl*
Hej allihopa gammla o nya! Är dålig på att hänga med i tråden men det har sina skäl....
Ska sätta igång Hannie nu när vädret är bättre men jag flyttar till lägenheten den1/3 så tiden räcker inte riktigt till....Känns jobbigt att man försummar henne-så nu har jag dåligt samvete för det också...:o

Är dunderförkyld också till råga på allt elände.
Försökte att longera mitt lilla ök i söndags men hon är totalt helgalen efter att ha stått så länge så jag fick släppa henne så hon fick busa ist.Sedan blev det en promenad i skogen som vi
Har bett om hjälp så på fredag kommer min ridlärarkompis och visar madam var skåpet ska stå! Ska försöka att komma ihåg kameran så ni får se lite bilder./L
 
Sv: Haflinger

hejhej , min var förut väldigt marktrång men efter mkt skrittande och travade i skogen har fröken fräken lärt sig att de går att lyfta på fötterna ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp