Haflinger i tysk ponnyavel?????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bombi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 169
B

bombi

Hej igen!!!:angel:
Någon som vet om man använder Haflinger i tysk ponny avel?

Någon som vet om det korsas mellan Haflinger och araber?

Någon som vet om man korsar haflingern med någon annan ras i Tyskland???

:bow: :bow: :bow: bugar och tackar för alla ev. svar

Sv: Haflinger i tysk ponnyavel?????

Hej, på Dig !

Min väninna i Tyskland, betäckte ett haflinger sto med en av sina avelshingstar ( Fullblodsarab), och det blev en kanon avkomma. Så att man gjorde om denna kombination ännu en gång.

Gå du in och använd arabhingsten Elcatero som är godkänd även inom Halvblods aveln. Så du får riktiga papper på avkomman.
Han har ett mkt bra temperament.

Lycka till.

Haflinger och arab korsas flitigt nere i europa, finns till och med föreningar för dessa korsningar:crazy:

Korsas säkert med andra raser, men till vilken nytta kan man undra!

tror inte att den är godkänd att avlas på inom tysk ridponny avel!

Dom länder som är anslutna till Haflingerns huvudstambok, försöker få bort allt vad arab heter ur haflingern för att få den till en ren ras.
Tyskland hör inte dit, där avlar dom på allt, behåller det bästa och skickar skräpet till slakt eller andra länder däribland sverige!

Har du en haflinger du vill avla på?
Stambokförd, med papper?

jag personligen tycker inte att man ska korsa med arab, eller annat blod.
Det finns tillräckligt mycket bra haflinger hingstar att använda!

:bow: :bow: Tack för era svar!!

Först som inte kom fram från mig från första början.
Vi har köpt (dottern har valt och blivit kär i honom)en ponny från Tyskland och min erfarenhet säger mig att det till 100% är halvt Haflinger i honom bara det att han är mycket ljusare i pälsen, nästan vanilj färgad.
Sedan är han mycket smäckrare än en Haflinger (de jag träffat iallafall)
Grov men ändå smäcker. Lite flaschig i gången men ändå inte som en arab. Super bra tackt i galoppen.

Därav mina spekulationer Haflinger/ Arab.

-Sorry Golden_Tinka ang. din syn på korsningar mellan de raserna.

Men jag måste säga att de föreningarna du pratar om tände en liten gnista i mig.. Förlåt:smirk:
Vet du hur jag kan få tag i deras info.?
Någon annan som vet??

Dina spekulationer kan säkert stämma eller så är det en haflinger med mycket arab, eller en lätt haflinger, dom finns i alla former och färger nu för tiden!;)

Kanske kan du få honom registrerad som svensk ridponny, vet att det finns "haflinger" utan stamtavla lr godkänd stam registrerade där.

Tyvär kommer det många många hästar hit från tyskland med "borttappade" papper, finns gott om oseriösa importörer...

Vad sa säljarna att eran var? haflinger?

Skickar med länken till arab-haflinger föreningen, hoppas du kan tyska!:p
Tror dock att hästen behöver godkända föräldrar inom respektive ras för att få registreras där!

http://www.pferdezucht-austria.at/main.asp?kat1=13&kat2=348&kat3=307&vid=1

:bow: Tusen tack!!!

VAD VORE VÄRLDEN UTAN HJÄLPSAMMA MÄNNISKOR!!!!!!:banana:

Skulle tro att våran är en Haflinger med lite arab, eller fifty fifty men ärvt haflingerns sida och utseende,

Säljaren visste inet något om honom, men jag har fått hans pass
Equidenpass Meppen Landkreis EMSLAND står det på det samt id.nr.

KAN ABSOLUT INGEN TYSKA!!!:D :D :D

Finns en tysk ägare registrerad Clemens Garmann

Skall försöka leta upp honom i tyskland, hoppas att det går för han har vissa saker som säger att han har haft det bra ( mycket bortskämd) med godis i handen, bra grund riden 11år men framför allt så har han en lite annorlunda täckning, i huvudet upp och ner vänd Skära el. båt/måne. vit på mulen, vit kotrand och vit halv strumpa.

vi må pröve....

Det är så lite så!:)
Hoppas ni hittar lite mer fakta och att ni kan få honom registrerad på ett passande ställe!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 179
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 342
Senast: valpköpare
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 730
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 519
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka