Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

KL*

Konstig...jag vet ialf ett stort foderleverantör som plastar in hö, fyrkantsbalar. Och det fodret ges ut till stora travstall. Och de travtränarna är inte några som ger halvdant grovfoder inte. Dock kommer jag tyvärr inte ihåg vart företaget heter :s Satt på en föreläsning med Roger Walmann som tydligen beställer hö ifrån den foderleverantören. Vet inte om det gör nån skillnad om det är i fyrkants balar eller rundbalar. Jag upplever att fyrkants balarna är bättre än rundbalarna i vad det gäller hygien. Vet dock inte varför men de jag har stöt på ser man en skillnad mellan dessa två.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värdet? Andra frågor..

Det finns vissa hållbarhets skillnader mellan fyrkant och rundbal i sig men det som spelar roll är ju helheten i sig och där spelar TS en klar roll i sammanhanget .

Om det är stora travstall det handlar om klarar de sig säkert på att balarna förbrukas mkt snabbt . Då håller sig det mesta om det är rätt hanterat Utöver det . Inga konstigheter .

ETT stall är ju dock inte samma som det du skrev tidigare att du varit i hur många stall som helst som alla alltid använder plastat Hö ?;) för att nyansera det lite ?;)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

..fast mig veterligen ger man det mesta till köttdjur om vi pratar ko . Däremot mjölkdjur så där är det top kvalitet och måste vara , eftersom mjölkens kvalitet påverkas annars . Inte lika fallet i kött sammanhang .

Alla bönder stävar efter de bästa grovfoder som de bara kan ge till sina djur :)
Till och med köttbönderna ;) De bönderna kan inte ge sämre foder till de djur eftersom de kommer påverka deras tillväxt för mycket.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Då har vi olika åsikter och erfarenheter helt klart .
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värdet? Andra frågor..

Det finns vissa hållbarhets skillnader mellan fyrkant och rundbal i sig men det som spelar roll är ju helheten i sig och där spelar TS en klar roll i sammanhanget .

Om det är stora travstall det handlar om klarar de sig säkert på att balarna förbrukas mkt snabbt . Då håller sig det mesta om det är rätt hanterat Utöver det . Inga konstigheter .

Ja det håller jag med om. Det förbrukas snabbare ^^

ETT stall är ju dock inte samma som det du skrev tidigare att du varit i hur många stall som helst som alla alltid använder plastat Hö ?;) för att nyansera det lite ?;)

Anledningen till att jag skrev ett stall är för att jag hänvisade till just det stallet, min källa kan man väl säga :)

Men jag vet att detta foder företag säljer till mer stall eftersom det är sopas stora. Du ska bara veta att jag sitter och grämer mig själv att jag inte kommer på vad företager heter *AHH!* Jag blir tokigt på det! Det är bara poff..borta i skallen på mig.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Då har vi olika åsikter och erfarenheter helt klart .

Aha så kan det bli ibland :)

Dock har jag jobbat i bägge leden så jag är klar på min sak på min sidan.
Men för det så tänker jag inte få dig tro något annat :)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

det är nog lika gott att du inte kommer ihåg namnet för det lär du inte få skriva ut här oavsett ;)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Är du säker på att det är plastat hö och inte hösilage?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Alla bönder stävar efter de bästa grovfoder som de bara kan ge till sina djur :)
Till och med köttbönderna ;) De bönderna kan inte ge sämre foder till de djur eftersom de kommer påverka deras tillväxt för mycket.

Vet inte hur det är med köttbönderna men mjölkbönderna brukar vara väldigt noggranna då mjölken påverkas negativt av dålig foderkvalite.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Alla bönder stävar efter de bästa grovfoder som de bara kan ge till sina djur :)
Till och med köttbönderna ;) De bönderna kan inte ge sämre foder till de djur eftersom de kommer påverka deras tillväxt för mycket.

Visst är det så. Sen finns det förstås dåliga bönder (som i alla yrkesgrupper).
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Vet inte hur det är med köttbönderna men mjölkbönderna brukar vara väldigt noggranna då mjölken påverkas negativt av dålig foderkvalite.

Det är inte bara mjölken som påverkas negativt. Oavsett vilket nötkreatur det är så påverkas hela djuret negativt vid dåligt foder.

Vid dåligt foder till mjölkdjur kan de får mastit, en sorts juverinflammation.
Men det får inte korn enbart pga dåligt foder. Det spelar fler faktorer in än bara det. ^^
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det är inte bara mjölken som påverkas negativt. Oavsett vilket nötkreatur det är så påverkas hela djuret negativt vid dåligt foder.

Vid dåligt foder till mjölkdjur kan de får mastit, en sorts juverinflammation.
Men det får inte korn enbart pga dåligt foder. Det spelar fler faktorer in än bara det. ^^

Det får du gärna utveckla
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Såhär säger SVA:

Dålig hygienisk kvalitet hos fodret orsakas av förorening av foder i samband med skörd, tillverkning, konservering och lagring. Vid missgynnsamma förhållanden under någon av dessa processer kan tillväxt ske av bakterier (till exempel Enterobacteriacae) och/eller jäst- och mögelsvamp (till exempel Aspergillus spp, Penicillium roqueforti). Mögelförekomst kan leda till produktion av mykotoxiner. Dessa kan ha direkt celltoxisk effekt, till exempel på tarmepitel vilket kan leda till diarré, eller vara hämmande på immunförsvaret med ökad risk för infektionssjukdomar som mastit som följd.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Ja, jag är säker. Det var hö :) De stora travtränarna fördra hö istället för hösilage.

Fast det stämmer väl ändå inte. De jag jobbat åt har alla gett hösilage och många av de tillhör sveriges mer framgångsrika tränare.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Så du tror att det bara är att diagnostiken för fång som förbättrats? Inte att vi fodrar våra hästar tokigt?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Får stå för dig...

Jag ser att du valt att inte svara på vad problemet med högre kvoten, det bekräftar onekligen mackans teori att du anser att en hög proteinkvot är farlig eller vad gör att du preciserar en proteinkvot mellan 5 och 6 för att kunna ge ordentligt med mat när det snarast är en kvot över 6 och lågt energivärde som är det optimal ur just synvinklen att ge mycket stråfoder?

Alla hästar som går på bete utan att bli sjuka visar tydligt att de klarar en höger kvot.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Delvis Kl

Tycker vi har gått väl in på ko sidan. Är nog inte så uppskattat för en del, kan jag tänka mig. För mig så är det ok men tror inte det är ömsesidigt.

Intressant inlägg Trissa! ^^ Ligger absolut nåt i det hela. Det skulle jag inte "soppa under mattan" och förneka det helt. Dock låter det som att hela besättning skulle drabbas om fodret var sopas dåligt. Och det hade en bonde sett direkt! Jag kan inte tänka mig att enstaka djur skulle få mastit om man har drabbas av sånt dåligt foder.

Mastit för mig kommer ifrån andra faktorer; dålig hygien (vid dåligt väder t ex. Rent allmänt hygien alltså, dålig mjölksystem, dålig mjölkrutiner, "dåligt ko" (ja, ibland kan det vara kon själv som är orsaken till att den får mastit.) ect ect. Inte enbart vid dåligt foder leder till mastit. Om man inte har drabbas av det som Trissa var inne på. Då är det helt och hållets fodret som är boven i det hela.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp