Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det går inte att resonera med ett fem åring, dom saknar logik:
1+1= :confused:

Logik är tyvärr inte bara åldersrelaterat. Uppenbarligen finns det folk i exakt din ålder som har väldigt lite av den egenskapen.

PS 1+1 handlar om matematik, logiken kommer in när man ska resonera sig fram och inse att det trots allt inte var 1+1 som skulle beräknas utan 2+3.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Tar bara sista inlägget i högen...

Är det inte bra att det kommer fram studier och diskussioner runt vad vi plockar i våra hästar för något!? Om jag minns rätt så har det slagits larm förut om förstörda tänder och tänk på all fång som hästar har idag. Självklart är det något fel på vår hästhållning idag och kan några få tänka om i och med såna här studier så är det väl kanonbra. Det behöver ju inte bli personliga påhopp för det.

Jag själv skulle aldrig ge mina hästar ensilage då det för mig är ett ko-foder och kons magsystem ser ju helt annorlunda ut. Jag ger heller aldrig pelleterat färdigfoder utan blandar mitt kraftfoder själv och då kan jag verkligen anpassa fodret för varje hästs behov. Dessutom blir det billigare.

Så trots innehav av en himla mängd ponnysar genom alla år ( 40 års aktivt hästägeri) så har jag aldrig haft fång på någon av mina hästar och det tror jag beror på att jag alltid har varit gammaldags, konservativ och använt sunt förnuft i mitt tänk runt hästars foder och betessläpp mm och hittills har jag inte heller fått anmärkning på våra hästars tänder.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Just fång lär knappast bero på hösilage med tanke på att det vanligen uppstår under betessäsongen. Nu har jag inget att hänvisa till men det verkar snarast vara en välfärsdsjukdom, för mycket mat och för lite motion.

Ensilage är det väldigt få som ger om man nu får vara petig, folk ger snarare hösilage och det är framtaget för hästar främst och medan den blötare versionen ges till nötkreaturen.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Vad jag har sett så får hästar fång närsom idag, inte bara under betessäsongen och det är hästar av alla raser. Så något i vårt fodringstänk är heltokigt.

Apropå hösilage kontra ensilage. När ts går ner under 60% så är det kofoder i mina ögon. Är jag så illa tvungen att ge inplastat så vill jag ha det mellan 75-80% i ts, alltså i princip inplastat hö.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Varför skulle bönder som har kor som sitt levebröd ge dåligt foder?
Inplastat hö är väl ingen höjdare heller.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Vad jag har sett så får hästar fång närsom idag, inte bara under betessäsongen och det är hästar av alla raser. Så något i vårt fodringstänk är heltokigt.

Apropå hösilage kontra ensilage. När ts går ner under 60% så är det kofoder i mina ögon. Är jag så illa tvungen att ge inplastat så vill jag ha det mellan 75-80% i ts, alltså i princip inplastat hö.

ja? defintionen av lämpligt ensilerat grovfoder för häst ligger mellan 60-75% ts. så varför du drar in ko-foder förstår jag öht inte i sammanhanget.

inplastat hö har mkt dålig hygienisk hållbarhet i jmförelse för övrigt.

ang. din teori om fång så finns ingen parallell till ensilerat grovfoder öht. däremot finns det teorier om att skillnaden i hästhållning nu jmf med förr, är att väldigt mycket hästar överfodras året runt, och är för höga i hull rent allmänt. hästar är per naturen gjorda för att smalna av pga mindre rikligt foder under vinterhalvåret, och sen äta upp sig under sommarhalvåret. Nuförtiden fodras de rikligt och i övermått året om. det gör skillnad för hälsan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Kanske en dum fråga men :)

inplastat hö = med dålig hygien..?

Varför kör då stora foderleverantörer med inplastat hö? *förvirrad*
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Varför skulle bönder som har kor som sitt levebröd ge dåligt foder?

Det där har jag också undrar över varför en del hästfolk tror det.
Ledsamt och höra! För det är inte sant...
Bönder vill alltid ha de bästa av det bästa, i alla lägen!
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag känner inte till att stora foderleverantörer kör med plastat Hö i regel alls ? Just pga den dåliga hygieniska hållbarheten .
För att sileringsprocessen (läs konserveringseffekten) ska kunna fungera , bör ts inte vara över rekommenderade värden dvs Max runt 75% .

Toxis : fast mig veterligen ger man det mesta till köttdjur om vi pratar ko . Däremot mjölkdjur så där är det top kvalitet och måste vara , eftersom mjölkens kvalitet påverkas annars . Inte lika fallet i kött sammanhang .
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag vet inte alls om jag håller med dig, de köttbönder jag känner har foder som vi bara drömmer om. Det senaste jag köpte från just en köttbonde höll värden om 6,4 Mj samt 78 smrp per kg foder, inget dumt foder alls i mina ögon.;)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Vad jag har sett så får hästar fång närsom idag, inte bara under betessäsongen och det är hästar av alla raser. Så något i vårt fodringstänk är heltokigt.

Apropå hösilage kontra ensilage. När ts går ner under 60% så är det kofoder i mina ögon. Är jag så illa tvungen att ge inplastat så vill jag ha det mellan 75-80% i ts, alltså i princip inplastat hö.

Ja hästar har alltid kunnat få fång när som men det hindrar inte att de flesta får det i samband med betet och om de är ordentlgt överviktiga.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

För 20 år sedan så var det bara under betessäsong och i stort sett bara russ som fick det. Så ser det inte ut idag. Jag har dessutom fått till mig att hösilagets näring är lättare för hästen att tillgodogöra sig därav min misstro mot hösilage till fånghästar. Men eftersom jag har min konservativa syn på hästutfodring och inte heller haft problem med fång så har jag inte heller läst 511-tusen utredningar i ämnet. Så den diskussionen håller jag mig utanför. Var och en blir salig på sin tro.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag har aldrig skrivit att kobönder ger dåligt foder. :confused:

Bönder om några vill väl ha ett väl anpassat och bra foder till sina djur. Däremot anser inte jag att bra kofoder är likställt med bra hästfoder. Snarare tvärtom...
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Där håller inte jag med. 78% och hög kvot är helt vansinnigt i mina ögon och det skulle inte jag ge till mina hästar.

Jag håller kvar vid den kanske ålderdomliga synen att ett hästhö ska ligga runt 45-50% smrp och ha en kvot på 5-6. Då kan jag ge ordentligt med hö till alla så att tuggbehovet tillfredsställs ordentligt och även om jag har två som är lite runda om magen så är de inte i närheten av några tecken på välfärdssjukdomar. Och som jag skrev tidigare - jag har aldrig haft fång på mina hästar trots många ponnysar under alla år.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

ja? defintionen av lämpligt ensilerat grovfoder för häst ligger mellan 60-75% ts. så varför du drar in ko-foder förstår jag öht inte i sammanhanget.
.

Och hur många håller sig till den ts?! Jag har varit inne i många stall där det ges foder med ts under 60. Praktiskt för bonden och på pappret ser det priset billigt ut för hästägaren.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

För 20 år sedan så var det bara under betessäsong och i stort sett bara russ som fick det. Så ser det inte ut idag. Jag har dessutom fått till mig att hösilagets näring är lättare för hästen att tillgodogöra sig därav min misstro mot hösilage till fånghästar. Men eftersom jag har min konservativa syn på hästutfodring och inte heller haft problem med fång så har jag inte heller läst 511-tusen utredningar i ämnet. Så den diskussionen håller jag mig utanför. Var och en blir salig på sin tro.
Ledsen men din bild av fångverkligheten stämmer inte. Det har i alla tider varit alla sorters hästar som fått fång (även om ponnyraserna varit överrepresenterade). Och alla tider på året. Skillnaden är att man idag har betydligt mer koll på varför de får fång och att dagens informationssamhälle gör att fler får veta om att hästarna har fång.
När jag utbildade mig för 15 år sedan så visste man t.ex inte varför det var så vanligt med fång i januari-februari - det har man bättre koll på idag.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Där håller inte jag med. 78% och hög kvot är helt vansinnigt i mina ögon och det skulle inte jag ge till mina hästar.

Jag håller kvar vid den kanske ålderdomliga synen att ett hästhö ska ligga runt 45-50% smrp och ha en kvot på 5-6. Då kan jag ge ordentligt med hö till alla så att tuggbehovet tillfredsställs ordentligt och även om jag har två som är lite runda om magen så är de inte i närheten av några tecken på välfärdssjukdomar. Och som jag skrev tidigare - jag har aldrig haft fång på mina hästar trots många ponnysar under alla år.

Du kan absolut ge ordentligt med foder med en hög kvot, speciellt när det kommer till lättfödda raser av den här typen av foder.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Där håller inte jag med. 78% och hög kvot är helt vansinnigt i mina ögon och det skulle inte jag ge till mina hästar.

Vad är problemet? Menar du det är vansinnigt att låta hästar går på bete, där koten många gånger är högre?

PS. De höga kvoten gör att du kan ge mer grovfoder än om du hade haft samma energivärde men med en kvot på 5.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

tror Chap tillhör generationen för 30-40 år sen som trodde att proteinöverskott i grovfodret orsakade fång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp