Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Havren var dålig pga stärkelsen i den samt att den blir som "cornflakes" i hästens mun enligt Cecilia och då har den lättare att fastna i tänderna.

Här är studien Cecilia hänvisar till "Effekten av olika foderberedningar på pH i normala hästars munhåla. Examensarbete Veterinärprogrammet, 2006. ISSN 1652-8697"

Det var ett studia av Maria Gunnersson om Clinical Pathology of Parrots :)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag kan väl iof tycka att det inte är så jättemärkligt .
Vissa människor får karies trots att de äter lite socker . Vissa får det inte trots att de vräker i sig godis . Arv, anlag, och varianter i kvalitet samtidigt som övriga variabler i helhetsbild spelar in där .
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Nej det är en studie om pH-värdet.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Klart det finns olika variabler, det intressanta är ju att det finns så olika "behandlingar" när det är folk som tidigare samarbetat/studerat ihop.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Trodde vi pratade om pH värden och vissa hästar som har tandkvalitetsproblem så jag svarade utifrån det :)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

det också :D

äpplen var tydligen det som försurade mest i hästarnas mun. Men värdet återställdes efter x antal minuter.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

:)
Fast enstaka äpplen och temporärt pH lär ju ändå bara annorlunda jmf med om man ständigt äter ngt som rent teoretiskt kan anses ha effekt på tänderna 365 om året .;)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

När jag kollar i Equine Medicine, Surgery and Reproduction, av Tim Mair,Sandy Love,James Schumacher,Roger K. W. Smith,Grant Frazer, så står där bland annat "excessive feeding of sugary sweets to horses on box rest or feeding a haylage has resulting in rapid onset of peripheral caries which has responded to removal of treats or alternation of the forage diet and resulting in cessation of the disease process".
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

lite ironiskt att du som i alla sammanhang förkastar forskning avsett ämne och hänvisar till allmän kunskap sen evigheter, helt plötsligt besatt frågar efter forskningsresultat. i alla övriga trådar du deltar i så är ju oavsett källor du får helt orelevanta och det är din allmänna kunskap som gäller i alla lägen. Blir lite konstigt?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Där kom det.
Så Muller hänvisa till den har studia ph.?
Sa hon inget om Atika och Mjälksyra?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Nej jag käkar popcorn och roar mig kungligt åt dina skriverier.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Skolen i Skara, ingick i Åkerbloms samling och från slakteri.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Är det medvetet du undviker mina frågor? Jag vill fortfarande gärna se en källa till dina påståenden. Dvs en skriftlig sådan.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Dom häst käkben som jag har sett vissa ingen svart, rött eller karies angrepp.
Av dom levande hästar som jag har kolet for åldern och vid behandling.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp