Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Och utifrån gamla ben kan du säga att de skador som uppstår idag beror på hösilage och inte exempelvis pelleterat färdig foder som kommit ungefär samtidigt som hösilaget eller någon annan föränding i miljö/ foderintag?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Med andra ord har du inga belägg för dina påståenden, det är bara vad du tror och tycker.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det kan jag inte vet, pellets? - inplastat hö? - båda?
Jag fråga "vad är det som har ändrat sig i hästhållning dom sista 30år"?
Vi hade inte såna hälsa problem innan pellets och konsoverat hö kom i allman bruk.

Sunt Förnuft sa att det kan inte vara bra for hästar, (ett foder som luktar atika:yuck:), nu börja det komma fram studia om det som vi gamla har ana hela tiden, "hästar må inte bra av såna foder".

Det stora frågan är "hur ska häst sverige vanda tiden tillbaka där det finns riktiga häst foder"?
Det bli färar och färar bundar i det här landet, och endå färar häst bundar som vill åta sig det arbetet som kravs att bärga bra hö.

Ord språket:
Så man badda så for man ligga.....det tragiska är att det är hästen som for leda.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Inte ens silage eller/och pellets utan tusen andra variabler utifrån häst i sig med faktorer som kan spela in . Skulle jag vilja lägga till ;)

Det är ju just alla såna komplexiteter som gör att "egna slutsatser" utifrån vad man själv tycker sig tro /läsa in /dra slutsatser om , öht inte innebär ngn som helst allsanning eller ens trovärdig teori . För det krävs väldigt uttömmande forskning och då omfattande sådan , för att just inte ge ett felaktigt eller subjektivt forsknings resultat/ teori .

Som följd resonemang i frågan nu och vidare spin på det du redan skrivit :)

Leafhill : vad baserar du din sista kommentar på ? För 30 år sen analyserades inte hästar eller undersöktes på klinik eller forskades på i ngn omfattning öht på samma sätt ? Utifrån det faktumet blir det ju bara absurt att gå in som lekman med ngn egen teori och försöka insistera på att den teorin helt ovetenskapligt är hela sanningen .

Ungefär 100 olika saker och samma antal variabler har ändrat sig i hästhållning allmänt senaste 50 åren . Dina 30 år som ram räcker inte , för det tar ett bra tag innan några samband eller upptäckelser sker öht som följer ngn "linje" .

Och du FRÅGAR ju inte ngnsin i ngn tråd ? Du påstår och insisterar enligt din egen mkt smala förvissning . Skor, foder, hantering , avmaskning . Allt .
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Nu har jag ingen aning om hur det är på hästar men enligt min humantandläkare så om mamman råkar ut för någon liten infektion just när fostrets tänder ska bildas/utvecklas så kan man helt enkelt få dåliga tänder. Och då ska det inte mycket till för att det senare i livet blir problem trots en bra tandvård.

Nu kanske det inte är så på hästar men både människa och häst är ju däggdjur så det kanske kan ligga någonting i det.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Inte ens silage eller/och pellets utan tusen andra variabler utifrån häst i sig med faktorer som kan spela in . Skulle jag vilja lägga till ;)

Det är ju just alla såna komplexiteter som gör att "egna slutsatser" utifrån vad man själv tycker sig tro /läsa in /dra slutsatser om , öht inte innebär ngn som helst allsanning eller ens trovärdig teori . För det krävs väldigt uttömmande forskning och då omfattande sådan , för att just inte ge ett felaktigt eller subjektivt forsknings resultat/ teori .

Som följd resonemang i frågan nu och vidare spin på det du redan skrivit :)

Leafhill : vad baserar du din sista kommentar på ? För 30 år sen analyserades inte hästar eller undersöktes på klinik eller forskades på i ngn omfattning öht på samma sätt ? Utifrån det faktumet blir det ju bara absurt att gå in som lekman med ngn egen teori och försöka insistera på att den teorin helt ovetenskapligt är hela sanningen .

Ungefär 100 olika saker och samma antal variabler har ändrat sig i hästhållning allmänt senaste 50 åren . Dina 30 år som ram räcker inte , för det tar ett bra tag innan några samband eller upptäckelser sker öht som följer ngn "linje" .

Och du FRÅGAR ju inte ngnsin i ngn tråd ? Du påstår och insisterar enligt din egen mkt smala förvissning . Skor, foder, hantering , avmaskning . Allt .

Observation, upmärksomhet och praktiska erfarenhet.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Som vadå?
Kläck fram nåt som kan har ett sammanhäng med dagens häst tand problem.

Det kan ju vara vad som helst allt från något som vi avlat fram till nedsmutsning i miljön.

Att bara dra slutsatser utan riktig forskning brukar bara bli fel. Tex så trodde man ju att islandshästar fick eksem pga gräset. Eksemet kom ju när de släpptes på bete och försvann när man stallade in hästarna. Så slutsatsen måste ju vara att det är gräset som är boven i dramat. Men det är ju så fel det kan bli. Oftast så har det inget alls med gräset att göra utan med knotten.

Allt är inte vad det ser ut att vara.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

seriöst.
jag förstår inte att du öht skriver en kommentar på det jag frågat om med det svaret du ger? du är ju bara ute efter att tjafsa och säga emot i alla trådar, och när du inte har ett bättre argument samtidigt som du insisterar på alla andras motiveringar, så skriver du ngt svar som det du gör nu - att du "bara vet". Om du då får mothugg så blir du otrevlig och kommer med påhopp och förlöjligande av svarandes kunskap osv. snälla du?
med tanke på hur aktiv du är på forumet och hur mkt du verkar uppskatta att vara här - kan du inte ta till dig kritiken och reaktionerna du får från alla håll till 100%, och fundera över hur du kan diskutera produktivt, i diskussions nivå som diskussion definieras i sig. Det är oerhört tråkigt att du bara skriver i trådar hela tiden utan att öht vilja diskutera, utan bara idiotförklara alla och framhålla att du minsann vet bäst i din egen erfarenhet som du upplevde att hästar ska hållas och skötas och hanteras sen typ 40 år tillbaks i tiden.

Hoppas du kan verkligen läsa det jag skriver här och förstå innebörden. utan ngra konstiga påhopp eller kommentarer som inte har med diskussion att göra öht..
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Som vadå?
Kläck fram nåt som kan har ett sammanhäng med dagens häst tand problem.

Utarmningen av åkermarken, där hästen för åt dussintalls olika örter äter de i dag en handfull eller två oavsett om det är silage eller hö.
Mineralbalansen i foderstaten.
Försurningen av våra marker
Miljögifter
Bättre undersökningsmetoder upptäcker fler problem.
Arv/uppväxt
Sockerhalten i maten
Pelettering

Okända orsaker vi ännu inte har en aning om.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

kl
men alltså vaddå "dagens hästars tandproblem"?


det finns ju inte ens ngt faktum som etablerat styrker att dagens hästar i sig har mer tandproblem än gårdagens hästar?

allt handlar ju som tidigare behandlats i tråden om att dokumentation och koller och behandlingar av häst öht inte dokumenterats öht eller skett tidigare än senaste årtjugondet öht? så vad baserar man påståendet att hästar i dag har mer tandproblem än hästar för 20 år sen på öht?
ingen för 30-20 år sen reflekterade ju i ngn större bemärkelse om att pålle tjafsade mot bettet i sig lite allmänt, eller tuggade lite ojämnt då och då liksom? hovslagaren kom och raspade lite i samband med skoning och sen var det bra.?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag ska kolla om min hästs mamma hade samma problem.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Utarmningen av åkermarken, där hästen för åt dussintalls olika örter äter de i dag en handfull eller två oavsett om det är silage eller hö.
Mineralbalansen i foderstaten.
Försurningen av våra marker
Miljögifter
Bättre undersökningsmetoder upptäcker fler problem.
Arv/uppväxt
Sockerhalten i maten
Pelettering

Okända orsaker vi ännu inte har en aning om.

Bra, det kan du lägga fram till den som har gjort studie att tand problemet kommer av miljöoch arv och inte av foder.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Vad har det med ämnet att göra? Vill du bara argumentera med jämngamla? Du kanske kan hitta något dagis där ungarna tror på dina påhittade stenåldersargument om du har tur.

Det går inte att resonera med ett fem åring, dom saknar logik:
1+1= :confused:

Boj:
Nu kan du porta mig :bump:
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag räknade upp möjliga orsaker då jag inte vet säkert. Problemet här är att det inte finns något entydigt svar plus då att du redan bestämt dig så vad forskarna kommer fram till i slutändan är likgiltigt för dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp