Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Fast det stämmer väl ändå inte. De jag jobbat åt har alla gett hösilage och många av de tillhör sveriges mer framgångsrika tränare.

Det kan så mycket vara. Men där jag bor så vill inte proffstränarna ge hösilage.
Anledningen vet jag inte. Det enda man får höra är att det inte går att starta en häst på hösilage. Vilket är ganska ironisk eftersom att det finns en del travtränare som gör det och får fina resultat på hästarna.

Jag vet inte heller om det är en grund till rädslan över att ha ett protein högt grovfoder. Om de är det som får dom att söka till hö istället för hösilage.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Vad skulle logiken vara att silage nödvändigtvis skulle ha högt protein ???
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag tar med alla citaten för att inte blanda ihop det.
För 20 år sedan så var det bara under betessäsong och i stort sett bara russ som fick det. Så ser det inte ut idag. Jag har dessutom fått till mig att hösilagets näring är lättare för hästen att tillgodogöra sig därav min misstro mot hösilage till fånghästar. Men eftersom jag har min konservativa syn på hästutfodring och inte heller haft problem med fång så har jag inte heller läst 511-tusen utredningar i ämnet. Så den diskussionen håller jag mig utanför. Var och en blir salig på sin tro.
Ledsen men din bild av fångverkligheten stämmer inte. Det har i alla tider varit alla sorters hästar som fått fång (även om ponnyraserna varit överrepresenterade). Och alla tider på året. Skillnaden är att man idag har betydligt mer koll på varför de får fång och att dagens informationssamhälle gör att fler får veta om att hästarna har fång.
När jag utbildade mig för 15 år sedan så visste man t.ex inte varför det var så vanligt med fång i januari-februari - det har man bättre koll på idag.
Så du tror att det bara är att diagnostiken för fång som förbättrats? Inte att vi fodrar våra hästar tokigt?
Det jag VET är att din bild, så som du förmedlade den tidigare, inte stämmer och det var det jag svarade på. Det finns ingenting i forskningen som pekar mot att hösilage är värre för fånghästar än hö. Det är inte heller så att proteininnehållet spelar någon roll för fång, det vet man idag. Det man också vet idag är att i en väldigt stor del av fallen handlar det om IR/EMS där grovfodrets sockerinnehåll spelar roll. Och högst sockerinnehåll kan man precis lika gärna ha i hö som i hösilage, det är till stor del skördetidpunkt och ingående grässlag som styr det.

Sen, för övrigt, så har jag haft shetlandsponnyer i över 20 år och trots det var min första fånghäst ett halvblod. Hade jag vetat då vad jag vet idag så hade jag nog sluppit ta bort henne pga fång. Man ska inte förkasta ny forskning och nya kunskaper bara för att man envisas med att ha en konservativ syn på utfodring.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Hmm ja visst kan det där vara en risk, men man kan ju knappast säga att dåligt foder är primärorsaken till mastit, eller att det är det som "händer först" vid fodring med foder av dålig kvalitet
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Vad skulle logiken vara att silage nödvändigtvis skulle ha högt protein ???

Jag har ingen aning :s Det ända jag vet är att de flesta travtränarna här är livrädda för hösilage och för högt protein i grovfoder.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Hmm ja visst kan det där vara en risk, men man kan ju knappast säga att dåligt foder är primärorsaken till mastit, eller att det är det som "händer först" vid fodring med foder av dålig kvalitet

Kan,kan det. Men det finns som sagt flera faktorer som kan ge mastit.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag har ingen aning :s Det ända jag vet är att de flesta travtränarna här är livrädda för hösilage och för högt protein i grovfoder.

Ingen relation finns mellan silage och Hö i fråga om protein. Därmed blir din spekulation om varför de väljer plastat Hö lustig ? Utveckla gärna ?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag har ingen aning :s Det ända jag vet är att de flesta travtränarna här är livrädda för hösilage och för högt protein i grovfoder.

En tävlande travhäst har högre behov av energi än en hobbyhäst. Travtränarna vill kunna ge så mycket hö som möjligt utan att hästen ska få i sig för mycket protein. Ett proteinrikt hö kan då innebära att dom måste ge mindre högiva (kanske det som motsvarar en normal för en hobbyhäst) och dessutom massa proteinfattigt energitillskott (ex melass, olja). Så dom kanske inte är livrädda för protein, utan istället måna om att kunna göra en foderstat som består mest av grovfoder :)?

Och hösilage kanske är svårt att få tag på i just ditt område, i bra kvalitét med de värden dom söker?

Ett perfekt "travhö" är ju ett extremt dåligt hö för en fånghäst. Och vice versa :).

Jag har dock ingen koll på om det verkligen är så att travhästen presterar sämre/mår sämre om den får i sig "för mycket" protein... men jag misstänker att det finns väl en anledning till att maratonlöpare och skidåkare laddar med kolhydrater inför lopp istället för flintastekar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

ja frågan kvarstår ju varför man skulle anse att ensilerat grovfoder skulle innebära mer protein?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

ja frågan kvarstår ju varför man skulle anse att ensilerat grovfoder skulle innebära mer protein?

Jomen det vet väl alla, det är precis som att alla hästar mår bäst av exakt 8kg hö och 3kg havre :p
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Garanterat rätt proteinkvot oavsett behov?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag har ingen aning :s Det ända jag vet är att de flesta travtränarna här är livrädda för hösilage och för högt protein i grovfoder.


Känns fortfarande som det är taget ur luften. De flesta, hur många är det? Vart har du fått infon om att de flesta inte använder hösilage, har du sett det själv?

Som sagt alla jag jobbat åt har alla gett hösilage utan problem. Utom en, för han slog eget hö och hade löst torrhö på skullen.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Ja precis, men dålig hygien, för produktionsinriktad avel, att kon trampar sig eller liknande är ju mycket mer sannolikt än dåligt foder..
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Är de möjligtvis travtränare i Värmland du känner till:D
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Hur kunde du gissa det? ;)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

ha ha. Låt oss säga att ljuset kommer inte från väster längre:D

Det tycks som tiden liksom stått lite still där för det du pratar om känner jag inte till här i öster.och de är ju här de stora i alla avseenden tränarna finns.

Kanske finns en anledning till att de inte går så bra för Värmland :p
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag ska försöka svara alla så gott jag kan i detta inlägg. :)

Lik som jag så är jag också helt paff och förvirrad över dessa kommentaren och åsikter ifrån travtränare. Detta är något jag fick höra i början av mina trav år.
Då jag stod med hösilage och med högre protein (än vad dom anser vara ett ok proteinvärde). "Inte undra på att inte dina hästar går på banan, när du står med sånt foder!" vad det man fick höra. Jag fick dock aldrig höra varför det möjligtvis kunde få mina hästar prestera sämre. Det ända man fick vara att hästarna inte kommer orka att springa övermål linjen med just sånt foder. Eftersom att man var ny i travvärlden så ville man inte ifrågasätta mer just då. Det var bättre och tigga och bara aspekters det hela. (hehe men det gjorde jag inte ändå hihi eftersom jag ville ha hösilage, då det var lättare för mig och använda) Dock gick mina hästar inte bättre då men ändå.

Som Mackan var inne på så har inte alls hösilage mer protein, bara för att det är hösilage. Så det fattar inte jag hur dom tänker som kläcker ut den kommentaren.
Jag vet inte om det är så att dom förvirrar sig i den frågan att dom anser att en häst presterar sämre vid hösilage. Och då stått med för högt protein, som också anses som negativt vid högre prestation.

När jag hörde detta så delande jag upp det i två delar. Hösilage och högt protein. Del 1 :så om jag gav hästen hösilage så skulle den prestera sämre.
Del 2: så om jag gav hästen ett proteinrikt grovfoder skulle jag få ett sämre prestation på hästen.

Då fick man ett bättre förståelse vad dom menade. Men om det finns nån sanning i detta vet jag dock inte. Som jag vet har ingen forskat omkring detta.
Dock är folk sten säkra på att det ger ett försämrat prestations resultat. Men dom har ingen grund utan bara ifrån deras egna erfarenheter, vart jag kan se.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

ha ha. Låt oss säga att ljuset kommer inte från väster längre:D

Det tycks som tiden liksom stått lite still där för det du pratar om känner jag inte till här i öster.och de är ju här de stora i alla avseenden tränarna finns.

Kanske finns en anledning till att de inte går så bra för Värmland :p

Hahaha :D

Du har nog rätt i den frågan! :) Det kanske är så annorlunda ifrån ställe till ställe.

Så det är inte undra på att folk reagera så när jag kläcker ut mig dessa kommentarer och åsikter, som jag lever i och tycker "men jag har hört att det är så här ect ect."
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Du får prata med tränarna på öst sidan o få uppdatering;) skämt åsido .

Om människor påstår saker utan att kunna motivera det med logik o kunskap , brukar de mest bero på ett försök att hitta en ursäkt eller förklaring till att de inte funkar eller går bra...för felet kan ju inte ligga hos dem själva tex....:)

Nåja synd är de i alla fall ,
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

En tävlande travhäst har högre behov av energi än en hobbyhäst. Travtränarna vill kunna ge så mycket hö som möjligt utan att hästen ska få i sig för mycket protein. Ett proteinrikt hö kan då innebära att dom måste ge mindre högiva (kanske det som motsvarar en normal för en hobbyhäst) och dessutom massa proteinfattigt energitillskott (ex melass, olja). Så dom kanske inte är livrädda för protein, utan istället måna om att kunna göra en foderstat som består mest av grovfoder :)?

Och hösilage kanske är svårt att få tag på i just ditt område, i bra kvalitét med de värden dom söker?

Ett perfekt "travhö" är ju ett extremt dåligt hö för en fånghäst. Och vice versa :).

Jag har dock ingen koll på om det verkligen är så att travhästen presterar sämre/mår sämre om den får i sig "för mycket" protein... men jag misstänker att det finns väl en anledning till att maratonlöpare och skidåkare laddar med kolhydrater inför lopp istället för flintastekar.

Så tänkte jag också ifrån början! Exakt som du beskriver.
Travfolk vill ha så låg protein som möjligt för att kunna ge så mycket grovfoder som möjligt.

Men ack så fel man hade tyvärr. Genom åren har jag mer och mer förstått att så är inte fallet.

Visst behöver våra travhästar mer energi och även protein.
Dock upplever jag att travfolket inte ger så mycket grovfoder som dom kan göra. :s
De vill heller ge sina 4-5 kg kraftfoder istället för att öka grovfodergivan.

Oftast får man kommentaren "mina hästar äter inte mer än 8 kg grovfoder"

Nä...kanske för att ni ger dom sopas mycket kraftfoder. Hade man minskat på kraftfodret så hade man kunnat ökat grovfoder giva och hästen hade då med glädje ätit upp alltihopa!

Nu dra jag absolut inte alla under en och samma kam! Alla travtränare är olika i sina åsikter och sina kunskaper. Men det är såhär jag upplever det ifrån de flesta travtränare som jag har kontakt med.

Apropå högt överskott på protein frågan.
Nu är det så gött att man kan luta sig emot den studien som gjordes på wången och visade att överskott på protein är inget farligt, så vidare hästen dricker som den ska. :) Det visste man inte innan hur överskottet på protein påverkade hästen vid en hård prestation. Men nu kan man luta sig tillbaka och veta hur det ligger till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp