Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Du får prata med tränarna på öst sidan o få uppdatering;) skämt åsido .

Om människor påstår saker utan att kunna motivera det med logik o kunskap , brukar de mest bero på ett försök att hitta en ursäkt eller förklaring till att de inte funkar eller går bra...för felet kan ju inte ligga hos dem själva tex....:)

Nåja synd är de i alla fall ,

Det får jag allt göra! :) Så här kan man ju inte ha det och leva på "myter" som folk har.

Jag har ju känt hela tiden att det mest vart åsikter som har fått en betoning att låta som det vore kunskap i grunden. Men man har ju lärt sig genom åren att så är det inte. Det finns gott om starka åsikten inom trav utan nån helst grund.

Men som sagt i början var man inte så att man våga ifråga sätta de stor travtränare som man stövlade omkring hos. Utan det dom sa var ju som en sort lag tycket man då. Som man bara tog emot.

Både du och jag vet nog hur "kortfattade" en travtränare kan vara när man frågar om några tips eller bara fråga något inom travsporten. ^^
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Att tävlingshästar skulle prestera sämre för att grovfodret ligger högt i protein finns de inga belägg för .

Däremot energin som Wången rapporten visade .

Och vad fodringsmängden har med proteininnehåll o göra vet jag inte:)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Ja alltså frågan är ju egentligen:

Är en hästs proteinbehov konstant ökande i förhållande till MJ (den berömda "kvoten" 6gr srp : 1 MJ), eller finns det ett maxtak på hur mycket protein en häst kan tillgodogöra sig?
(Wången-rapporten är ju bara 1, det skulle behövas fler rapporter som visar på eventuella effekter på hästkroppen av att bearbeta överskott, slaggprodukter, långtidseffekter på hälsan osv)

Det känns ju som att vissa travtränare tror på det senare, dom har ett maxtak på hur mycket protein dom vill ha i hästen och vill ge mer energi, eller jobbar efter en annan kvot (om dom ens tänker så långt, det är nog mycket gammal tradition och hörsägen och inte så mycket funderande över kvoter och forskningsrapporter).
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det finns egentligen inga belägg att ett för högt protein i foderstaten skulle påverka hästen negativt i ett högre prestations förhållanden, svar nej.
Utan det enda som finns är folkets egna uppfattning om det hela. Det kan ju vara så att en del folk lever på en gammal myt, som lever vidare än idag.
Vad vet jag. Men jag tror att det flesta travtränarna har en viss uppfattning om det hela. Alltså dom har inte tagit det helt och hållet ifrån luften.
Utan dom har sett effekten själva. Men det är ju svårt att kunna ens över huvud taget kunna diskutera ifrån andras "upplever sig", som inte har nån grund iför sig.

Jag tycker wången har kommit ganska långt i sin forskning vad det gäller vid överskott av protein innebär för hästen. Kort om det hela: En häst med överskott på proteinet var effekten lede till att hästen avdunstade mer "vatten" ifrån kroppen. Vilket lede till att hästen drack mera. Det visade inga tecken på något som helst negativt på hästen för övrigt.

Den negativa effekten kommer ju vid en häst som dricker dåligt för övrig och får effekten av vätskebrist vid hårdare prestationer. Då får man en dåligt effekt på det hela men ska man för övrig dra det så långt, att felet ligger på att det finns ett stort överskott på proteinet?

Där har vi en intressant fråga! :)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Snabbgooglade lite, dom amerikanska sidorna snackar väldigt mycket om ammoniak pga överskottsprotein. Som vanligt, ont om länkar till dom riktiga rapporterna men jag ska ägna dagen åt att google-fiska :).
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Wow vad intressant! Du får gärna dela med dig när du hittar mer intressanta "upptäckter" :)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Första träffen, artikel från 1988:
"Our study detected no metabolic evidence for a detrimental effect of excess dietary protein in horses exercising on a graded treadmill at 4.5 m/sec for 15 min."
Alltså:
Undersökningen visade inte att överskottsprotein har en negativ effekt på hästar som springer i en kvart.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3170371

Och den här kommer jag inte åt i fullständig version, men kan det här möjligtvis vara källan till "protein ger fång"? 1980, tysk veterinärtidning.
"In 7 ponies (mean body weight 185 kg) the effects of protein rations augmented with soya protein (0.98-4.26 g/kg live weight or 3.68-15.8 g/kg LW0.75) on digestive changes and on water and mineral exchange were studied. During the high protein feeding the water content of the faeces rose slightly and total indican production markedly. Two of the ponies developed signs of laminitis. Blood urea rose from, on average, 38 to 88 g/100 ml and water intake from 37 to 103 mg/kg body weight. In addition, during the highest protein feeding, there was a distinct but not significant rise in renal P excretion which led to a negative P balance. In horses on a maintenance diet it is not advisable to give more than three times the protein maintenance requirement, which is about 3 g digestible crude protein/kg live weight0.75."
http://www.cabdirect.org/abstracts/19812263898.html;jsessionid=17FC05D47D23206279751EE260FA0AC5

The search continues!
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Och den här visar på att begränsa proteinintaget och ge lite extra fett, har påverkan (är osäker på om den är positiv eller negativ, vet inte riktigt vad acidogenic effect är, kan det vara "mjölksyra"?)
"These results show that restriction of dietary protein diminishes the acidogenic effect of exercise, especially in combination with fat adaptation. "http://nutrition.highwire.org/content/131/7/1959.short
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Och här är SLU's rapport om effekterna av att ge hösilage med högt protein:
http://www.slu.se/en/faculties/vh/d...inished-projects/forage-only-diets-to-horses/
eller: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17402499

Results: There was a decrease in urinary pH and an increase in N excretion, blood urea, water intake, urine volume and faecal water content on the HP diet. Total water intake was higher than the increase in urinary and faecal water loss indicating increased evaporative losses on the HP diet. During the exercise tests there were no significant differences between diets in TPP, plasma lactate, blood Na, K, CI, TCO2, pH, SID and respiratory or heart rates.

Conclusion:Feeding a forage-only diet with a CP intake corresponding to 160% of the requirement caused an increase in N excretion within 36–48 h after the diet was introduced and alterations in fluid and acid base balance at rest.

Potential relevance:The increased urine and probably also evaporative fluid losses suggest that feeding a HP diet will cause an unnecessary challenge for horses during prolonged exercise.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

En till från SLU:
"The different diets, different crude protein content and haylage compared to silage, implied no differences during exercise and recovery. However, the increased urine excretion and increased estimated evaporation suggests that a high crude protein intake and silage might be an unnecessary disadvantage during more prolonged exercise when fluid losses might be a limiting factor."
http://www.slu.se/en/faculties/vh/d...cts/forage-for-athletic-and-sedentary-horses/
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det jag tycker är väldigt intressant är att nästan alla dessa studier har kommit fram till att en högre protein diet ger en högre avdunstnings effekt.
Så det är ju nåt man kanske skulle ta med sig och tänka på, om man nu ska "köra på denna diet". Det som är viktigt är ju att se till att hästen får i sig tillräckligt med vätska.

Men det som skärmade mig lite var den meningen: Potential relevance:The increased urine and probably also evaporative fluid losses suggest that feeding a HP diet will cause an unnecessary challenge for horses during prolonged exercise.

"...kommer att orsaka onödig utmaning för hästar under en långvarig träning..." Vad menar dom med det? Att det är "jobbigt" för hästen att "balansera" upp vätskebehovet, om det pågår under en längre tid?

Även den artikeln om studien som gjordes på araber. Vad menar dom med "begränsad protein diet"?
Däremot var det intressant att deras metod gjorde att hästarna fick en lägre mjölksyretröskel, om jag nu fattade artikel rätt.

Där vet jag däremot att även SLU´s undersökning visade också på att mjölktröskel sänktes vid de hästar som stod enbart med grovfoder.
Och det tycker jag var en väldigt positiv effekt!

Dock är ju frågan vilken häst kommer först övermållinjen? En häst med lägre mjölksyretröskel? Eller en hästen med mer kolhydrater i kroppen? (en häst som står på kraftfoder har och får mer kolhydrater, som gör att hästen kan orka springa i högre farter under en längre tid)
Så vilken häst kommer först? Vilken häst kommer "vinna i längden"?

Det tycker jag personligen kommer bli mycket intressant när den rapporten kommer ut! :D
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

För normalhästen (hobbyhäst som inte tränar/tävlar på elitnivå) spelar det förmodligen ingen roll alls.

Undersökningarna har som jag förstår utgått från hästar som har ett stort proteinöverskott och det är det ingen som strävar efter direkt, inte med högpresterandehästar åtminstone.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

För normalhästen (hobbyhäst som inte tränar/tävlar på elitnivå) spelar det förmodligen ingen roll alls.

Undersökningarna har som jag förstår utgått från hästar som har ett stort proteinöverskott och det är det ingen som strävar efter direkt, inte med högpresterandehästar åtminstone.

Strävar efter vad då? ^^
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Nä precis, ofta är ju undersökningarna gjorda på extremfall, man vill få fin statistik som visar tydliga ja/nej-resultat.

Men det är ju intressant, att dom får resultat som tyder på att högt protein ger en högre belastning på hästen. Så "travtränarna" har inte plockat det där med att undvika högprotein-hö ur luften ändå ^^.

Även om det är lite samma sak som med allt annat, en undersökning tyder på en sak, och "vanligt folk" tolkar det och överdriver åtgärderna.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

halvt KL

utifrån forskningarna/teorierna om högt protein som icke optimalt för travhästar/dvs extremt höpresterande tävlingshästar:

det är ju ganska relevant i det sammanhanget att då samtidigt ta till sig att det i det fallet med travhästarna som sagt handlar om ett tävlings sammanhang i en extremsport som trav faktiskt är. dvs enbart prestationen ur tävlingssynpunkt för hästarna.

bara så man inte förväxlar det med vad hästar bortom en sån extremprestation som djur i sig själva, mår bra eller inte bra av. Om ngn förstår vad jag vill åt.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Ja absolut :)! Det är ju som att jämföra en "hobbymänniskas" kosthållning mot en elitidrottares.

Vilken vanlig hästägare har behov av att pressa en extra millisekunds sprint ur sin häst (på eventuell bekostnad av hästens fysiska och mentala hälsa)?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

vi förstår varandra utmärkt ser jag. Var inte säker på att just min poäng om travet gick hem, men du förstod uppenbarligen. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp