Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Nej tror inte nån "stäver" efter att få ett högt protein överskott.

Det är ju bara nåt som blir.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Att tävlingshästar skulle prestera sämre för att grovfodret ligger högt i protein finns de inga belägg för .

Däremot energin som Wången rapporten visade .

Och vad fodringsmängden har med proteininnehåll o göra vet jag inte:)

Vad visade den rapporten?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

kort sammanfattad:)

2 grupper med hästar . ena gruppen fodrades som vanligt andra enbart med grovfoder.
Inga tränare kunde känna någon skillnad på prestation.

Men grovfoder hästarna fodrades med grovfoder med högt energiinnehåll..runt 10mj om jag minns rätt.

Tyvärr så av vad jag märkt så noterades inte detta av förespråkarna av enbart grovfoderstater . Utan man tar undersökningen som intäkt för att enbart grovfoder räcker till oavsett. Särskilt de som inte har analys :)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jaha okej, tolkade inlägget att överskott av energi påverkade prestationen negativt.

Jag har själv varit med och gjort flera forskningar på wången och tar dem med en nypa salt pga material och utförande. Dessutom gick väl provhästarna enbart premie och kval, och det kan vilken häst som helst egentligen. Det är stor skillnad att klara ett kval och att prestera i ett lopp!
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Ja du har rätt...länge sedan jag läste den o som du säger egentligen inte mycket till undersökning :)

Hade varit betydligt mer intressant om den löpt över ett antal år o under ett antal hästars hela karriär från premiekval o uppåt .
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Ja du har rätt...länge sedan jag läste den o som du säger egentligen inte mycket till undersökning :)

Hade varit betydligt mer intressant om den löpt över ett antal år o under ett antal hästars hela karriär från premiekval o uppåt .

Verkligen! Självklart klarar sig unghästar på ett bra grovfoder, det är ju ingen nyhet för mig iafl.

Mer intressant hade det varit att ta bara 3åriga hästar som klarat kval och ska göra sin första start, följa dem under en längre tid och se om gruppen med bara grovfoder kan prestera lika bra som gruppen med vanlig foderstat innehållande kraftfoder. Och dessutom mäta skillnad på mjölksyra med mera hur det ser ut efter start och några dagar efter för att uppfölja återhämtning. :)
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Även den artikeln om studien som gjordes på araber. Vad menar dom med "begränsad protein diet"?
Däremot var det intressant att deras metod gjorde att hästarna fick en lägre mjölksyretröskel, om jag nu fattade artikel rätt.

Där vet jag däremot att även SLU´s undersökning visade också på att mjölktröskel sänktes vid de hästar som stod enbart med grovfoder.
Och det tycker jag var en väldigt positiv effekt!

Dock är ju frågan vilken häst kommer först övermållinjen? En häst med lägre mjölksyretröskel? Eller en hästen med mer kolhydrater i kroppen? (en häst som står på kraftfoder har och får mer kolhydrater, som gör att hästen kan orka springa i högre farter under en längre tid)
Så vilken häst kommer först? Vilken häst kommer "vinna i längden"?

Det tycker jag personligen kommer bli mycket intressant när den rapporten kommer ut! :D

Alltså, man strävar väl efter att höja mjölksyratröskeln? Om man sänker mjölksyratröskeln så får ju hästen mjölksyra tidigare och presterar sämre.

Man vill ju sänka mjölksyrabildningen i omloppet och höja tröskeln för att kunna prestera bättre. Det är ju hela poängen med intervallarbete. :) Så jag hoppas du missuppfattat artikeln?

Jag vill iafl inte sänka mjölksyratröskeln på varken ridhästen eller travhästen.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det hade varit riktigt intressant :)

Kan se en " fara " med sådana här " undersökningar " som sedan rapporteras i tex ridsport kort sammanfattade.

Hör ofta hästägare som hänvisar till undersökningen o säger att min häst behöver inget annat än grovfoder . Ofta de som inte ens har analys :o

Forskare o journalister måste nog redovisa på ett annat sätt o mer poängtera , eftersom hästägare många i alla fall läser de det vill o inte det som står.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Alltså, man strävar väl efter att höja mjölksyratröskeln? Om man sänker mjölksyratröskeln så får ju hästen mjölksyra tidigare och presterar sämre.

Man vill ju sänka mjölksyrabildningen i omloppet och höja tröskeln för att kunna prestera bättre. Det är ju hela poängen med intervallarbete. :) Så jag hoppas du missuppfattat artikeln?

Jag vill iafl inte sänka mjölksyratröskeln på varken ridhästen eller travhästen.

Men Oj va tokigt det blev! Såklart så ska man sänka mjölksyretröskeln inte höja den. Sorry,sorry! :D
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Vet nån om wången projektet är slut?

Behöver inte svara hittade svaret :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Mer intressant hade det varit att ta bara 3åriga hästar som klarat kval och ska göra sin första start, följa dem under en längre tid och se om gruppen med bara grovfoder kan prestera lika bra som gruppen med vanlig foderstat innehållande kraftfoder. Och dessutom mäta skillnad på mjölksyra med mera hur det ser ut efter start och några dagar efter för att uppfölja återhämtning. :)

Dom gjorde ju en studie på äldre hästar innan dom började med unghästprojektet. ^^ Dock som jag fattade så var det ändas på häst som gick i träning och inte till start. Tyvärr.

Jag är även inne på vad du sa. Att det hade varit mer intressant om projektet fortsatte även nu när hästarna är ute på banorna. :) Det är ju egentligen det man vill se. Om en tävlingshäst kan endast gå på grovfoder samt vilken effekt det har.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Av en slump såg jag igår en analysrapport gjord av ett av våra största analys-företag. I ena hörnet stog det om idealvärden för hästar. För unghästar och dräktiga ston låg idealet på 45-60 gr smrp/kg foder och på ridhästar låg det på 40-50 gr.
Har analysföretagen också en ålderdomlig syn på det här med fodervärden?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Om man enbart gör rekommendationer utifrån smbrp per kg foder och varken tar hänsyn till torrsubstans och energivärde så kommer inte rekommendationerna bara utifrån en ålderdomlig syn, det är rent utav okunnigt. Det är en milvidsskillnad på ett silage med 30% torrsubstans och ett hö med 84% liksom ett energivärde på 3,0 och ett på 10,0.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

KL

Hästen får havre nu pga det måste finnas något att blanda ut tillskott i. Jag vill helst inte ge havre pga stärkelsen, men vad fasen ska man ge? Pellets går bort, musli likaså (enligt tandläkaren). Havre går bort (enligt Cecilia Muller). Lucernpellets äter inte hästen alls. Vad finns kvar?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Hon äter loppfrön så jag måste hälla på lite vatten. Hack är kanske dumt på en redan tjock häst? :p Är inte betfor väldigt mycket socker i?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Hack är ju som hackat hö med bättre värden bara, och man kan ge lite viktmässigt men det blir ändå stor volym. Du kan blöta hacket, då blir det ännu godare, tycker min lättfödda lilla kuse.

Kolla upp analysvärden på Lucern och räkna lite på foderstaten, jag ger en sort utan tillsatt melass (Brogaardens).
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Är inte betfor väldigt mycket socker i?
Mja, man har ju redan pressat ur sockret ur betfibrerna innan det blir betfor av det. Men visst, man tillsätter ju lite melass.

Blötlägg betforn i mycket för mycket vatten och häll bort överskottet så blir du av med det mesta av melassen också.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Visst finns det betfor utan melass också? fast den kanske är dyrare?

Ett tag gav jag Granngårdens Betfiber Mix. Den ska ju blötas i sanslöst mycket vatten så hästen får mycket i krubban även om man ger liten torrmängd. Det kanske är något att blanda tllskotten i? Bra pris också, om jag minns rätt.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag gav min hack ett tag, utan melass, och damen åt inte ;) Men med melass går det bra. Hon gillar inte loppfrön heller så jag måste blanda väl, hon sorterar förvisso men ibland kan jag lura i henne det om det är mycket vatten och havre. Hon får också biotin och snart ska hon få örter (som jag vunnit :D för magen).

Ska räkna lite o fundera. Tack!

Betfor älskar hon :D Ska kolla betfiber!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp