Hade ni besiktat?

Sv: Hade ni besiktat?

Vi hade vår unghäst hemma några månader innan vet vid en undersökning upptäckte gravt hjärtfel, blev ett par dygn på klinik innan avlivning. kul misstag... dumsnålt.. det handlar om ett par 100-lappar.

Hur upptäcktes hjärtfelet?

Basic grejer såsom andning, hjärtrytm borde man ju kunna kolla själv innan köpet går igenom!

Vad är det veterinären kollar på en såpass unghäst?

Dom kollare igenom: Hull, storlek, extriören, yttrekönsorgan, benen, hovarna, hjärtat & lungorna. Säkert nån liten grej som jag inte kommer ihåg nu.

Jag hade inte besiktigat en så billig och ung häst.

Japp det kan man säga:)

Jag besiktade min 1 åring men den va lite dyrare:)

Det är väl så jag och säljaren till min blivande kommer göra, gå igenom hästen (fölet) noggrant tillsammans!:)
Sen täcker ju försäkringen upp eventuella dolda fel!

Jag har gjort 3 gårdsbesiktningar det senaste halvåret-8 månaderna, de har alla kostat runt 750 :- kan det bero på var man bor det skiljer sig?

Han var hängig efter att ha haft en fästing, fick feber och vi tog ut vet, som då upptäckte det här med hjärtat. han visade sig ha fått erlichios enl blodprov, och innan detta hade han varit den av unghästarna som busat mest och lekt och sprungit mest av alla. Vi hanterade honom dagligen i 5 månader, och detta låter ju jättekonstigt, men vi märkte aldrig någonting, inget på andningen eller nåt.

Vi resonerade också som så att det är basic grejjer de går igenom, och att en så ung häst inte borde ha några "skador" eller liknande, tänkte väl mest på hälta och liknande, och att hullet, allmäntillståndet, osv, det kan man ju se själv om det är ok.

Men men, vi fick ju lära genom misstag.. kan faktiskt tycka att man inte tar så stor risk då det inte är mycket pengar, och hästen är ung, ville bara berätta hur det gick för oss, och varför jag själv inte köper en häst obesiktad. :)

hördes hjärtfelet genom att bara lyssna "utifrån" ?
Vilken otrolig otur :(

till ts
Jag köpte en treåring för 35 000 ink moms som jag inte besiktigade. Dels var den helt orörd så kunde inte ha några slitskador dels så hade den varit fullt försäkrad sen den föddes. Vi var tre erfarna som gick igenom honom.
Så nej. Jag hade inte bes. ett ettåring för 5000 kr.

*kl*

Jag hade besiktat just för att slippa ta en häst med medfödda defekter (navelbråck, hjärtfel som hörs m h a stetoskop som blåsljud, annat som jag inte känner till men som veterinären kan upptäcka). Det är inte förslitningsskador i första hand som en sådan besiktning syftar till att upptäcka, förstås. Men bara så tråkigt att fästa sig vid en individ för att sedan upptäcka att man har klippkort till kliniken! Även en billig häst ska ju ha regelrätt veterinärvård sedan.

I princip hade jag bett om en översyn av veterinär, dock inte en regelrätt besiktning eftersom en sådan inte har givit ett smack vid handen.

Precis så, en översyn såsom navelvbråck ev luftvägsproblem, hjärtljud, hud mm.

Vad säger ditt försäkringsbolag? De flest bolag kräver vet bes om du ska försäkra hästen, alternativt att du redan tar över befintlig försäkring. Annars hade jag nog inte besiktigat.

De flesta bolag kräver vet. besiktning om man ska livförsäkra över 30 000 kr.

Inte under..Och näe de kräver inte vet. intyg på en häst som är inköpt för 5000 kr.

Till TS> Nej,jag skulle inte ha besiktat.Den är bara 1 år och väldigt billig i inköp.

Även en billig häst ska ju ha regelrätt veterinärvård sedan.

Köper jag en billig häst och väljer bort veterinärbesiktning räknar jag helt kallt med att ta bort hästen om det inte går att veterinärvårdsförsäkra den och något stort kommer upp.

Ja, för säkerhets skull. Jag hade inte velat ha en häst som inte gick igenom en besiktning. Oavsätt om den kostade 1000 eller 100 000. Det är problemen jag vill undvika.

OK, så kan man ju också tänka. Jag är nog lite blödig, men det börjar gå över:grin:, har just nu trassel med häst och är LESS! Ursäkta OT:angel:

föl och åringar veterinär bes. vi i stort sett aldrig innan köp.

självklart. annars är det tveksamt om försäkringsbolaget vill försäkra hästen. och även om den är billig i inköp så vill man ju ha en hel och frisk häst. veterinär är inte billigt som vi alla vet....

jag vet inget bolag som inte försäkrar obesiktigat tom. 30.000 i liv. kan hända att dom vill skicka ut någon från bolaget för att "titta över" hästen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
711
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka