Hade ni besiktat?

A

Aprillos

Om ni hade köpt en 1 åring för 5000 kr, hade ni då valt att besikta denna?
Jag kan inte bestämma mig...

Sv: Hade ni besiktat?

Om ni hade köpt en 1 åring för 5000 kr, hade ni då valt att besikta denna?
Jag kan inte bestämma mig...

Först några frågor. Vad är det för häst? Vad ska du ha den till? Vad har du för förväningar på den? Vad är det värsta som kan hända om du inte besiktar den respektive vad kostar det dig om du besiktar den? Värdera de två faktorerna mot varann!

Jadå, ser att ja postade den fel, kan inte hitta vart ja flyttar eller tar bort den men någon kanske kan hjälpa mig med det?

Vad säger ditt försäkringsbolag? De flest bolag kräver vet bes om du ska försäkra hästen, alternativt att du redan tar över befintlig försäkring. Annars hade jag nog inte besiktigat.

Det är en korsningsponny, islänning/varmblod.
Jag ska ha den till dressyrpass och skogsritter, ej tävlingar.
Förväntningar är bara att den ska klara av att ta träningspass i dressyr med mig så småningom, eventuellt nått hopp pass.
Det värsta som kan hända är att hästen blir oridbar, men då kan den för vår del funka finfint som sällskapshäst.

Det är en korsningsponny, islänning/varmblod.
Jag ska ha den till dressyrpass och skogsritter, ej tävlingar.
Förväntningar är bara att den ska klara av att ta träningspass i dressyr med mig så småningom, eventuellt nått hopp pass.
Det värsta som kan hända är att hästen blir oridbar, men då kan den för vår del funka finfint som sällskapshäst.

I mina öron låter det som om du precis svarade på frågan själv?! Det vill säga, du vill ha den till lättare ridning men det går oxå bra att ha den som sällskap. Med andra ord ingen fara på taket om ni inte besiktar.

Om det där med försäkring inte kräver det.

När jag köpte min shettis, som skulle gå som sällskap, besiktigade jag inte. Inköpspriset var 3000 kr, och jag fick vet.vårdsförsäkra utan vet.intyg. Det går kanske inte att livförsäkra utan, men det hade jag inte tänkt ändå så det kollade jag aldrig.

Till det priset hade jag inte besiktigat.

Två av mina hästar har jag fått gratis.

Kallblodstravare, sto, 3 år, ej besiktning, tog över befintlig försäkring på 10 000 liv och 120 000 vet.vård, inkl Agria Plus. Hon hade gjort böj- och longerprov och var försäkrad utan reservationer.

Nordsvensk, valack, 15 år. Ej besiktning. Bytte till vårt försäkringsbolag, fick livförsäkring 5000, vet.vård 60 000 (samt Agria Plus).

De andra två, som kostade 15 000 vardera, besiktigades hemma på gården hos säljaren.

Immer

Hade inte besiktat, har den inte varit skadad eller så hoss uppfödaren så är det bara onödiga utgifter, man gör ändå inte böjprov på unghästar.

Jag hade besiktat.... En enkel gårdsbesiktning.
Helt enkelt för att konstatera att just den här unga individen för tillfället är helt frisk. Att hullet är ok, hjärta och lungor låter som de ska, att inga svullnader eller felställningar finns.. att hovar är ok och korrekta... osv...

På en så ung individ skall inga större skador ha uppkommit så det får man ju hoppas att det inte finns. Men som sagt... Att hästen för dagen i alla fall är frisk är aldrig fel att konstatera.

Jag skulle besiktigat, utan tvekan.
Inget roligt med en häst som visar sig vara sjuk/skadad några år senare efter köpet..

lycka till

Om man "bara behöver lägga ut 5000 på hästen" skulle jag lätt lägga ut lite till för en gårdsbesiktning. Bara för att :p

Jag skulle inte besikta en 1åring.. Inte någon mening. Risken att det är nåt med den när den inte är använd nåt är mycket minimal.

Jag hade inte besiktigat en 1åring. Min vet. böjer inte ens så unga hästar. Om det hade varit en dyr häst hade jag nog åkt o kollat den på klinik men röntgen o hela kittet förståss, men inte en för 5000kr som ska gå lättare ridning o sällskap

Jag skulle besiktigat. Kan bli en dyr affär i slutänden om det skulle visa sig vara något fel på den som skulle kunnat upptäckts vid en besiktning!

Nej, det hade jag inte gjort.

En hyffsat grundlig besiktning kan jag göra själv, dessutom rör det sig om slaktpengar.

Nej, det hade jag inte gjort.
En enklare "besiktning" kan jag göra själv
och ta ställning efter det.
Hästen är så ung och priset väldigt lågt.

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade besiktat.

min syster köpte en åring för 4000, och gjorde ingen besiktning på grund av priset och åldern. och då kan jag säga att det värsta som kan hända är inte att den skulle bli oridbar och få gå som promenadhäst, utan att du kanske får avliva hästen första gången du tar ut en veterinär.
Vi hade vår unghäst hemma några månader innan vet vid en undersökning upptäckte gravt hjärtfel, blev ett par dygn på klinik innan avlivning. kul misstag... dumsnålt.. det handlar om ett par 100-lappar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
711
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka