Hade det varit dumt att lägga en fullblodshingst på mitt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 019
C

Cairo

Jag har funderat lite på att lägga en fullblodshingst på mitt halvblodssto, Wilma e.D-Day 935 ue.Martini 744. Jag har sett en sådan kombination (D-Day + fullblodshingst) och den var jättefin. Den var smäcker och riktigt fräsch! Den tävlades i dressyr, vill jag minnas. Tror jag såg den på Pixbox.se, men är inte säker. Vad tror ni om en sådan kombination? Roven xx till exempel?

Sv: Hade det varit dumt att lägga en fullblodshingst på mitt sto?

Det beror väl på hur Wilma ser ut själv och vad du vill ha ut av fölet.

Wilma? Tja, hur ser hon ut? :D Här är en bild på henne. Hon är ganska så liten med sina 163 cm. Hon rör sig väldigt trevligt! Vad vill jag ha ut av avkomman? En bra allroundhäst lämpad för tävling inom såväl hopp som dressyr kanske?

hingstval beror helt på vad du vill ha för avkomma.

Jag älskar fullblodhingstar och det vore spännande att få in lite fullblod i hennes avkomma, för hon har ingenting i stammen. Kanske skulle en fullblodshingst kunna lätta upp lite och göra avkomman mer ädel än vad Wilma är?

Jag har ju själv mycket fullblod i mina ston och tycker om hästar som är lätta i typen.
Nu verkar bilden på Wilma vara tagen ur en konstig vinkel. För hon ser lågställd ut och verkar ha ett sluttande kors.
Stämmer i detta i verkligeheten så får du vara noga med valet av hingst. Fullbloden kommer i tre olika typer som har lite olika utseende, för att kunna klara av sina specialteter. Som är sprinters, medel och långdistans. Vissa av lång och medistans typerna ska också helst kunna hoppa för att gå hinderlöp. Så om du skulle välja ett fullblod får du se efter så att hingsten har rätt exteriör för att inte förrvärra hennes dåliga sidor.

Kanske du också ska fundera på tempramentet på avkomman fullblod kan ha väldigt "egna" humör.

Det stämmer att Wilma är något lågställd, så därför är det viktigt för mig att hitta en hingst med hög ridbarhet också. Wilma har som sagt själv inget hemskt temperament, men hennes far är ju lite känd för sitt lite speciella lynne, så visst bör man vara noga ändå med valet av hingst. Finns det ingen fullblod på semin som skulle kunna passa?

Esteban xx om han finns nästa år skulle kanske kunna vara ett alternativ.

Tanke på att Donnerhall blodet kommer väl överens med Rubinstein blodet så vore väl det ett alternativ.

Har han någon hemsida? :angel: :)

Tack! Han såg fin ut, men vad äcklig bilden längst ner till höger var. Man ser ju revbenen på stackaren! :o Men.. står han för semin? Vad kostar han? Jag är kass på danska(?) så förstod knappt ingenting.

Okej, tack.

Finns det möjligtvis fler fullblodshingstar som skulle kunna passa? Kul och se på flera! :idea:

Inte som jag vet. Esteban är den mest använda fullblodshingsten i Holsteiner förbundet de sista 6 åren.
Mycket bättre fullblod är nog svårt att hitta.
Ett annat plus är ju att York är mycket bra i sin prissättning.
Andra hingstar som de har är bla Friendship som står på Markebäck i år o blir kvar -08 också.
Men han är ju inget fullblod, men dock far till -05 års bruksprovsvinnare Figaro R.
Roven är ju inte fy skam heller, men jag vet inte så mycket om avkommorna där.

Jag tycker att Mr Carrera ser otroligt trevlig ut, har dock inte sett en enda avkomma så jag vet inte vad han ger..
U

Det finns ju tyvärr bara en handfull fullblods hingstar godkända i halvblods aveln, min favorit är absolut 88an

Har ett sto efter honom och ett annat dräktigt med honom.
Det äldre stoet är mycket trevlig i psyket, jätte cool men ändå en del nerver, hon är även mycket ridbar och rör sig mycket bra. Det påstås att 88an avkommor inte kan hoppa men av alla de jag har sett har alla haft ett naturligt lätt språng och gott mod. Mitt eget sto hoppar med god teknik, även om hon inte har kapcitet för högre klasser så kan hon gott o väl klara sig på lägre nivåer (120-130 typ)

Annars gillar jag Roven men iom att han bara står på AI och inte hade så många ston i år så lär han väl inte finnas tillgänglig nästa år.

Jag tror absolut inte att det är en dum idé att lägga en fullblods hingst på ditt sto om det är en sån avkomma du vill ha och om du väljer en hingst som passar.

Nej, jag tror inte heller det är en dum idé och lägga ett fullblod på ett sto e.D-Day 935 faktiskt. Det måste bara vara en högställd hingst med hög ridbarhet och med ett coolt temperament. :idea:

Annars gillar jag Roven men iom att han bara står på AI och inte hade så många ston i år så lär han väl inte finnas tillgänglig nästa år.
Såvitt jag har förstått så kommer han vara tillgänglig för avel här i Sverige även nästa år.
OM Cairo är intresserad av honom, en av de få fullblodshingstar som presterat på högsta nivå, så är det nog ingen stor uppoffring att köra iväg stoet till Flyinge för semin - såvida han inte blir tillgänglig via transportsemin nästa år... Saker kan ju förändras, större under har skett.

Liknande trådar

Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 135
Senast: Karoliten
·
C
Avel Jag går redan och tänker på vilken hingst jag ska betäcka Wilma med nästa år. Jag får dock inte upp några hingstnamn i mitt lilla huvud...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Cairo
·
A
Avel Jag har tidigare skrivit i trådar och frågat om de hingstar jag tänkt mig till mitt sto varit okej att avla på men mest bara fått...
2
Svar
36
· Visningar
4 564
Senast: guppey
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 206
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V