Vem skulle ni välja till mitt sto?

Sv: Vem skulle ni välja till mitt sto?

Jag älskar Akribori :love:
Fast jag är ingen avelsexpert...
PS. ditt sto är SÅ fint!!

såg att någon gett Cortus som exempel! jag rider en unghäst efter honom just nu, hon är 165 cm just nu som nybliven 4-åring. väldigt smäcker, grymma gångarter och hon hoppar fantastiskt! lättövertalad och född till att hoppa.. dock har hon som jag skrev innan underbara gångarter också, så det kan väl bli lite dressyrhäst av henne också om det nu är så. väldigt snäll att ha att göra med (oftast) och otroligt tillgiven och social. har ganska mycket fullblod i sin stam, så jag antar att det är vad som gör henne så smäcker. dock är hon väldigt känslig och lättpåverkad.. det har oftast alltid varit något som gjort henne upprörd eller så varje ridtur.. men det är något som växer bort, det är jag alldeles säker på.

det här är i alla fall den bästa häst jag någonsin har ridit, och otroligt trevlig och ridbar är hon!

Både Aerline H och framförallt Goodtimes ger just allroundavkommor. därför jag föreslog dem om du hade läst om dem på deras hemsidor så hade du sett det.:smirk:

Jag fick ett hett tips PM:at till mig avseende en hingst som heter Quaterback. Han var riktigt fräsch och verkade vara riktigt grym! Han hade fått 10 på ridbarhet och vise versa. Dessutom var han riktigt snygg att se på. Vad tror ni?

Än så länge är han inte godkänd här, så där har du ett problem.

Quaterback är bara 4 år i år, så de första avkommorna föds nu, och vi vet ingenting om vad han nedärver.

Däremot så har han verkligen presterat bra i om att han vann Bundeschampionatet för 3-åringar.

http://www.brandenburger-pferd.de/images/quaterback.jpg

Han har inte gjort 70-dagarst, vilket brukar innebära att de inte godkänns här. Eventuellt kan hans seger i Bundeschamp väga upp det men det är inget jag vet något om.

Jag fick även tips på Highlander och Camaro M.

Aerline H har ju redan föreslagits och jag tycker du ska ta en titt till på honom. Vi väntar föl efter honom nu med ett Elmshorn sto och vi har valt honom främst för att förärver goda rörelser och bra temp då detta var vårats sto sämre sidor. (Utan att hon på något sätt hade dålig gång eller temp) Han har högt BLUP index i både dressyr och galopp.

Akribori har du också fått på förslag. Jag ser honom som mer hopphäst än dressyr häst iof, men han marknadsförs ju som dressyrhäst. Jag har dock hört att han ger lite skarpa hästar? Själv var jag och tittade på en Akribori avkomma när jag skulle köpa ny i höstas men det temperamentet och ögonen gillade jag inte. Är 1.70 cm själv men verkar inte ge stort....

Briar låter ju också som ett bra alternativ till ditt sto. Ger lika många dressyrhästar som hopphästar. Dock har jag inga bra erfarenheter alls av Briar avkommor, men det är det ju uppenbarligen andra som har.

Camaro M har du också blivit tipsad om tidigare. En multitalang som ger allroundhästar. Högt BLUP index i både hopp och dressyr, tror han ligger i nära toppen vad gäller BLUP totalt. Han övervägde jag till mitt sto.

HighlightTycker jag också är en trevlig hingst. Även han A-premierad och har gett diplomhästar i både hopp och dressyr. Har bara haft med en avkomma att göra, men det var en trevlig en!

LambourghiniÄr en klart underskattad hingst. Han är e. Bellini och hans mamma har även gett den godkända Aer (e. Aerline H, har tagits ur avel). Min kompis har en avkomma e. Lamboughini - Chapman som har gått vidare till bruksprovet 2008. Väldigt snygg häst!

NactusÄven han en A-premierad hingst. Bra gång och hoppning. Gett flera dressyrdiplom. Han är dock lite större, 170 cm hög.

Titta mer på Camaro M av dessa två. Hans bedömda avkommor har ju varit superbra, dubbetalanger.

Av de Rumpnissen föreslog så skulle jag fundera på Camaro, Airlin H och Highlight.

Vill du använda dig av nygodkänd hingst så är Ludwig av fantastisk typ, med bra gång och fantastisk hoppning. Han är dock lite rejälare än de tidigare nämnda. Dock inte säkert han nedärver det då han har lättare bakom sig också!

Såg att Aerline var en kandidat bland hingstarna.. Har sett många Aerline avkommer.. Nackdelen med de flesta är att de blir relativt stora och som jag förstod ville du itne ha så stora hingstar då ditt stp var ganska stor?! Hade annars en på förslag men upptäckte då att du skrivit via semin och han verkar bara på naturlig betäckning...:rofl:

du borde verkligen fundera lite på Contender och hans avkommor ex. Montender, Contendro, Conterno Grande, mfl. snygga korrekta trevliga tyskar:bow: jag gillar tyskar:D har sett i en gammal ridsport att conterno grande finns i sverige(semin, inte i person) kommer dock inte ihåg vart. en lättare hingst fortfarande med contender i stammen är CallahanVDL, står på flyinge i år, e Contendro ue for pleasure, kan det bli bättre? annars är de ny fransmännen på flyinge riktiga puddingar. kolla in www.flyinge.se sånt har är KUL!!!! lycka till och hör gärna av dig på mail om det är ngt du undrar!

Jag fick ett hett tips PM:at till mig avseende en hingst som heter Quaterback. Han var riktigt fräsch och verkade vara riktigt grym! Han hade fått 10 på ridbarhet och vise versa. Dessutom var han riktigt snygg att se på. Vad tror ni?

Jag vet att det är lite sent ute, men till ditt sto skulle jag Inte välja Quaterback då han är vass i temperamentet, och lämnar avkommor med liknande temperament. Spermaimportören som känner beridaren som rider Quaterback berättade att endast män har lyckats rida honom ordentligt, och att han är svårriden men samarbetsvillig.

Kanske inget för dig om du vill förbättra lynnet?

Jag har sett både Cortus och Highlight-avkommor som rört sig och hoppat bra, så det är ett säkert kort.
Har du kollat på Peking? En 167cm hög svettfux med höga index både i hopp och dressyr. Dessutom är hans stam intressant och skulle tillföra nytt blod till avkomman.

Jag har själv en Biggles avkomma som jag är super nöjd med.
Intiliggent ,vacker och jätte cool utan att vara seg...:)

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 348
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 692
Senast: Görel
·
Avel Jag har ett sto f. 2011 e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är SWB. Hon har en kort rygg och inte så grov i typen,hon är ca 165 cm hög. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: KickiH
·
Avel Skriver och frågar för en väns räkning som funderar på att betäcka sitt sto i vår. Stoet i fråga är av okänd härstamning, troligen arab...
Svar
17
· Visningar
2 759
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama