Ha kvar eller äta kakan!? Låt stoet vara!!!!

Humelibumlan

Trådstartare
Varför kan man inte låta sto som fått föl vara i fred, varför så bråttom? :confused:
Jag läser i tråd efter annan att människor ska rida och sätta igång sina nyfölade ston?? :mad:
Varför? :confused: :confused:
Visste man inte när man tog föl att stoet skulle vara upptaget en bra tid framöver?? :mad:

Stressen för ett sto att släppa sitt föl ut sikte är väldigt stor och att då behöva krumelura i paddocken eller luffsa i skogen med någon ridsugen människa på ryggen tycker inte jag är respekt gentemot stoet??

Ännu mer häpen blir jag över de som tar det lilla fölet med på ridtur... :mad: :mad: :mad:

Behöver man inte ha någon form att förstånd och förståelse för att bli hästägare!? :confused: :devil:

Ja, det där har jag börjat fundera på nu när jag ska betäcka mitt lånesto. Enligt ägaren hämtar hon sig väldigt snabbt efter fölning, men det känns inte rätt att börja rida igen de första månaderna... Tänk om fölet springer igenom hagen i separationångest :crazy: :eek: Så nu funderar jag på när det vore lämpligt att börjar rida igen, kanske när det är dags att smygavänja lite, då fölet fått en egen box och inte är lika beroende av mamman? Vilket leder till en annan fråga, när sjutton ska fölet få egen box?! Är 6, 7 månader för tidigt? Första fölet, märks det? :D
När anser du att stoet ska sättas igång igen? :)

Direkt tycker jag inte att man ska ge sig ut.

Efter en månad eller två tycker jag att det börjar bli okej, men fölet ska givetvis inte vara i hagen (tänkte på hon svarat över mig)! Det är ju livsfarligt. Nej i en rejäl box med någon som övervakar och inte ut mer än någon minut första gången med stoet.

Dock tycker jag inte att man ska låta stona gå för länge heller efter en fölning utan motion. Jag tycker att deras kroppar mår bättre av att byggas upp så mycket man kan efter, givetvis inom en rimlig gärns, som jag nämnde ovan.

För mig spelar det ingen roll at stoet hämtar sig snabbt efter fölning, utan det viktiga är stoets realation till fölet. Ett sto blir väldigt upprört när det tvingas lämna sitt föl, något som är totalt onaturigt för ett sto om i naturen har sitt föl vid sidan i stort sett dygnet runt, de andra minuterna har den det oavbrutet under uppsikt!
Är det då rättvist att låsa in ungen på ett eller annat ställe för at sedan tvinga moderna att underkasta sig ridning?
Svaret är för mig enkelt- Ett rungande NEJ!

När det är dax är svårt att svara på, men jag personligen skulle aldrig sätta igånng innan fölet är avvant... och när det bör göras tvistar de lärde... :)

1-2 månader är alldeles för kort tid tycker jag.. :( Oavsett var fölet befinner sig!
Ska du rida/träna- betäck inte... :crazy:

Bra beten och hagar, men en flock i ger stoet all motion och rörelse den behöver för att må bra!
Kan man inte tillgode se de behov hästan har, bör man flytta eller sälja!

Men var det inte du som tyckte det var ok att ha en totalt blind häst? Det förklarar jhu din inställning till hästen även i detta fallet! :(
Ber om ursäkt om jag har fel...

Givet vis skall stot få vara mamma.
Men när vi fick vårt föl förra året. Lät vi do vara ihop. Men vi gick till hage från hage med föl. Sedan började vi försiktigt med att lämna den lille i box med en person som koll. Mamman fick bara gå runt stallet. Vi gjorde så ett tag. Sedan började vi sakta rida ut i skogen. Hon ÄLSKADE detta man såg på henne att hon njöt. Lugn trygg mm. Så när vi kom tillbaka var det som vanligt.
Avänjningen gick bra, började 6 mån med egen box. De gick ihop på dagtid. 3 veckor innan hingstbetetfick han komma till 2 hingstar för att vänja sig utan mamma. Sedan gick allt perfekt. Nu är han lugn trygg trotts hingstbete med 23 hästar.man kan ta det lugnt sakta frammåt

Jaha? Men varför?? :confused:
Menar du att just eran hingst vart så lugna och trygg för att mamman lämna honom? Vet i annat fall flera lugna, trygga och Coola hingstar som haft sin mamma hela tiden?! :smirk:
Och jag fattar inte heller- han är lugn och trygg TROTTS stort hingstbete? Vad gör de andra 22 hingstarna då? Skenar runt oavbrutet med ögonen som flipperspel eller??

:confused: :confused: :confused:

Du har inga egna barn va? Går dina hästar och föl i en stor familjeflock?

Jag hinner inte rida mina mammalediga ston men jag vet att de (precis som jag) gärna tar ledigt från bebin när den blivit stor nog att klara sig själv med kompisar och reservmammor.

Det har aldrig varit något pip och gnäll när man tar ut dem om det bara gått ca 6 veckor (individuellt). Sällan är vissa märrar så glada för en liten skogstur som när de får "ledigt" från fölet :o

Det går också hur bra som helst att lämna ett tryggt flockfostrat föl i hagen när man tar ut mamman. Jag tar inte med fölen på tex ultraljudskontroller o dyl. Däremot garderar jag mig alltid och tar ut stona genom en stor dörr i ladan i vindskyddet så det inte finns något staket för nyfikna (inte alltid det EGNA fölet!) att vilja följa efter genom.

Om jag hade tid så skulle jag alltså gärna motionsrida mina fölston. För DERAS skull, inte min.

Hur många sånna här tröttsamma trådar har vi inte haft uppe. Jag tillhör dem som sätter igång stona ganska tidigt. Har inte upplevt att varken föl eller sto stressar. kanske beror det på individen eller hur man gör det. Har ett föl som redan i 2v ålder valde att inte följa med sin mamma in från hagen när vi till att börja med tog in henne för daglig tillsyn. OJ vad stressad han och hans mamma är över det! Ett annat av mina ston fick sitt första föl i år och hon kommer springande till oss i hagen och VILL komma in och bli riden. Fölen brukar vi stoppa i samma box alt lämna i hagen om de vill de. jag har 4 föl i år så de har sällskap och flocken består av 8 vuxna.
Till hösten har jag en väldigt ihop svetsad fölflock som är lätta att skilja från sina mammor.
SE TILL INDIVIDEN inte bara till ditt egna dåliga samvete! OCH ge dig inte på andra som motionerar sina ston + betäcker. Alla har vi olika åsikter. Troligen har ingen av oss mer rätt än den andra men vi måste alla må bra av våra beslut och det viktigaste av allt SE TILL ATT HÄSTARNA MÅR BRA!!!!!!

Mina hästar går i flock ja!

Du är en människa , hästen är en häst!
Och det borde räcka för att avbryta vidare jämnförelser i detta fall...
Och vorde det då inte normalt att om det du säger stämmer, att stoet även under normala förhållanden (på bete x-vis) då skulle självmant lämna fölungen själv i flocken medans hon tar långa och avslappande promenader för att få vila ut?

Jag vet inte hur det är möjligt, men våra erfareheter är vida skillda när det gäller skilja föl från mor och låta fölet gå kvar i flocken.. :crazy: :confused:

Förövrigt, varför skulle det vara stoet en tjänst att bli riden??

jag menar så
Att ingen av de båda har tagit skada av att vara i från varandra en lite stund.
Hon har haft föl förut. Då tycker jag det är värre med dom som avvänjer helt vid tidig ålder. Det finns många som skiljer de mycket tidigt.
Det är inte alls så farligt att vara utan sin unge en halvtimme eller något sådant. Kan vara skönt att koppla av.
Mitt sto gillade det. Fölis var i boxen vande sig, mamma kom alltid tillbaka.
Vi red inte hårt bara lite i skogen.
Då kanske han var runt 3 mån.

Jag kan tänka mig att du tycker de är många och tröttsamma eftersom de riktas mot personer som du..
Själv har jag nog inte sett någon som handlar om detta från början.. .

Vem som har rätt är väl upp till hästen att avgöra och hur många frågar den om hurvida den vill gå ut och rida eller vara med sitt föl?

Du har rätt när du talar om INDIVIDEN... självklart, och visst finns det ston som säkert klara sig bra utan sina föl (dåliga mammor kanske?) men betyder det att fölet tycker sig ha det bra utan sin mor?
Fortfarande individer- så om jag ändrar mig och säger- Fy för er som rider ston som är bra mödrar och som gör ett bra jobb? *ironi*
Och ska vi se till att hästarna mår bra så är det ju knappast att skilja en 1-månaders unge för att rida mamman, eller ännu värre- ta med den på turen?

Skulle inte villa beskylla mina ston för att vara dåliga mammor, snarare gör de sina föl en tjänst genom att inte vara så hysteriskt mammiga. I flocken ser man tydligt att vissa blir dagmammor, ofta ett sto utan eget föl medan stona går iväg och betar någon annanstans. Fölen håller sig till sina lekkompisar och går bara till sina mammor när det är matdags vilket inte sker så ofta vid 2-3 mån ålder. Ibland så finns det ett sto närmare som släpper till även andras föl att dia. Mina ston visar tydligt att det är skönt att slippa sina bebisar i 20-30 min. Fölen bryr sig inte som sagt var. Mamma är ju bara en mjölkbehållare efter ett tag. jag skulle hellre säja FY på er som bara skaffar ett föl så att det inte får lekkamrater men det är något som man bestämmer själv.

Det är faktiskt så att stot har en livmoder. Den drar ihop sig snabbare om stot får röra på sig efter fölning.
Jag tror faktiskt att hela hästen mår bra av att röra sig.
Tarmar musklermm. Särskilt om man inte har jätte hagar som de kan springa i.
Jag tycker detta är bra och du något helt annat.
tur att inte alla tycker lika.

Röra sig efter fölning är i mina öron kuta runt lite i hagen..
Inte ridas/köra...

Självklart mår hästen bra av rörelse, någon som sagt nå annat? :confused:
Hästar är ju konstruerade för att röra sig jämmt... och man behöver inge jättehagar för at de ska röra sig och tillgodose även det behovet utan att ridas!
Har man inte hagar så hästen kan röra sig ordentligt, kanske man ska överväga att flytta hästen till ett stall som erbjuder bättre rörelse möjlighet? :)

Tur att alla inte tycker lika?
Otur för hästen i många fall..

Då menar du så att jag ska sälja min gård , för att få större hagar. Eller hyra in dom på annat stall.
Lite övedrivet.
Har man eget stall med hagar. Då får det vara så.
Ingen av mina hästar mår dåligt.

Men det finns väl ett mellanting mellan oberörd och hysterisk?
De flesta ston jag sett oavsett ålder/antal föl blir hysteriska när fölet "kommer bort" och lugnar sig sedan så snart det är nära...
Dessa har varken varit dåliga mammor eller hysteriska höns mammor, bara normala hästar!?

Om man nu säger att stoet tycker det är skönt att slippa sina föl i kortare stunder- ok! Kan jag gå med på :) men betyder inte det då att de vill ha det lite lugnt och skönt= Vila..
Inkräktar inte ridningen då på stoets "återhämtningsperioder" då? För som någon gjorde jämnförde en männsklig moder med en häst mamma... Om jag som mamma vill vara ifred från mitt bebis ett tag, inte fasen går jag då till "jobbet" utan snarare tar ja och slappar i ett lugnt hörn med en bok... :smirk:

Mindre hästar kanske ger möjlighet till större hagar? ´

Har inte sagt att dina hästar mår varken bra eller dåligt, jag har sagt att jag tycker det är fel att rida/kör ston som har föl på sidan...

Läser man dina inlägg så anser du faktiskt att vi andra missköter våra hästar samt att de inte mår bra.
Jobb och jobb, vissa hästar gillar faktiskt att bli ridna/körda.
Sköt du dina ston som du vill så sköter vi våra som vi vill så behöver vi inte klanka på varandra!

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att motionera mina fölston alls....

Ni som lämnar fölen...vad gör dom om dom är i hagen och märker att mamma är borta?? ett självständigt föl vill INTE vara utan sin mamma, dom har så bra koll på henne så ni anar inte.Det är INTE naturligt alls att ta och skilja på fölen när dom är så små....det har gjorts en studie i detta med avvänjning, den ultimata avvänjningen är mellan 8 mån till ett år för föl i naturen, innan dess så avvänjs dom "själva" sakta men säkert...visst finns det olika situationer då man får skilja dom tidigare, men dom hör till undantagen.

Nää, låt märrarna få vara mammor, som dom är "natural".

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar