Ha kvar eller äta kakan!? Låt stoet vara!!!!

Nej, jag tycker det är fel att rida fölade ston!

Och visst, jag ska luta mig tillbaka och vara tyst och inte ifrågasätta om någon gör fel i mina öron.. Inte bry mig om andra.. :mad: Så kanske SVH och andra djurorganistationer oxå ska göra... för de flesta djur ägare anser sig ju inte göra fel.. trots att djuren svälter /misshandlas osv..
Sköt dig själv och skit i andra- Bra ide´ :mad: :mad: :mad:

Självklart jämnför jag nu inte att rida ett sto med att svälta en häst! :( Men grundprincipen blir ju den samma :(

Vissa hästar gillar att ridas/köras visst- men gör de det på bekostnad av återhämtningen de annars kanske skulle behövt och om de fick välja? Skulle de lämna sitt föl för att ridas?

Jag tycker att det är okej att ha en blind häst OM man kan ge den ett bra liv. Inte annars, som med allt annat.

Bara för att du tycker att det är för kort betyder inte att det är rätt... Sen betyder det inte att jag har rätt heller givetvis.

Att låta ett sto bara gå och ha föl på föl utan att rida/träna den ordentligt är att ha sönder sin häst. Har redan haft ett föl på Ami och då var vi ute och red på andra månaden. Ute max 10minuter.

Jag tycker inte att en stor hage och flock ger ett sto tillräckligt med motion för att hålla henne i ordentlig form, vilket jag tycker är väldigt viktigt när hon just fått föl.
Kroppen har ju helt fallit samman i och med att hon vart dräktig och fölat.

Speciellt viktigt tycker jag att det är med avelsston. Att inte hålla dem i form mellan fölen är ju att be om problem och att stoet tar slut i förtid.

En häst som kanske får ett eller två föl under sin livstid kan man kanske låte gå lite längre, men även där får man titta till hur hon ser ut i kroppen.

Sen tycker jag inte att man betäcker ett sto om man inte har stora hagar och hästkompisar så det håller jag helt med om!

Jag tycker att det är okej att ha en blind häst OM man kan ge den ett bra liv. Inte annars, som med allt annat.
Hur ger man en blind häst ett bra liv??? :confused: :confused:

Att låta ett sto bara gå och ha föl på föl utan att rida/träna den ordentligt är att ha sönder sin häst.
Jaha? Alla hästar som inte rids/körs eller tränas på annat sätt går sönder?
Vilda hästar ligger då risigt till.. alla travare som går till avel när de slutar tävla?
Hur går det med alla desa hästar som går som sällskap?

Om inte en stor hage o flock kan hjälpa ett sto, vad kommer då dessa hästar i från? För innan människan började fibbla, rida/köra eller å annat sätt träna- så levde ju faktiskt hästarna i flockar, ute i det fria och då var det ingen som pyssla med dem?

Du red i max 10 miuter? Att man ens orkar klättra upp på den lilla tiden? :p

Mitt sto fick 4 föl på raken...UTAN att bli motionerad av människor, sen GAV jag henne ett friår...nu ska hon betäckas igen...hon är pigg som en unghäst :bow:

Alla dessa avelsston som är travare ...som får föl efter föl tills dom blir 20 och åldre, vart går dom sönder???

En blind häst kan ALDRIG ha ett bra liv. :mad:

Kanske travare är en helt annan sorts häst-djur och inte allas lika alla andra hästar som faller i bitar om de inte blir ridna under 1år?

Och tänk alla andra som inte rider sina ston? de måsta ju hel fel i dessa människor ögon?

Hm, undrar om jag ska ta mig en tur på Lisa... :crazy: :angel: hon har ju alltid älskat att arbeta och ridas... borde ju inte vara nå problem alls väl? :idea: :crazy: ;)

Varför skulle man inte kunan göra det?
De kan gå i hagar tillsammans med andra hästar precis som vilken annan häst som helst. Man får bara engagera sig lite och göra lite special lösningar på det hela.

Jaha? Alla hästar som inte rids/körs eller tränas på annat sätt går sönder?

Nej de får inte föl, men visst de går säkerligen sönder eller tar slut fortare än de som får ridas på ett bra sätt.

Vilda hästar ligger då risigt till.. alla travare som går till avel när de slutar tävla?

Vilda hästar rör på sig bra mycket mer än vad en tam häst gör oavsett hur man fixar till det för sin häst. Och jag har svårt för att tro att de utlever en tam häst som får bar foder, träning m.m. Ja vad jag tycker om hur många travare ser ut i kroppen vet du redan och får de sedan gå med föl så ökar det bara på ansträngningarna på kroppen.

Hur går det med alla desa hästar som går som sällskap?

Tja detsamma som de som inte rids/körs.

Om inte en stor hage o flock kan hjälpa ett sto, vad kommer då dessa hästar i från? För innan människan började fibbla, rida/köra eller å annat sätt träna- så levde ju faktiskt hästarna i flockar, ute i det fria och då var det ingen som pyssla med dem?

Sant, men de rörde som jag redan skrivit på sig bra mycket mer än vad våra hästar gör. Samt, som jag också redan skrivit, så håller de knappast så länge som en tam häst gör som får bra foder och träning.

Du red i max 10 miuter? Att man ens orkar klättra upp på den lilla tiden?

Måste man rida länge för att det ska ge något? Jag är ofta på ridplan i bara 10-15 minuter nu med oavsett om jag rider eller står på backen.
10 minuter hinner man mycket på.

Ska dit nu med Lasse!
Åh! :idea: han kanske vill köra en sväng.. :bump: :bump: :bump: Det tycker hon ju är super duper kul.. :angel: Kanske kan ta fölet med så han får se hur hon rör sig... :devil:

Ungefär samma svar till mig som Humelibuban så du kan ju läsa mitt svar.

Dock kan jag ju också påpeka att det finns alltid undantag. Hästar som går sönder som aldrig haft ett föl och som har fått bra träning m.m.
Och de ston som ser ut som f*n i kroppen redan innan de får föl och sen håller till att få föl efter föl tills de är så gamla att man knappt tror det.

Men nu får du faktiskt ge dig...Vaddå som travare ser ut i kroppen :confused:
Visste du att travarna är hållbarare än ridhästen...generellt...att bära och dia föl är en snsträngning i sig...varför ytterligare påfresta...rid efter 6 månader...varför så tidigt :confused:

Men snälla du- :mad: :mad:
hästar är ett flyktdjur och du kan ju tänka dig paniken och maktlösheten en blind häst måste känna?
Va gör du om den bli skrämd? Och framför allt, vad gör hästen? :cry: :cry: :cry:

Hästar är ju inte tillverkade för arbete under sadel eller framför vagn- så det borde inte var alängre livslängd på en tränad på det sättet du beskriver!?

Jasså? Vildhästen rör sig till 98% i skritt...

Hm, själv skrittar jag minst 10 innan jag sätter igång med uppvärmingen och sen arbetar mina hästar?

Jag tänker inte ens masa med er om det. Ni gör som ni vill jag gör som jag vill. Nej vi rider och tränar inte våra hästar på samma sätt det vet vi redan allihop.

Sen får ni tycka vad ni vill det bryr mig faktiskt inte speciellt.

Jag hör väl också till dem som börjar tidigt med motion av fölstona. Började när mitt föl var ungefär månaden med att öva i hagen. Och där har vi hållt oss. Jag tömkör i hagen, fölet står hos extramamman, kommmer fram ytterst sällan, vet att mamma kommer igen. Tycker är jätte bra. Jag skulle inte få för mig att börja rida ut, än. Utan sakta men säkert vänjs fölet vid att vara ensam en längre tid. När detta sker, vet jag ej, det får jag se på hästarna. Min systers häst är väldigt efter sitt föl, men i och med att vi har börjat motionera dem i hagen har hon också börjat slappna av. Fölet hennes, han är aldrig orolig, tycker bara det är skitskoj när mamma springer omkring. :D
Jag kan verkligen förstå att det är annorlunda om man inte har en flock, för då har ju fölet ingen att ty sig till. Mitt 1 1/2 mån gamla föl kan stå ett långt stycke iväg från mamma med flocken, utan att hon ens ser mamma.

Mitt sto fölade för 1 år sedan och först nu har jag börjat sätta igång henne.
Jag håller med dig att folk har för bråttom med sina hästar, det gäller inte bara när de fått föl utan tycker det verkar vara så över lag.

Jag vet inte hur det funkar alls med det här, men jag har tänkt en del på det nu eftersom vi nyss har fått en liten fölis i stallet..(stallägarens)
Hon delar inte på dem alls ännu och rider inte heller..
Fölet är 2 månader och jag har för mig att hon har pratat om att hon ska sätta igång till hösten så Zelda (stoet) får komma ut i skogen och skritta lite.
Hon är ombetäckt nu så det lär ju inte bli mycket mer.. :)

Min första tanke är att det borde väl ändå vara så, att det som sker med fölet den första tiden av dess liv , präglar hela dess FRAMTIDA liv..
Man ser ju ofta hästar som är gamla som inte kan vara ensamma i stallet eller hagen.. *jobbigt*
Så jag tycker det borde vara en SKITVIKTIG grejj det här med separationer av mamman och fölet.
För det kan man väl inte bara dela på dem huxflux, vind för våg ,och förvänta sig att fölet senare ska känna sig trygg med att bli lämnad ensam..... :confused:
För även om man börjar med bara ett par minuter så måste det ju innebära en enorm stress-faktor för både stoet och fölet..men framförallt för fölet som det drabbar mest..
Så... jag tycker det verkar som att folk stressar lite..
Köp en RIDhäst att ha i reserv... :D

Och som nån jämförde häst och människa..
Jag kan lova att jag hade INTE frivilligt gett mig ut för att springa efter en förlossning... ojojoj...eeeh.aj.
;)

vi har ston som aldrig ens blivit inridna, inget av våra ston motioneras annat än när de precis har fölat. Vi separerar inte heller våra ston från fölen utom när de betäcks naturligt.
Mina ston resp.föl har total kontroll på sina föl/mammor, aldrig skulle någon kunna lämna hagen, och inte skulle fölet gå till de andra.
jag tror att stona mår bra även om dom inte rids, men mina ston gillar att bli pysslade med!

men man behöver ju faktistk inte i början rida ut ju, man kan ju faktiskt låta fölet vara med när man rider mamman i paddocken och jag vet faktiskt någon som tom när fölet blir äldre tar det med sig på ute ritten i grimma och grimskaft när hon rider och det funkar hur bra som helst ska jag säge . Jag håller med många andra här man får ju göra olika med vare sto, har själv ett shettisto som alla hennes föl är väldigt självständiga och när vi ska hämta hem henne från hingsten varje år så får de ta in alla för att vi ska kunna ta hennes föl så inte attan bryr sig det fölet om hennes mamma skulle vara borta i över en timme ens.

Varför måste man rida stoet under tiden? :confused:
Antingen avlar man eller så tränar man, det är bara att välja!

Att ta med sig fölet på en ridtur i grimma och grimskaft verkar i mina ögon rent sjukt! :mad: :mad: :mad:
Varför??? :confused:

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar