Ha kvar eller äta kakan!? Låt stoet vara!!!!

Jaha? Och vad tror du då föl och sto vill???
Stoet har ju en högst naturlig instinkt att inte lämna sitt föl...

Jag menar precis så som jag skrev. Mitt sto hade mycket bråttom ut i skogen. Hon är van ridhäst och fölisen stod med de andra o betade ( på fölvis). Hur andra gör är upp till dem.

Det var jätteskönt att de kunde vara ifrån varandra redan så tidigt. Mycket lättare hantering när fölisen gjorde sig illa och de fick stå på djursjukhus.

Att åka transport var för oss ett måste. Fölisen är van att åka efter turerna till djursjukhuset. Han åkte ensam till 1-årsbetet och det är inga problem nu heller.

Travstuteriet bredvid oss har en precis likadan flock som jag pratade om. Och deras ston med föl fungerar precis likadant som våra hästar.

Så du menar att dom på stuteriet motionerar sin travston och fölen får vara kvar :confused:...tror jag faktiskt inte på :angel:

Då måste jag ju vara en av de "få" människor som sköter sina fölston "rätt" ;) Jag är nämligen för tjock och lat för att rida dem :D Dessutom går de i stor hage och flera tillsammans med bra bete och fri tillgång till bra vatten.

Visst ska nyförlösta kvinnor röra på sig. Jag fick med mig flera broschyrer hem från BB om hur man ska komma i form igen! Jag har inte tänkt att strunta i att motionera tills ungarna flyttat hemifrån :rofl:

Visst hästar och människor är inte lika, men det finns många likheter.

Mina ston uppskattar att komma ifrån hagen med jämna mellanrum och jag uppskattar oxå att få vara i från min son ibland och göra något annat än att mata och byta blöja.

Jag förespråkar inte flåbuse ridning och hårdträning av avelsston men däremot kroppsstärkande arbete. Det behöver naturligtvis inte vara ridning. Dessutom måste det ske på stoets och fölets villkor. Jag skulle inte lämna något av mina föl ensamna för att motionera stoet.

Jag förstår inte heller det hemska med att ta med fölet på en lugn motionsrunda i ett område utan trafik och andra "farligheter". Om man förespråkar "vildhästliv" vore väl det idealet? Förr vandrade ju flockarna flera "mil" om dagen för att hitta mat och vatten. Vi ger ju förhoppningsvis stona bra bete och fri tillgång på vatten på bestämda ställen i hagen, stona behöver numera inte leta!

Min visdom är att gör som stoet, fölet och ni själva mår bäst av. Jag kommer aldrig att klaga på en ägare där stoet och fölungen mår bra och ser välmående ut, beroende på om de låter stona vara i från arbete eller inte.

Jag är inte GUDS PROFET här och ingen annan heller! :devil:

Lill / Stall Nöbbeled

Jag tycker du gav bra ord.
Man får sköta sina djur som man själv känner att är rätt.
Föla inne eller ute . Rida stot eller inte rida. Stor flock eller liten flock. Fri gång eller i box. Med skor, uten skor. Ja det finns massa som man kan ta upp som vi har olika uppfattningar om.
Ser mitt sto ut att må bra när hon får komma inn en stund från sommar värme och flugor. Då gör hon det.
Ser hon ut att må bra då vi rider ut en liten sväng och lämnar fölis hemma. Då gör vi det.
Jag tycker det är värre när de skiljer sto och föl tidigt. Bara flyttar i väg ungen vid 5 6 mån. Det är inte normalt . Om man ska gå efter det normala. :devil:

Jag ska bara flika inte lite ang en en blind häst jag kände, Hon, Dunja, levde en väldigt bra liv trots att hon var blind. Förmodligen mycket mycket bättre än många andra seende hästar. Det krävs en hel del specialbehandling men om man orkar lägga den tiden kan en blind hästa ha MYCKET bra liv.
Hon stog i samma box med samma grannar, gick samma hage med samma kompisar, hon reds av samma person som hon hade fullt förtodende för och det hände aldrig något!

Idag är hon på dom eviga gröna ängarna, men detta av ålders skäl, hon blev långt över 20 och hon hade ett MYCKET bra liv och en ägare som älskade henne över allt och gjorde allt för henne.

Så det så! :devil:

Det är faktiskt så att stot har en livmoder. Den drar ihop sig snabbare om stot får röra på sig efter fölning.
Jag tror faktiskt att hela hästen mår bra av att röra sig.
Tarmar musklermm. Särskilt om man inte har jätte hagar som de kan springa i.

Menar du att livmodern tar flera veckor, upp till månader, på sig för att dra i hop sig? :confused:

Jag har sett att man på vissa ställen låter stoet vara utanför stallet, springa, stressa och skrika en halvtimme efter att fölet har ätit första gången för att livmodern ska dra i hop sig, ifall stoet ska ombetäckas på fälbrunsten. (Gillar det inte personligen.)
Läste nånstans att friska ston drar ihop sin livmoder snabbt ändå.

Mitt sto skötte allt sånt själv. Hon har motionerat varje dag i hagen sedan fölet kom till världen. Från första dagen så hon till att få igång systemet på fälet och att själv få den motion hon behövde för att må bra.
Hon behöver inte ridas, för då skulle det bli för mycket för henne.

Men vad jag därimot har börja med är att lära fölet att jag håller på med stoet, Borsta och massera och grejja, och då får fölet vara lös och kan göra vad hon vill. Ibland står hon med mamma, ibland hälsar hon på dom andra hästarna, ibland går hon på egna mini utflykter.
Det har hjälpt oss eftersom stoet har varit allt för god mor. D v s över beskyddande.
Både fölet och stoet mår bra av att få lite pyssel. Har inte börjat separera. Vill vänta tills fölet är moget för att vara själv.

Svaret borde väl vara att lyssna på hästen. I detta fall stoet och fölet??

Är det inte bättre att skaffa en lämplig hage där båda kan röra sig fritt? Med en flock som kan ställa upp, beskydda och underhålla?

*Lånar knappen*
Till allmänheten! :)

Självklart har jag menat rikta kritiken till de som ska rida så tidigt som möjligt.. Ett föl på 5-6 månader klarar sig bra utan mamma i kortare perioder om det går rätt till att vänja dem vid det.. Och en sådan mamma tycker säkert det är skönt att få komma ut och ifrån... :)
Men jag de jag menar har inte så gamla föl.. :mad: och precis nyligen berättade en bekant att hon börjat sätta igång sitt sto som har en fölunge på 3 veckor (då) vid sidan... Självklart gick det "sådär" om man säger så och ridturerna var inte direkt avslappnade.. :crazy:
och på frågan varför kom det korkade svaret- jag vill ju rida!? :mad: :mad: :mad:

Sen är det ju självklart att ston är olika, men i grunden måste man ju se individen och därifrån utgå..
Silverkedjan m.fl som har många ston, kan säkert avgöra vilka som vill komma ifrån och vilka som vill vara med fölen... Men Lisa med en häst kanske snällt får strunta i att rida eftersom hennes sto hellre är hos sitt föl?! :(
Men hur ofta är det individen som man tar hänsyn till? :confused:

hmhm du behöver fortfarande inte vara otrevlig jag är ingen IDIOT för att någon av mina ston rör sig även om de har föl och de gör inte det förrän fölen i allafall är 3 månader men jag ska inte behöva skriva hur gammla de är utan att bli påhoppad för det , jag håller med så många andra här att det är värre att ta väck de från sin mamma helt vid 5. 6 månader och sälja dem .

Jag har inte sagt att *du* är en idiot för att du tycker vad du tycker och jag skiter inte i misshandlade hästar om du tror det men detta tycker inte jag är misshandel även om du kanske tycker det och både mina ston och föl är lugna och välmående och inte alls stressiga utan väldigt sociala och jag tror nog att de flesta här känner sina hästar bättre än du. Sen finns det väl alltid en och annan som gör fel men man ka :smirk:n inte beskylla alla för det.
Tack för mig nu orkar jag inte med den här disskusionen längre för det går ändå i samma spår hela tiden..... :smirk:

Nej jag menar inte att de motionerar sina hästar och fölet får vara kvar i hagen.

Jag skrev att deras flock fungerar precis som våran. Och med det menar jag att fölen är oftast med varandra och något sto medans de andra går långt i från och betar. Mamma är bara intressant när det skall "tuttas" lite eller om någon har varit "stygg" och man behöver tröst.

tar en knapp i högen och lägger mig i en aning.

mitt sto börjar jag motionera när fölet är ett par månader, hon är då inte ombetäckt utan skall tränas till vintern som vilken ridhäst som helst. Det är inga problem alls.

Gällandes goda eller dåliga mödrar så blir mitt sto mycket glatt när hon får lämna hagen utan föl. låt säga att det var så redan med hennes första föl, när den var någon månad så hade hon knappt några känslor kvar för ungen. hon brydde sig inte överhuvudtaget, tyckte det var skönt att komma ifrån. Låt ssedan säga att ungen tyckte avvänjningen var traumatisk, men mamman stod bakom ett träd med minen "hehehe..."

alla ston behöver inte vila ett halvår efter fölning för att "bara vara mamma" i mina tankar.

Men det är ju just det...när VET man när nån är "stygg" och fölet behöver sin mamma???
Jag tycker det är lika jobbigt varje år när man skall ta isär...även den självständigaste fölungen blir ju förtvivlad...Fast jag brukar göra så att jag tar hem(har mina fölston inackorderad pg av risken för abortvirus hemma)sto o föl när fölet är ca 5 månader, sen börjar jag vänja av och när det är klart så får stoet åka tillbaka till inackorderingsstället och fölet blir kvar härhemma...då har den en invand miljö och nya kompisar här hemma.....

JAg vet inte....men tanken på att skilja föl och sto tidigare än 5-6 månader har aldrig fallit mig in....men våra ston blir ju "bara" avelsston när dom kommer dit....det är ett nog så stimulerande jobb för dom tycker jag...sen blir dom ju ofta dräktiga på nytt ganska så snart...

Ridfolk brukar betäcka tidigt vad jag fattat som för att "vänta" ut åldern på dom.....är det samma med isisar??

Nu har du trampat på ömma tår Humlan.
För här krockar traditionerna.

Förr så tog man ju arbetshästarna med föl ut i åkern för att plöja.
Ingen bonde i världen hade råd att låta "redskapet" vila i 6-8 månader.

Sedan har du ridhästarna.
Dom skall igång eftersom många vill premiera/visa/mönstra och allt vad det heter.
Själv så premierade jag mitt arabsto -93 med föl vid sidan.
Hon reds lite grann.Hon var däremot inte ombetäckt.

Fölungen hennes lärde sig på en gång att "nu ska mamma till affären" och "jag får stanna hemma"

Vi lät allstå fölet stå i box.
Men det var mest terapiarbet i 20 minuter eller nåt.
Så här i efterhand kan jag väl säga att varken jag eller stoet hade mått sämre att låta bli.
I stallet fanns fler halvblodsston och alla reds.
All ungar kvar i boxarna.
Det fungerade ganska bra.

MEN, att lämna ungen ute eller...ännu mer dumt, ta med den på ridturen...näää, det skulle jag inte våga.

För det första om det händer något i hagen, då vill ju fölet till mamma.
För det andra om man tar med det ut på ridturen...

Ungen kan springa rakt i en harv på något gärde.
Eller i en rulle taggtråd bortglömd i skogen.
Det låter inget vidare tycker jag.
Men..som jag skrev i en annan tråd här på avel.
Ju högre man värderar sitt föl destå mer rädd blir man om den.
Har man sedan sett vad som kan hända...så får nog ungen stanna hemma.

Eller är det bara i våra trakter som ungar åker krosscycklar i skogen?
Eller är det bara våra föl som inte är "motorcyckelsäkra" ?

AM

Vill bara säga att jag är trött på dessa diskussioner där någon berättar hur alla andra skall göra o att jag tycker att Humelibumlan har knepiga åsikter.
Allt skiljer väl ifrån individ till individ. Man får väl bedöma var häst för sig. Ser man att fölet el. stoet blir stressat får man väl ombedöma just den situationen.
/Lina

Jag trampar alltid på tår, det verkar finnas en himla massa ömma tår här på Buke.. :devil:
Men det gör mig inget, jag står fast vid mina åsikter! :)
Jag har inte en ända gång fått en bra motivering till varför ett sto med ett föl på 1 månad vi sidan måste ridas i paddocken?

Jag har full förståelse för att vissa ston säkert tycker det är ok att lämna sina föl korta perioder för att ridas eller tränas på andra sätt... Men jag tycker, oavsett vad alla andra tycker, att det är totalt fel att tvinga ett sto lämna sitt föl för att man vill rida!

Som ju fler har påpekat, dessa har många ston, att vissa ston gärna lämnar sina föl och VISST, ut och rid då... :) Men det är just det att det är VISSA som gör det, andra vill absolut inte lämna fölen.. Men Berit som bara har en häst och faktiskt vill rida, tvingar då sitt sto, som kanske inte alls är typen som lämnar sitt 2 månaders föl i flocken, hagen, boxen...
Och det är just det så gör mig så :devil:-vla :mad:
Ingen hänsyn tas till individen... utan alla skriver- det går jätte bra!
Jag vet hur det är att ta in ett sto i stallet när fölet inte riktig hann med utan står själv på utsidan och gnäggar...
Det är ju rätt konstigt att mina erfareheter skiljer sig så himla mycker från alla andras?? :confused:

Själv klart spelar fölets ålder stor roll.. och jag riktar inte min kritik till dem som har föl på 5-6 månader utan till dem som absolut måste sätta igång sina ston så tidigt som möjligt... ungen är knappt 3 veckor och de vill rida...

Och sen alla dessa - Mina ston mår bra av detta.. av samma insändare som i andra trådar frågat riktiga "nybörjar frågor" om avel, ridning, foder och framförallt hästvård!? :confused: :devil: De kan inte se att hästen är 2 gradigt halt, att den är sned, har ont i munnen osv.. men nog fasen klarar de att avgöra hurvida hästen mår bra i såna här frågor? Det övergår, som mycket annat här på Bukefalos, mitt förstånd!? :devil:

Och självklart har du läst hela tråden? :p

Hur många tror du ombedömmer situationen och fl och sto stressar? :smirk:

Egentligen vill jag inte ge mig in i en så infekterad debatt :crazy: men angående livmodern: Ja det kan nog ta tid. På en människa drar den ihop sig till lite under/nedanför naveln precis efter förlossning. Flera månader tills den är normalstor (som ett päron). Visserligen är ett sto inte tvåbent och har därför annorlunda bäckenbotten, men faktum kvarstår att livmodern är en GIGANTISK muskel som borde ta tid att tillbakabilda. Den ska ju inte bara dra ihop sig, det räcker inte.
Hur som helst skulle man röra på sig för att få tillbaka figuren sa de på BB. Det kan i alla fall inte skada stoet med motion. Men kanske hagen och en flock räcker till i det fallet? :confused:

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar