Jag trampar alltid på tår, det verkar finnas en himla massa ömma tår här på Buke..
Men det gör mig inget, jag står fast vid mina åsikter!
Jag har inte en ända gång fått en bra motivering till varför ett sto med ett föl på 1 månad vi sidan måste ridas i paddocken?
Jag har full förståelse för att vissa ston säkert tycker det är ok att lämna sina föl korta perioder för att ridas eller tränas på andra sätt... Men jag tycker, oavsett vad alla andra tycker, att det är totalt fel att
tvinga ett sto lämna sitt föl för att man vill rida!
Som ju fler har påpekat, dessa har många ston, att vissa ston gärna lämnar sina föl och VISST, ut och rid då...
Men det är just det att det är VISSA som gör det, andra vill absolut inte lämna fölen.. Men
Berit som bara har en häst och faktiskt vill rida, tvingar då sitt sto, som kanske inte alls är typen som lämnar sitt 2 månaders föl i flocken, hagen, boxen...
Och det är just det så gör mig så
-vla
Ingen hänsyn tas till individen... utan alla skriver- det går jätte bra!
Jag vet hur det är att ta in ett sto i stallet när fölet inte riktig hann med utan står själv på utsidan och gnäggar...
Det är ju rätt konstigt att mina erfareheter skiljer sig så himla mycker från alla andras??
Själv klart spelar fölets ålder stor roll.. och jag riktar inte min kritik till dem som har föl på 5-6 månader utan till dem som absolut måste sätta igång sina ston så tidigt som möjligt... ungen är knappt 3 veckor och de vill rida...
Och sen alla dessa - Mina ston mår bra av detta.. av samma insändare som i andra trådar frågat riktiga "nybörjar frågor" om avel, ridning, foder och framförallt hästvård!?
De kan inte se att hästen är 2 gradigt halt, att den är sned, har ont i munnen osv.. men nog fasen klarar de att avgöra hurvida hästen mår bra i såna här frågor? Det övergår, som mycket annat här på Bukefalos, mitt förstånd!?