Jag är fullt på det klara at det rör sig många idioter i närheten av hästar, tyvärr!
Men det rättfärdigare ändå inte ett sådant beteende!
Nej jag kan inte tala med stoet, men jag vet ändå en hel del om hästar i naturen och om hästen grundläggande instinkt!
Och hur gärna än mitt sto gillar att bli riden eller körd, så tror jag hon trivs bäst med sitt föl, eftersom jag har bestämt att hon ska bli mamma, vid vilken tidpunkt hon ska bli det och vem som ska bli fader... Så kan jag inte sen "ändra mig" och säga att hon inte ska vara mor och hon ska inte leva upp till sin instinkta att ta hand om fölungen! Hon ska bara runt på mig i skogen?
Är hon mor så är hon, jag får snällt vänta tils min tur kommer- dvs. mina ridturer osv..
Det är skillnad på att tvinga barn röra sig och att ta stoet ifrån sitt föl för att man vill rida, träna, tävla eller andra korkade saker just för vårt höga nöjes skull!
Att ha hästen på släp = är att ha den på sidan om man rider/kör.. Inte menat att man drar hästen omkring.
Och varför argumenterar alla som att alla kan ju inte tycka lika?
Om jag tycker det är helt ok att rida på min 2 gradigt halta häst.. Jaha? vi tycker olika!?
"Jag gillar att slå min häst i huvudet"... vi tycker ju olika så då är det ok..
Om du tycker att travet inte låter sina hästar vara ungdommar tillräckligt länge så tycker jag visst du ska ta upp det till diskussion! Då kanske du får lite mer infformation om hur det egentligen går till och varför man gör si eller så! Har du fakta och erfareheter kanske du kan förändra något...
Men visst- kör Sköt du ditt stilen, jag hoppas bara inte de som tar hand om misshandlade/vanvårdade osv djur tänker det samma... För de som gör detta gör väl inte heller fel i deras ögon sett?