Ha kvar eller äta kakan!? Låt stoet vara!!!!

Det är ju skillnad på att hård träna eller bara ta en skritt tur. Hur ofta man gör det . Man behöver inte hårdträna par timmar varje dag. utan en skritt tur 1-2 gånger per vecka. De är ingen som mår dåligt av det.

Är det någon som sett TV4 + pogram? Där hade de ett pogramm just om föl fölning mm.
Flyinge de skiljde sto och föl gallopp tränade stot löst varje dag efter fölning. För att stot skulle komma i gång och läka sig fortare.mm

Varje dag :confused: Hur länge då?? Annars brukar man röra ordentligt på stoet NÅGRA dgr efter fölning så alla ev moderkaksrester skall drivas ut och för att livmodern skall dra ihop sig...men det är NÅGRA eller någon dag...är du säker på att du inte missuppfattade tv programmet??

Tycker att var och en får avgöra efter förutsättningar och vad föl/ sto vill.

Jag red mitt sto ca tre månader efter fölningen. Innan dess var det korta promenader då fölis fick följa med. Det gillade han absolut! Hagarna på 3 hektar blev ju tråkiga efter ett litet tag...

Stoet skulle tävlas året efter och därför i träning under vintern. Hon var trygg att lämna fölis hemma med de andra hästarna. Det var helt ok. Hade hon tyckt det var jobbigt så hade jag inte gjort så.

Efter han var avvand fick han gå kvar med de andra hästarna och mamman gick i hagen bredvid. Han kunde även vara själv i hagen när de andra reds. Det är fortfarande inget problem.

Brukar hjälpa till hos en uppfödare på somrarna och deras hästar går i flock på kanske 5 ston och deras föl i en stor skogshage. Det tar kanske 45 min att rida runt hagen och det brukar vi göra på stona i lugn takt medans fölen skuttar med. Ibland väljer tom fölen att stanna med sina kompisar och stona verkar inte alls änsgliga över det. Vi kräver absolut ingenting av stona utav bara rider för att de tycker det är kul och att de får röra lite på sig. Har aldrig sadel utan rider barbacka.
Märker jag att ett sto eller föl blir orolig och inte uppskattar turen så låter jag givetvis henne vara. För då är ju hela meningen med det hela borta om hästen inte vill.

Vad verkar farligt? :) Lugnare hästar får man leta efter om de är det du tänker på.

Ja.. alltså att rida runt några ston med en flock runt sig.. :) Själv fick jag den mycket dåliga iden´att gena genom hagen på ridturens hemväg...
-Oj, va fort det gick, hej va mycket hästar det var... :crazy:

Men visst.. det är ju som att ta en lugn promenad, där sto och föl få välja om de vill vara tillsammans och hänsyn tas! :bow:
Det är ju inte att med tvång skilja dem åt för att man vill ta sig en ridtur och inte kan vänta tills fölet är avvant!

Varför inte, finns faktiskt vissa hästar som gillar att bli ridna även om de har föl, man kan ju som sagt inte
dömma alla efer en kam. Och att ta fölet med i grimma och grimskaft är väl inte sjukt då är det ju lika sjukt att ta och lasta fölet eller lära det att gå i grimma och grimskaft också om du läser lite noga så ser du att jag skrev när fölet blir äldre, Det är faktiskt nyttigt för fölet att lära sig att det inte är farlig tute i stora vida världen och vad kan vara tryggare än att lära sig det av sin mamma.
Om man tänker efter så är det inte så många år sen som fölen fick följa med sina mammor ut på åkrarna och i skogen när de fick arbeta :angel:

Men det där har vi ju redan tagit upp...
Det spelar ingen roll vad de gillar, fick de välja så tror jag knappast valet skulle vara lämna fölet!
Och den tid de självmant tar avstånd från fölet, kanske de kan behöva för att återhämta kraft?

Det är ju viss skillnad att lära fölet vara ute i stora vida världen och att ta det på släp när man rider! :mad:

Nej, det var inte heller så himla längesen man hade stryptygel på dem och kuperade svansar..

hehe :D
Nä skulle aldrig falla mig in att tvinga en häst till något speciellt inget som kan stressa ett sto med föl. Ett tryggt sto är den bästa grunden för ett tryggt föl resonerar jag.

men hallå vet du om att man får sälja fölen när de är 4 månader inte för att jag gör det här hemma får de gå kvar tills modern stöter bort dem eller om det är hingst föl tills de är 6-8 månader, och det är faktiskt inte på släp och de dras inte fram hellet om jag ska säga det. blir så trött på sådana här disskusioner för du har tydligen inte alls fel utan alla ska göra som du tycker, som sagt det är inte alla barn som tycker om att röra sig heller men nog fan tvingar vi dem till det :angel: :angel:. Och du kan väl inte veta om stoet vill röra sig eller inte eller du kan prata med dem också?????? och inom travet så får de ju inte vara unghästar så länge heller eller har jag fel ??? Det kan ju jag tycka vara fel kanske men inte attan gnäller jag om det, alla kan ju inte som sagt tycka likadant och tur är väl det ....

fick de välja så tror jag knappast valet skulle vara lämna fölet!
Ärligt talat, det FINNS ston som gladeligen lämnar hagen utan fölungen! Och föl som gladeligen stannar kvar i flocken i hagen. Detta oavsett vad stona sen gör utanför hagen.
Jag har haft flera ston och föl som gjort så.
Ett sto som är HELT kolugn i stallet när fölet är kvar i hagen, tror du verkligen att hon är stressad över att inte se fölet? Och när fölungen helt lugnt leker vidare och inte ens följer med mamma till grinden 150 m bort, är den då stressad över att mamma är borta? Knappast!
Jag tycker ärligt talat att du har fastnat lite i "jag vet bäst, alla andra har fel" och vägrar acceptera att det FINNS andra sätt att se på saken än ditt.

Jag har gjort på flera olika sätt med mina fölmärrar. Efter mitt första föl sattes mamman igång ganska tidigt och det fungerade bra.
Några av mina shettismärrar har burit runt på barn några gånger i veckan med fölen kvar i hagen (från ca 1-3 månader efter fölningen) och även det har fungerat bra och stona har sett väldigt nöjda ut!
Jag är väldigt lyhörd för hur mina hästar reagerar på olika saker. De ston som visar att de inte vill lämna fölet för motionering (eller vad det nu kan vara) slipper också göra det. Men de flesta har faktiskt verkat NJUTA av en barnfri stund. Och när de dessutom ÄLSKAR att arbeta så njuter de dubbelt!

Jag är fullt på det klara at det rör sig många idioter i närheten av hästar, tyvärr! :mad:
Men det rättfärdigare ändå inte ett sådant beteende!
Nej jag kan inte tala med stoet, men jag vet ändå en hel del om hästar i naturen och om hästen grundläggande instinkt!
Och hur gärna än mitt sto gillar att bli riden eller körd, så tror jag hon trivs bäst med sitt föl, eftersom jag har bestämt att hon ska bli mamma, vid vilken tidpunkt hon ska bli det och vem som ska bli fader... Så kan jag inte sen "ändra mig" och säga att hon inte ska vara mor och hon ska inte leva upp till sin instinkta att ta hand om fölungen! Hon ska bara runt på mig i skogen?
Är hon mor så är hon, jag får snällt vänta tils min tur kommer- dvs. mina ridturer osv..

Det är skillnad på att tvinga barn röra sig och att ta stoet ifrån sitt föl för att man vill rida, träna, tävla eller andra korkade saker just för vårt höga nöjes skull!

Att ha hästen på släp = är att ha den på sidan om man rider/kör.. Inte menat att man drar hästen omkring.

Och varför argumenterar alla som att alla kan ju inte tycka lika?
Om jag tycker det är helt ok att rida på min 2 gradigt halta häst.. Jaha? vi tycker olika!?
"Jag gillar att slå min häst i huvudet"... vi tycker ju olika så då är det ok.. :confused:

Om du tycker att travet inte låter sina hästar vara ungdommar tillräckligt länge så tycker jag visst du ska ta upp det till diskussion! Då kanske du får lite mer infformation om hur det egentligen går till och varför man gör si eller så! Har du fakta och erfareheter kanske du kan förändra något...

Men visst- kör Sköt du ditt stilen, jag hoppas bara inte de som tar hand om misshandlade/vanvårdade osv djur tänker det samma... För de som gör detta gör väl inte heller fel i deras ögon sett?

Det finns alltid undantag.. Men dessa ston kanske lämnar över ansvaret och blir barnfria för att få vara för sig själva och vila upp sig? De kanske behöver den stunden att återhämta sig?

Och om jag har fastnat? Tja, möjligt.. och visst funkar det säker på alla olika sätt och vis!
Men det förändrar inte det faktum att jag aldrig skulle få för mig att testa hurvida det funkar!
Jag har satt mitt sto i avel PUNKT! Jag får vänta tills det är min tur igen, alltså när fölet är avvant..
Kan jag inte göra det så ska jag inte avla!
Respekt för stoet och fölet! :bow:

Sen är det ju som du beskriver- vissa ston vill inte lämna sina föl... Tror du alla respekterar den viljan?

Det finns alltid undantag.. Men dessa ston kanske lämnar över ansvaret och blir barnfria för att få vara för sig själva och vila upp sig? De kanske behöver den stunden att återhämta sig?

Precis så är det.

Både för folk och fä, om modern kan känna sig trygg med att avkomman är väl omhändertagen.

Mina avelsston är utvalda för att vara trygga coola individer, de ger i stor utsträckning likadana föl och de bor i en stor trygg flock i stora hagar.

Jag har dåligt samvete för att jag INTE hinner ta ut dem så de får lite ledigt och omväxling vilket jag vet att de skulle uppskatta.

Jag tycker inte heller att det är några problem att rida sina avelsston. Tvärtom så gillar de verklien det!

Jag har sett måna ston med föl som går i en trygg flock med extramammor, lekkamrater och "tonåringar". Fölen är gärna med "tonåringarna - ungstona" hela dagarna och går till mamma för att få mjölk.

För några år sedan hade jag ett sto som vi blev tvugna att ta in och ha inne periodvis pga en sårskada. Fölet ville INTE följa med in utan ville stanna kvar i hagen hos sin flock. Hon fick göra det. Efter någon månad när sårskadan var läkt började jag motionera stoet. Fölet stannade tryggt kvar i flocken och pep ingenting efter mamma. Mamma själv tittade inte ens åt hagen.

Det viktigaste är att ha sto och föl i en väl fungerande flock med hästar i olika åldrar. Stona är ofta för sig själva och betar långt i från fölen. De är totalt trygga med att fölen är hos sina kompisar eller extramammor.

Kanske är det skilnad om man har Islandshästar som oftast går i en stor flock.

Travstuteriet bredvid oss har en precis likadan flock som jag pratade om. Och deras ston med föl fungerar precis likadant som våra hästar.

Vi har en 2 månaders föl i stallet just nu och han går mer med sonens shettisdam (19 år) än med sin mamma. Kompisens unghäst älskar han att busa med. Mamma är mat och tröst när någon är "dum" mot honom. :D

/Åsa

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar