Ha islandshäst på Island?

linnsan

Trådstartare
Jag har kollat lite på annonser och såg då ett par där föl är till salu på Island och att man kan låta de stå kvar där ett par år och växa upp mot en viss årskostnad.

Någon som har gjort detta?
Har det funkat bra?

Och en ytterligare fråga om någon kan den är hur Isisar nu växer upp på Island. Har för mig att de släpptes på vinterbete och fick klara sig själva förr. Är det så nu med eller tillskottsfodras de? Eller är det kanske väldigt olika beroende på vilket ställe det är? Är det någon som har sina icke inridna unghästar uppstallade på Island?

Tacksam för svar!

Sv: Ha islandshäst på Island?

Jag har mitt föl på Island nu och har även betalat för uppväxt i ett år. Det funkar jättebra, uppfödarna mailar bilder och skriver lite om hur fölet mår. När jag vill ta hem henne är det bara att maila uppfödaren så fixar dom flyg osv.

Mitt sto har dom nu hämtat hem från sommarbetet, så nu står hon i en mindre hage på Island på lösdrift typ och stödfodras (kommer inte ihåg med vad för slags foder).

Okej:)

Vad bra att det går bra!

Får man fråga vad du betalar per år för "uppstallningen"?

Uppstallad är det ju inte tal om, i stall står endast hästar som rids och övriga får gå i hage.
Fundera på vad du önskar av din kommande häst? Ju längre den står kvar på Island, desto känsligare blir den för att drabbas av eksem. En annan nackdel är hovvården som är i princip lika med noll, ett växande häst behöver ha hovarna under uppsikt. Priset brukar handla om 4000-6000 kr per år för att ha kvar hästen på Island, inget man tjänar på alltså på det stora hela.
Det fodras när man ser att hästen inte hittar eget foder, det innebär att om hästen behöver gräva efter gräs i snön och får tag på sådant så ingen stödfodring.

På norra delen av Island brukar man börja stödfodra någon gång i januari, det har hänt att snön varit djupare ännu tidigare och det året miste man ca 10 unga hästar samt fick börja stödfodra tidigare. Detta verkade man vara helt oförberedd på, men å andra sidan var det då så mycket snö att det to m hade snöat kraftigt i Reykjavik vilket inte händer så väldigt ofta. Lite snö får de allt, men inte de mängder som fanns då.

Jag betalade ca 5000:- för ett års uppväxt, uppfödaren sa att det kunde kosta mellan 4-6 tusen beroende på år. :)

Okej, den jag har kontakt med säger att de på det stället får hö och sen är uppstallade men går i hage på dagen.. Kan jag lite på det? För mig gör det inget att de går ute dygnet runt men foder måste den ju ha!

Den kutym man har på Island är ridhästar på stall när de rids, när de inte rids går de ute. Övriga hästar som inte rids går alltså ute, i mina öron låter det skumt det torde den personen vara ensam om att stalla in unga hästar.;)

Jag har en bekant som föder upp hästar på norra Island, han har väl ca 50-60 hästar totalt men ett stall som rymmer 8 hästar åt gången. Där står alltså de hästar som rids vintertid, något annat blir ju svårt.

Min väninna bor i Reykjavik, hon betalar ca 1800 kr för sin häst per månad i delad box.

Jag har varit med om folk som haft föl uppstallade, dock ej vanligt.

Jag har två ungston på Island. Min gård stödfodrar från oktober. De har stora rundbalar med hö som de lägger ut i matfållor, tillräckligt många för att alla hästar ska få i sig vad de behöver. Det kostar ca 4000/år och då ingår verkning, hantering i samband med verkning, avmaskning/"lusvaccin".

Min erfarenhet är att just föl är ganska vanligt att de är uppstallade. När man avvänjer dem brukar de flesta stalla in fölen en period, dels för att många anser att ett avvant föl har svårt att hålla hull ute och dels för att det är bra att de blir lite vana vid folk.
De står dock inte i egen box utan kanske många tillsammans i större boxar.
De som låter fölen gå fram till våren med stona har dem dock ute.

Mina bekanta på norra island börjar stödutfodra under hösten, ofta i oktober eller början på november. Unghästar och vuxna hästar som ej rids går ute, varken stall eller vindskydd. Fölen står i stora gemensamma fölboxar sin första vinter, och får bra hö för att de ska hålla hullet efter avvänjning. Tror att detta är vanligt på norra island.

*Svarar alla*

Fick kontakt med en annan nu och han hade sina föl inne mellan januari och april och då stödfodrades de alltså med hö, mineraler och vitaminer. Men det jag funderar på är hur bra det är att de står inne under 4 månader? Även om boxarna är större än de vi vanligtvis har i Sverige så är de väl inte jättestora?

Hur blir hållbarheten på hästar som stått inne när de är så pass unga?

Okej, då är det ungefär som vi föder upp kalvar i Sverige?

Tänkte på en sak till.. Vad brukar det kosta att importera in med alla kostnader inräknat? Blir det billigare om man importerar flera?

En uppfödare som föder upp sina hästar på box som vi har kalvar i sverige skulle jag inte ens tänka tanken på att ens köpa en häst ifrån.:mad:
Ett föl/unghäst behöver vara ute i stor hage och bygga muskler.. Den stackars unghästen som blir uppväxt första åren i box dygnet runt kommer vara så underutvecklad och omusklad att et är synd ren djurplågeri enligt mig.
Att ha föl/unghästar installade förstår ajg inte.. varför skaffa sig jobb när man kan slippa??
Varför behöva mocka släpa in å ut hästen när man kan ha den på lösdrift?? unghästar som är mer rastlösa har betydligt lättare att skaffa sig ovanor så som väva, kubbita , sparka i väggen osv om de får stå inne för länge utan någonting att göra!

För det första är det ingen som talar om "de första levnadsåren" utan några månader (jan/feb-maj) det allra första levnadsåret.
Jag håller i och för sig med dig om att lösdrift i stora hagar är ett bättre alternativ men vintervädret på Island är inte alltid att leka med och man vill gärna ha småttingarna nånstans där de inte försvinner i snön alternativt kyls ned i underkylt regn, de har ju för det mesta inte lika mkt späck att hålla värmen med som de äldre utegångshästarna.

De unga hästarna är ofta många tillsammans vilket effektivt motverkar olater som tex krubbbitning mm.

När de gäller extra jobb står de oftast antingen på spaltgolv eller som är vanligare, djupströbädd som mockas ut med maskiner och de flesta har direktutsläpp till rasthagar, arbetsbesparing är islänningarna bra på!

Håller med dig att det inte känns så optimalt med att ha en unghäst inne i hela vintern.. Därför jag frågar lite här hur man brukar göra och frågar såklart även de uppfödare so jag tar kontakt med!

Delvis kl*

Tack för hjälpen alla!

Någon som vet hur mycket det kostar att importera in en Islänning och om det blir billigare om man tar flera? Finns det olika alternativ som flyg eller båt?

Det kostar ca 16000 att importera sen tillkommer hästen pris och momsen oxå.

det finns , vad jag vet, inte längre något annat alternativ än att flyga dem från Island.
Förr fanns båt men inte numera.

Jag TROR inte det blir billigare om man importerar flera, möjligen att man kan få paketpris på själva priset om man köper från samma säljare.
Men importkostnaden tror jag inte går att få ner.

Ang att ha en unghäst inne 3-4 månader första året så är det så de allra flesta gör på Island.
dels för att , som någon sa, de har inte samma skydd mot väder och vind när de är så små plus att de vänjs vid människor och att vara tillsammans med dem och ser dem röra sig, bli utfodrade osv.
Jag tycker inte det är fel, det handlar om så kort tid och det är ju mycket bättre de står inne än att de svälter ihjäl eller dukar under pga svårt väder....eller ??

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 700
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar