Ha en höna själv?

Sv: Ha en höna själv?

En! :)

I realiteten har man fler hönor än tuppar, inte minst av den anledningen att man vill ha ägg, något som tuppar är dåliga på att producera. Jag skulle vilja säga att en tupp/fem hönor är en bra blandning, men det brukar gå bra att ha både fler och färre tuppar.

I genbankskretsar vill man ha så många tuppar som möjligt i en flock. Idealet ur deras synvinkel är lika många tuppar som hönor. Ju fler tuppar desto bättre genetisk blandning blir det.

Hur tupparna kommer överens hänger mest på kemin. Vanligen brukar dom fixa rangordningen via en batalj, och sedan är det löst. Då är det A-tuppen som äger rätten att bestiga hönan och den andre blir bortkörd när han försöker. Har man några hönor/tupp brukar ändå alla tuppar hitta en villig partner utom synhåll för dom andra tupparna. Vid fri-drift alltså.

Har man lyckats få en tupp som aldrig lämnar den/dom andra tupparna ifred, utan bara ska bråka och ge sig på övriga tuppar, har det blivit fel någonstans. Då kan huggkubben var ett alternativ. :d

LIA

Nacka eller ge bort honom.
Jag skulle aldrig ha kvar en argsint tupp, det finns så många snälla.

Vår stilige tupp har inga sporrar och han är så snäll så han är dum.

Behöver du ny snäll tupp efter du blivit av med din kan du höra av dig. Jag har för närvarande fyra tuppar och alla är mycket snälla och inga sporrar! Tre av dem är dessutom araucana/islandshöns och de nedärver anlaget för gröna ägg.

/Åsa

Inga sporrar? :confused: Sporrar trodde jag både tuppar och hönor hade, hur ser dina ut egentligen?

Ja tyvärr så ska jag nog nacka/skjuta jocke men har ändå 3 kvar och det är ju inte så lätt att bli av med dom, så tänkte om man lyckas bli av med en till. har redan hönor som lägger gröna ägg. men har heller aldrig hört talas om höns utan sporrar.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 394
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 376
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama