Ha en höna själv?

Kviga

Trådstartare
I våras köpte jag tre kycklingar med förhoppning om två hönor och en tupp. Men... det blev två tuppar och en höna :( Den ena tuppen har jag lyckats säja men den andra tuppen är så himmla bråkig så jag vill inte ha kvar honom! Det funkar bra om det bara är jag och min sambo, men kommer det andra, spec med barn så går han till attack direkt!
Kan jag få honom slaktad och ha höna-pöna själv? Det är inte jätte lätt att få tag på vuxna hönor här i krokarna...

/Kviga

Sv: Ha en höna själv?

Höns fungerar bäst i flock med tupp.
Varför inte skaffa en ny? Eller varför inte lära den nuvarande hur man uppför sig?

LIA

Är det någon speciell ras du är ute efter el. går det bra med vilken höna som helst?

Vet inte hur det är nere hos er, men har sett i tidningen (vår lokaltidning, Bohusläningen) ibland att någon gång emellanåt så är det något hönseri som säljer av några av sina höns.

Annars går det ju att söka efter höns på t.ex blocket m.m.

Jo, dom gör ju det... Faktum är att förra omgången vi hade höns så blev den tuppen också arg. Vi är kanske för mycket curling-föräldrar till våra tuppar?

Hur hur ska vi uppfostra honom?

/Kviga

Vi har bara haft blommehöns och tänkte fortsätta med det men situationen börjar bli ohållbar så nu kan jag tänka mig nästan vad som... Dom annonserna jag hittat är bara kycklingar och det har vi haft men det var så mycket pyssel med det så det vore skönt att slippa. Tuppar annonseras också ut men vi verkar inte ha rätt handlag för att tupp så... helst ingen ny tupp.

Jag får helt enkelt hålla ögonen öppna efter en kompis, eller två, till hönan också vänta med att ta bort tuppen...

/Kviga

Ett sätt som jag har hört fungerar, är att svara som en annan och dominant tupp skulle göra. Helt enkelt gå till motanfall, skrikandes och vevandes med armarna. Den tupp finns inte som står upp då. :)
Man fortsätter att jaga tuppen kors och tvärs och slutar inte förrän man är övertygad om att budskapet gått in.
Visa dom bekanta som kommer att dom ska göra på samma sätt, så kommer nog tuppen snart att vara spak och undvika folk.

Vi har Gotlandshöns och har aldrig haft en elak tupp. Kanske dags att prova med rasbyte? ;)
Gå in på http://www.kackel.se/Old/index.htm så hittar du div kontakter till genbanker mm, bl a till Blommehöns. Vid den här tiden på året borde det vara lätt att hitta ungdjur att köpa.

LIA

Jag tror att det helt enkelt är så att ni har haft oturen att få tuppar med detta beteende.Jag har en underbart snäll tupp till mina höns och två fina ungtuppar som är lika snälla.Hör av dig om du skulle vilja ha en, finns i västra Blekinge.De är honungsgula med svarta stjärtfjädrar och svarta vingar med lite vitt.

Skaffa mer hönor eftersom dom ska leva i flock.
Gör inte tuppen tam.Det kan bli farligt då dom blir för tama.Det gjorde vi,hade dom från att dom var små så vi visste inte könet.
När dom sedan blev könsmogna flög dom på oss med sporrarna i högsta hugg.

Tack allihopa för alla svar!

Idag har det löst sig. Jag har bytt tuppen mot en som ska vara snällare men efter alla turer så känner jag mig faktiskt lite rädd...:o:o (märkligt egentligen att man kan sitta på 600 kg hästar ocksä vara rädd för en liten tupp...)
Vi har läst i en höns bok om det där med flaxandet men vår tupp blev inte rädd för oss... kanske var han för tam, för han var väldigt tam och åt från handen och så...
En rolig sak med den nya tuppen är att han ibland viftar på stjärten fram å tillbaka, presis som en hund. det har jag inte sett förr.

Jag köpte en höna också idag, en med "mössa" jag vet inte vad det är för ras men fin är hon :love:
Hon har bott inomhus i hela sitt liv så det kommer att bli en stor värld som öppnar sig imorgon när jag öppnar dörren till hönshuset!

Återigen, tack för alla svar!
/Kviga

Det där stämmer väl inte alltid...

Vi har iaf en tupp som är otroligt tam, man kan ta upp och hålla i honom som en katt :p Och han gör ingenting när man går in där...

Jag tror inte heller på den kopplingen. Snarare kanske man som människa "bjuder in" tuppen att försvara sin flock eller slåss för en plats i hierakin genom sitt beteende.
Jag vet inte, eftersom vi aldrig haft någon folkilsk tupp. Däremot har vi haft flera som varit mycket sociala och trevliga. En av dom nuvarande kuttrar och myser när man plockar upp honom, trots att han strax innan skrek åt dom andra tupparna.

En kompis hade en flock med en folkilsk tupp som även gav sig på ägarna. Akta dig för att gå nära, sa kompisen. Då var jag ju bara tvungen att gå dit. :) Spakare tupp får man leta efter. Så jag tror mycket hänger på folket.

LIA

Tänk på att en höna med "mössa" kan ha svårare att upptäcka ev faror då hättan skymmer sikten för henne. :cool:

Skaffa mer hönor eftersom dom ska leva i flock.
Gör inte tuppen tam.Det kan bli farligt då dom blir för tama.Det gjorde vi,hade dom från att dom var små så vi visste inte könet.
När dom sedan blev könsmogna flög dom på oss med sporrarna i högsta hugg.

Jag håller inte med där, jag har mina tuppar tama, håller på med dem mycket som små och jag har aldrig haft en enda aggresiv tupp fast jag inte enbart har rasrena utan även gatukorsningar. Du kanske bara hade otur??

Tror oxå det kan hänga på folket, jag är rädd för min tupp, och det vet han, han gör inga utfall om jag skickar in någon som inte är för höns.

Men inte behöver du vara rädd för tuppen. Det räcker med en gång om du sätter honom på plats ordentligt. Vad kan han egentligen göra dig?

LIA

Hmm vi var i v fall inte rädda för tupparna men någonting gick väl antagligen fel.

Det är många som har försökt visa honom, men han fattar det inte. jag vill inte ha dom sporrarna i mig. du vill inte ha min lilla jocke?

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 394
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 376
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama