Gynekologisk cellprovskontroll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Eina

Är det ngn som nyligen varit på en CPK? Gör det ont?

Vet när de känner på livmoderhalsen vid gyn-undersökning, det är inte särskilt skönt. Nu ska de upp med en träspatel och borste och skrapa runt och i (:eek:) livmoderhalsen!!!:crazy:

Alla som vet, berätta!:bow:
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Jag tyckte att det var obehagligt och gjorde lite ont, men man vill ju kolla upp sig.

Det går iaf fort.

Tänk på andningen och slappna av, så går det nog bra.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Det är inget, kan möjligen kännas som ett pyttelitet nyp.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Inga problem. framför allt så är det skönt att göra det så att man vet att man är ok.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Ok, kanske som en vanlig gyn-undersökning då?:smirk:

Klart jag ska kolla mig, men jag ser inte fram emot det!:p

Vet ngn hur ofta man gör det sen?
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Är det när man fyllt 22 man får kallelse till det?
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Det känns inget eller bara pytte pytte lite. Ibland kan det komma en liten bloddroppe efteråt. Jag har gjort det ett antal ggr pga cellförändingar.

Visar man inga förändringar så görs provet var tredje år och tror att det varierar ifrån vilken ålder man får första kallelsen beroende på var man bor, men det brukar var runt 23 år.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Beror nog på hur känslig man är...en bekant till mej tyckte det var ingenting, medans jag höll på att ta mej ur stolen.Så det är nog lite individuellt...ett tips kan vara att ta typ Alindrin eller Alvedon ett par timmar innan besöket.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Jag är ledsen att behöva säga det... men jag tyckte det var jätteobehagligt. Nu är det väl 3 år sen jag gjorde sist (har fått en kallelse men inte gått dit än, och är osäker på om jag ska...) och jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på det. Nu ska väl tilläggas att jag har en väldigt känslig kropp, har ibland funderingar på om det är ngt fibromyalgi-liknande... Det enda positiva är ju att man vet att man är okej efteråt :crazy:

Åh nu mår jag jätteilla bara av att tänka på det...:(

Lycka till...
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Det är från 23 års ålder. Eller det året man fyller 23.

Jag tror inte det kommer göra jätteont, men ogillar vidrörning av livmodern... Det är obehagligt.

Men jag är van vid sjukhus, så jag härdar nog ut...

Hoppas jag inte känner ngt, men förbereder mig på att det kan kännas, så blir det ingen överraskning:smirk:

Tack för alla svar!:bow:
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

man blir kallad första gången det år man fyller 23 år ,sen blir man kallad vart 3:dje år tills man fyller 50. Mellan 50 och 60 blir man kallad vart 5 år.

anledningen till att man kallas vart 3:dje år är att då finns chansen att de upptäcker förändríngarna i tid.
Om förändringarna upptäcks i tid så hinner det inte utvecklas till cancer.
Så jag vill uppmana alla som inte går att gå och ta provet.
Det är en virus som orsakar cellförändringarna och det upptäcks lika ofta hos de som är unga som de som är gamla.
Har man aldrig haft samlag så behöver man inte ta provet.
elis
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Har hört att det inte längre är fritt, utan att man får betala själv? Eller att det SKA bli så?
Är det bara här, kanske?
Riktigt, riktigt dum grej att dra in på är det i alla fall. :mad:


/Jossan
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Det är inte fritt, inte i mitt landsting i alla fall, där kostar det en hundring har jag för mig.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Jag har väääääldigt känslig livmoderhals så på mig gör det ganska ont. :crazy: Men det är ju övergående och för en god sak, så det får man stå ut med.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

KL

Tidigare prov jag tagit har varit gratis. Den här gången kostade det.

I övrigt känns det inget särkilt. Inte för mig iaf. Sen är vi ju olika.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Står att mitt kostar 120 kr, så gratis verkar det inte vara.

Ska ringa och beställa tid imorogn. Vkanade för sent idag... Bara teletid mellan 8,30-9,30:eek:
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Känns lite obehagligt bara. Spänner och trycker lite som lindrig mensvärk.

Värre blir det om de ser förändringar för då får man åka tillbaka och då KNIPSAR de av en bit!!! DET gör ont + att jag tyckte jag hörde ljudet av själva knipsandet.... Tänk på ljudet som skulle uppstå ifall du klippte dig i tungan med en sax...:crazy: Uääääk!!
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Ja jag sitter just nu och väntar på provsvaren för femtioelfte gången men det lär bli som vanligt-in och knipsa (AJJJJJ)-operation-spy-och hem igen...och så nya tester igen.*suck*
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Har du gjort konisering flera gånger?

Jag har tack och lov bara behövt göra en och är oerhört tacksam över det. För kul var det INTE! Blödde som en stucken gris flera dagar...:crazy: Fy farao!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 893
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
813
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp