Gynekologisk cellprovskontroll?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Ja, då har man en tid. Jag hoppades nästan att det skulle bli fort avklarat, typ i denna eller nästa vecka...:D

Så fel man kan ha... BM räknade på min menscykel lite löst, och kom fram till att de hade tid för mig tidigast måndagen den 27:e mars!:eek:

Nu kommer jag gå och tänka på det tills dess... Men jag hoppas inte det är ngt, så slipper man knipsa...:smirk:

Vet ngn förresten hur det är om jag skulle ha blivit gravid tills dess? (Man får ju hålla tummarna :)) Gör man fortfarande dessa tester då? Eller väntar man?
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Tyckte provet gjorde lika ont som en vanlig gyn.undersökning... är en sån som tyvärr spänner mig alldeles för mycket när det är dags. Lite svårt att slappna av i den situationen
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Som det har varit så tar de proverna ändå även om man är gravid...däremot kan de inte genomföra operation förräns efter barnet är fött.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Ja jag har gjort det så många gånger att jag tappat räkningen-det står för operationerna också.

Tyvärr hände det något i mitt liv att jag hamnade i en depression och struntade i allt...så nu var det år sedan jag gjorde testerna/operationerna-rättare sagt 13 år sedan och då kunde jag ha skaffat stämpelkort på kliniken...jag for som en jojo mellan klinikerna/sjukhusen.

...i januari i år tog jag mej i kragen för första gången på 14 år för att ta ett nytt test.Frågan är väl hur det är nu efter så lång tid...ska noteras att sista gången jag var och tog prover visade det cellförändringar igen-men jag opererades aldrig eftersom jag gav sjutton i allt då.

Dock ska noteras att en gång visade testerna att cellförändringarna gått tillbaka av sej självt.Detta är tydligen mycket ovanligt...men förekommer.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Hoppas man inte hamnar i den sitsen. Har haft mitt med sjukhusen redan sen jag var 6 år...

Skickar en liten tröst-kram som kanske piggar upp lite. Skulle inte vilja se min värsta fiende i sjukhus-jojon...;)
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Tack snälla för tröstkramen!:love:

Jobbigt med sjukhusvistelser:crazy:

......har svårt för det sedan min mamma åkte jojo ut och in med livmodercancer som kom och försvann om vartannat...bara lukten av sjukhus ger mej ångest.Hon blev sjuk först gången när jag gick i 5:an(jag var 11 år) och dog -92 och då var jag 19 år....en lång utdragen plågsam process.:cry:
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Vore det inte för min dotter skulle jag nog aldrig ens kommit så långt som att ens bry mej om att göra en ny test alls.:crazy:

Min pappa dog i lungcancer i maj 2005...känns lite tråkigt att ens dotter som bara är 16 år inte fick ha sin mormor och morfar längre än så...ja mormor hann hon ju bara få umgås med i 3 år eftersom hon är född -89 och mormor dog -92.:cry:

Det sägs att man inte ska få mer motgångar i livet än vad man orkar med...det som inte dödar en ska göra en starkare....man bara undrar - hur då?:(

Förhoppningsvis kommer nåt gott av allt ont någon gång...
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Det känns men det är värt det! Med tanke på konsekvenserna!

Klipper in här ett inlägg från en bekant till mig som skrev så här bara några månader innan hon dog 2004:

"Visste ni att man kan få cancer av att ha oskyddat sex, iaf om du är tjej. Ett virus som på något sätt sätter igång cellförändringar på livmodertappen och sen utvecklas till cancer. Tydligen har nästan hälften av alla kvinnor i Sverige det här viruset, men det krävs väl några saker till för att det ska utvecklas till cancer. Jag gjorde två jävligt dumma saker: hade oskyddat sex och missade mitt cellprov (brukar ju aldrig vara nåt farligt) så hela hösten har jag spenderat på sjukhuset med strålning och cellgifter men i dagsläget verkar inte tumören vara helt borta, så det lutar åt mer cellgifter. Och jag vill verkligen inte tappa håret *hatar* Vill inte tappa mer vikt heller, känns som det räcker med minus 35 kilo sen i augusti.

Cancer är så sjukt. Hur kan kroppen få för sig att ha ihjäl sig själv. Borde vara det mest onaturliga den kan komma på att göra.

Varför jag ens berättar det här är väl för att kanske få andra slarvmajor som mig att inte missa sina cellprov. Shit happens, även om man aldrig tror att det kan hända en själv."
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Man ska inte göra det om man är gravid eller nyförlöst.. Fick nyss min kallelse och eftersom jag är gravid så fick jag skjuta upp min undersökning.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Lovar att jag ska gå på min tid!!!:crazy:

Nä, det känns konstigt att de skulle in och skrapa i och runt livmoderhalsen om man är gravid...:o
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Mej skrapade de när jag var gravid dock...
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Doccan skrev:
Känns lite obehagligt bara. Spänner och trycker lite som lindrig mensvärk.

Värre blir det om de ser förändringar för då får man åka tillbaka och då KNIPSAR de av en bit!!! DET gör ont + att jag tyckte jag hörde ljudet av själva knipsandet.... Tänk på ljudet som skulle uppstå ifall du klippte dig i tungan med en sax...:crazy: Uääääk!!


När jag tog bort förändringar (lindriga) så frös de bort dem. Själva behandlingen gjorde inte ont, men när de skulle ta tag om livmodertappen trodde jag att jag skulle dö...
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Det måste ju vara rent ut sagt FÖR J*VLIGT!:eek:

Håller mina alla tummar för att det är som det ska:smirk:
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Clintan skrev:
När jag tog bort förändringar (lindriga) så frös de bort dem. Själva behandlingen gjorde inte ont, men när de skulle ta tag om livmodertappen trodde jag att jag skulle dö...

Knipsar gör de ju för att få en större bit att göra cellprovet på. Visar det sen på förändringar så får man ta till större åtgärder.

Jag fick bränna bort en del av livmodertappen. Som tur var fick jag sova under ingreppet eftersom jag hamnade hos en oerhört okänslig kvinnlig gynekolog som utförde knipsandet. Hon blev arg på mig för att jag spände mig och skällde ut mig.... Sen var det minsann jäääättelätt att slappna av! :crazy:

När hon skulle skicka iväg mig till konisering tittade hon hätskt på mig och sa. Dig, dig måste man ju söva!!

:devil: kärring!! Har aldrig känt mig så liten och värdelös nån gång. Fast det var ju tur i oturen att jag fick sova under ingreppet...
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

*uppdaterar*

En summering...jag har inte gjort cellprovskontroll på många år och sista gången jag gjorde skulle jag in på operation igen men detta blev inte av pga av att jag hamnade i depression en lång tid.

Tog mej i kragen i januari och tog nya prover igen för först gången på mååånga år.

SVARET KOM IDAG!!Provet var NORMALT!!!!:banana: :banana: Alltså hade cellförändringarna gått tillbaka!!Detta har bara hänt mej en gång tidigare, men efter en åtgärdad operation.

Konstigt att det kan försvinna av sej självt !?!-jag skulle ju faktiskt opererats.Under åren som gått har jag druckit mkt grönt The...kan inte låta bli att undra om det påverkat det hela faktiskt.
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

crazy skrev:
*uppdaterar*

En summering...jag har inte gjort cellprovskontroll på många år och sista gången jag gjorde skulle jag in på operation igen men detta blev inte av pga av att jag hamnade i depression en lång tid.

Tog mej i kragen i januari och tog nya prover igen för först gången på mååånga år.

SVARET KOM IDAG!!Provet var NORMALT!!!!:banana: :banana: Alltså hade cellförändringarna gått tillbaka!!Detta har bara hänt mej en gång tidigare, men efter en åtgärdad operation.

Konstigt att det kan försvinna av sej självt !?!-jag skulle ju faktiskt opererats.Under åren som gått har jag druckit mkt grönt The...kan inte låta bli att undra om det påverkat det hela faktiskt.

Grattis!! Va himla skönt för dig, nu slipper du oroa dig!
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Jaaaa, verkligen grattis!!!

Fick höra i helgen att min mor hade förändringar när hon var yngre... Är det ärftligt?:confused:
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Tack, ja himla skönt att det är överstökat för denna gången.:)

Denna gynekologen var himla trevlig och förstående...tack och lov.Har precis som du varit ute för mindre trevligt folk innan i samband med provtagning-vilket inte gjort situationen lättare.

Hoppas du får en annan gynekolog...som är lite mer mänsklig.

Jag har också bränt en del och har varit sövd varje gång...tänkte de bränna dej utan att söva dej?Är de inte kloka alls?:eek:
 
Sv: Gynekologisk cellprovskontroll?

Tack igen snälla ni,

Cellförändringar ...eller rättare sagt ens genetiska uppsättning för att utveckla cellförändring är genetiskt.

Det gjordes en dokumenter om en engelsk kvinna på TV som hade opererat bort sin livmoder pga av cancerskräck.Denna kvinnan hade noga dokumenterat allt om cellförändring och cancer och dess risker.

Hennes mamma hade gått bort i livmodercancer och hon kalkylerade efter några års forskning att risken för att dö i livmodercancer var 50%.Hon hade baserat detta på noggrann efterforskning.

Men all forskning går ju framåt...och räddar ju allt fler liv.Men visst det var som hon sa...50% är man då två syskon betyder det att den ena utav dem förmodligen inte kommer att finnas kvar sen.Otäck tanke...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 893
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
813
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp