gungar med huvuet?

Lunketuss

Trådstartare
Vår fullblodsvallack gungar från sida till sida med huvudet när man skrittar honom, inte upp och ner utan från sida till sida:confused: Han har alltid gjort så, skrittar man på lång tygel, när han jobbas i form . Han har inte ont i ryggen, tänderna kollade, utpassad sadel, rids på vanligt tredelat tränsbett. Kan det vara nåt fel? Eller finns det hästar som bara går så?

Sv: gungar med huvuet?

Mitt förra sto gjorde så också. Fick jättemycket kritik när jag var och tränade för en dressyrtränare som skulle vara jätteduktig och hon var svindyr. Hon var helt övertygad om att det var jag som drog i tyglarna så hästen gjorde så. =(
Men hon gjorde helt enkelt så. Och hon gick superfint annars. Har iofs aldrig hört talas om någon annan som gjort likadant men det var absolut inget fel på min tjej.
Sen kan jag ju inte garantera att det inte är något fel på din häst. Är ju lite fel om jag skulle garantera det. :P Men min var det inget fel på. Hon gjorde bara så helt enkelt. :P

Har han gått i löpträning? En del fullblod som kommer ifrån galoppen har lite skumma "hyss" för sig, som oftast kommer av stress. Det kan ligga kvar i flera år även om hästen inte längre är i en stressande miljö. Mitt fullblod gör något liknande, fast ganska aggressivt. Hon formligen slänger huvudet från sida till sida och står man i vägen så får man sig en tjotablängare. :crazy: Det var mycket värre när jag köpte henne som 5-åring, men nu är hon 12 år och gör det bara väldigt sällan. Oftast i kombination med att vi byter miljö (transportåkning) eller om det kommer en massa människor som hon inte känner. Stress, helt enkelt. Situationer där hon är obekväm eller känner sig lite trängd.

Om du misstänker att det kommer ifrån en eventuell löpkarriär så är mitt bästa tips att inte göra en stor grej av det, utan driv framåt och försök få honom att trampa under sig och fokusera på formen istället för att gå och slänga med huvudet. Det kan ta tid, men är det ett stressymptom så går det över så småningom. Huvudsaken är att han inte blir uppstressad i onödan.

Hmm... Mitt sto gjorde det inte alls så våldsamt. Och bara när man red. Vet inte om det är så för TS iofs. Men för henne var det nog inte något med stress.

Men det är klart, att det skulle kunna vara stress. Låter ganska logiskt egentligen, men det behöver nog inte vara det heller.

Han har gått några löp, vi fick honom som 5åring och nu blir han 9. Han dingar inte våldsamt utan i takt med skritten, lugnt å stilla från sida till sida, även på lång tygel.
Upplever han inte som stressad men kanske i alla fall? Vi har flyttat till nytt stall för 1 vecka sen och dottern tog en skritt tur med en kompis i söndags och det var hon som reagerade på att han dingade med huvudet från sida till sida annars har jag inte tänkt på om han gjort så den senaste tiden? Det var kompisens fråga som gjorde att jag börja tänka på det igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 362
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 047
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar