Gulanlag hos Ravell?

Sv: Gulanlag hos Ravell?

Har haft ett sto efter Ravell i stallet, hon är reggad mörkgulbrun. På vintern ser hon helt vanligt mörkbrun ut men såfort sommaren kommer blir hon riktigt gulaktig, speciellt på huvudet. Hon har inga gulanlag på mödernet och vi har alltid tagit förgivet att det är från Bernstein det kommer. Hade jag fått bestämma hade jag gärna avlat så att vi fick ett gult föl men nu blev det Sir Schölling och fölet blev mörkbrunt...

/k
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

*KL*
Jag tycker de har kanonbra avtal på betäckningsavgifterna!
Hoppas det ger ett bra resultat och att fler och fler hingstägare ställer sig i samma led!

mvh
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Nu har jag roat mig lite med att bläddra i den äldsta stambok jag har, Rasstambok för ädla hästar i Skåne 1918 band II.

Där hittar jag dels att Goldonkels mormor Lucia 61 med Goldonkels far Bassra ox 1899 fick en hingst som står som gulbrun. Lucia står som fux och Bassra som skimmel. Antingen har hingsten fått fel färg, eller så har Lucia fått fel färg eller så var Bassra ox född gul. Sen säger många att gulanlag inte finns hos araber, det vet jag inget om, och i så fall har Lucia eller avkomman fått fel färg.

Sen hittar jag Isabella 236, dotter till stamstoet till stofamilj 3, , som står som gul. Hon fick flera avkommor med olika hingstar som står som gula. Stammodern Vala var född 1872 och jag har ingen så gammal stambok att jag kan se vilken färg hon hade, men den bör ju varit gul. Hon var e Bauer u Gulan e en premiehingst i Wram vars moder importerats från Tyskland.
Enligt "Våra stofamiljer" var det enligt Hodder Stjernswärd inte osannolikt att hon hade sitt ursprung från Herrenhausen där konungarna av Hannover höll ett stuteri med isabeller.
Av Valas tre stamboksförda döttrar var bara Isabell gul, de andra två bruna. Isabells linje dog ut efter fyra generationer.

Alltså fanns det på 1800-talet ett tyskt stuteri som avlade på isabeller så färgen är inte unik och kan ha kommit in i den svenska halvblodsaveln från flera håll.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Även jag har roat mig!
Läääängst bak i Ravellis hingstlinje fann jag detta sto:

Betty Leedes

Hon och anfäderna återfinns även på flera ställen i Ravellis stamtavla. Det diskuterades väldeliga om det verkligen stämde att de var palominos, vissa sa att det var ljusa 'flaxen' fuxar. Men det står ivf palomino fortfarande. Intressant!!!

Bia
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Fann en gemensam anförvant till Ravell och Milkie: Bend Or
Kolla fotot!!!

Följ hingstlinjen och där återfinns Betty Leedes med anfäder! De finns säkerligen i flera led, vore kul att kolla upp!!

Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Härligt att jag inte är ensam om att tycka sånt här är roligt:D

Vad säger du om gulanlag hos araber, stämmer det att det inte finns?
Det här http://www.allbreedpedigree.com/bassra är den Bassra jag skriver om i mitt inlägg.

För att göra tillägg till det jag skrev ovan hade Isabella flera döttrar som var gula, men bara en stamboksfördes. De levde samtidigt som Goldonkel och skulle kunna vara det varmblodiga sto rån Vilands Härad som ligger i botten på Dragon.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Hmm.. men om Bend Or skulle vara isabell borde det ju finnas massor av dilute fullblod tycker man, men jag kan hålla med om att det sätter igång lite tankar..
Men finns det fler xx-grenar som INTE har kommit från Milkie som garanterat är dilute?
Ulrika
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Diluteanlag ska inte finnas bland araber. Det finns Flaxen Chestnuts som marknadsförs som palominos, men jag är ganska säker på att det inte finns renrasiga dilute araber.
Ulrika
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

*kl*

När vi nu ändå diskuterar gulanlag så kan jag inte låta bli att ställa en fråga om min årings halvbror som helt klart är gulbrun. Var kommer det i från i hans fall.

Han är e. Loran ue. Vivaldi - Vagabond - Ganymed (stavas det så)

Loran har stammen Lord 210394067 u. Sorinna H 210062780 e. Calypso I 210603473 u. Korinna e. Tumbled xx - Marder 210366149 - Heidelaufer 210212538 - Favorit 210244914 - Fant - Vollmacht - Kondor - Young Ethelbert - Champion. :rofl: (det blev visst lite mycket)

Mamman och Loran har nästan exakt samma bruna färg och ingen tidigare avkomma har blivit gulbrun?!
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Du kan inte lägga ut stammen på tex. http://www.allbreedpedigree.com/ så är det lite lättare för sådana som mig att kolla. Du har inte bild på mamma/pappa? Om ingen av föräldrarna är gulbrun och inte brun så kan inte heller avkomman bli det. Blodtypad? Men gulbrun finns i oändligt många varianter..
Ulrika
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Jag gick in på asvh:s site och kollade där och då visade det sig att Vagabond ju har Dragon bakom sig, där är det väl gulanlag, eller?!

När vi började nysta i det så insåg vi att det måste komma från mamman eftersom de två tidigare avkommorna har blivit brunsvarta en med tydliga gulanlag och den andra syns inget på, detta trots att pappan varit mörkfux (Don Schuffro) respektive svart (Hohenstein). Fjolårets avkomma efter Sandakan har ju inte fällt fölvinterpälsen ännu så det är svårt att säga vad det blir hos henne.

I princip alla hennes avkommor är blodtypade så vi vet att det är rätt hingstar, men som sagt, nu var det nog hos mamma det låg
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Vagabond 433 hade inte Dragon i stammen:confused:
Han var född 1963 och Dragon 1967...
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Du har så rätt Görel, behövs ingen :confused: där inte, jag hade själv ett Vagabondsto ett par år! Antar att 'grimman' råkade blanda ihop Dragon o Drabant. Däremot finns även Bend Or långt bak i Vagabonds stam!!

F.ö har jag ej hunnit kolla mer om Ravell, men tror inte att araber har gul-genen.. (kanske att det finns i Shagya??) ..om inte flaxen kan räknas dit!? Hur uppstod flaxen månne???

Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Hmm, ja precis jag gör detta även med ortsnamn som Kungsbacka och Kungälv :rofl:

Skönt att ni hade svaret i alla fall med Bend Or. Ska se om jag kan hitta en bra bild på den svart-gula avkomman samt mamman som jag kan lägga ut för det är inget snack om hans färg medan jag inte tycker man ser det tydligt på mamman. Men det blir upp till er att avgöra sedan.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Här är fjolårsbebisen e. Sandakan och mamman.

Brodern till denna är så tydligt svartgul att det inte går att ta fel men vad säger ni om dessa? Jag vet inte alls vad man ska gå efter för att se (om det inte är kristallklart förståss :angel: )

Hittade henne dessutom på http://www.allbreedpedigree.com/gambina2

6219360.jpg
6219385.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Både mamma och fölis är vanligt bruna. Mamman är så pass ljus att ett gulanlag hade synts väldigt väl.

Se om du hittar nåt på brodern.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Att Drabant hade blivit ihopblandad med Dragon hade jag nog aldrig kopplat:D

Om araber inte har isabellgenen, vilket jag litar på att du borde veta, så måste Lucia som jag tog i tidigare exempel felaktigt vara registrerad som fux om inte avkomman e Bassra ox fått fel färg i den gamla stamboken.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Hallo, my name is Marion.

I'm located in Germany and I'm sorry, that I don't speak your language.
So I hope, it is okay, if I write in English.

I try to understand all your posts (have translated them with the Google translator, but sometimes: :confused:).

This is an old thread of Ravell 959, I know - but I'm interested in breeding a dilute foal and so, he could be the right stallion.

I already talked to the owner Lasse Nilsson (Team Piaffe) and frozen semen will be available this year also for Germany. So from this side, there isn't a problem. Only the price of the semen (fee) has to be cleared.

I'm sure, Ravell is a very dark buckskin (mörkgulbrun) and so I have a 50 per cent chance, to get also a dilute foal.
This would be the cream on the top, because my first objective is, to breed a high standard sport horse.

Ravell is a little bit old-fashioned in his type (compared to the young stallions, we have seen in the past few years), but he has a lot of blood, what I really like.

Ravell, I never seen in original, only some photos and a video.

He has three really good gaits (in blup.se all results of his approval are shown) and I like his bloodlines. Especially also his thoroughbred mother Dancing Lady xx has really good progeny. In 2012, the two fill siblings Faustino and Barcelona (their mother is a full sister of Ravell) started on the World Championships for Young Dressage Horses in Verden. And also a son of Bocelli (he has the same mother, than Faustino and Barcelona) started there. And Bocelli himself was part of the Swedish Olympic team in London (Dressage horses).

There are only two points, I'm not sure about:
1. My mare isn't that tall (only 163 cm) and I read, that some of Ravells progeny are also small. Ravell himself is 166 cm, what would be enough for me.

2. I heard, that his legs are not correct and also very tight. In blup.se the result of hid "Exremiteter" is only 74 - and also most of his progeny haven't a good result in this point.


It would be great, if somebody could tell me anything regarding this two points and I'm glad about all information about this stallion.

I also have seen, that a young buckskin stallion Ivory (First Wish x Bernstein) is licensed now. Has anybody an idea, when he will be approved? Or is he already approved? - I haven't found any furthermore information about him.

Maybe somebody knows another alternative stallion?
It should be a single or double dilute stallion without Kinsky or Hungarian blood, without saddlebred or something similar.

The best would be a halfbred or a thoroughbred or a son/grandson of Bernstein. As I know, Ravell is his only approved son with the creme factor. But there could be maybe a stallion out of his daughters (like Ivory)?

Thank you very much and have a great day,

Marion
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Hello Marion!

I will try to answer you in english and I hope that you can understand :)
Ivory is not approved. In sweden we only have Ravell that is.
If you look att blup you can se that Ravells motherline has a low index on legs. For exampel Bocelli second best dressagestallion in swedish blup, also has a low index. But I agree that to many of Ravells offspring has low results. But if you have a correct mare I think you can use him. As far as I know Ravell is underestimated.

Gränsbo has one stallion that is buckskin, maybe they will show him for approval next year? He is sired by Bernstein http://www.blup.se/sv-SE/horses/236868-bronze-av-ena-swb
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 964
Senast: Elendil
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 150
Senast: SkorpSmulan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 006
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp