Sv: Gulanlag hos Ravell?
Hittade lite intressanta diskussioner i en tidigare tråd om hingsten Regulator,
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=683674:
"Bernstein kan lika gärna ha fått gulanlaget från sin mormors mormor Ballerina (mf Rosenkavaljer). Undrar förresten om de hade en aning om att de kunde ha fått ett blåögt föl efter Pompe och henne den gången? Ballerina är fö mormors mor till Banquo, cremellohingsten i USA (och förstås även farmors mormors mor).
Det har sagts att Rosenkavaljer var arab, men finns det egentligen något som styrker det? Som härstamning tex? Gulanlaget existerar ju inte hos det Arabiska fullblodet, och av den anledningen ställer jag mig också tvivlande till att Dragons och Regulators färg skulle ha kommit från den gemensamme nämnaren, Holofernes morfar och Goldonkels farfar. Det skulle isåntfall innebära att gulanlaget faktiskt fanns hos araben då (slutet av 1800-talet), och det vet jag inte om jag köper så där rakt av. Det borde isåntfall ha dykt upp en och annan "guling" både före och efter honom. Båda föräldrarna går tillbaka till ökenarabernas stora blodslinjer på alla håll och kanter. I många fall är det samma linjer, och det verkar bara så osannolikt att Cham skulle ha varit den sista renrasiga araben med gulanlag som föddes här på jorden!
Ang Regulator, så är min gissning att färgen kommer från Holofernes mor, antingen via den tigrerade hingsten som finns på hennes morfars sida, eller via hennes mormor vars bakgrund (enligt allbreed) är okänd på mödernet....
Ang Dragon, så har jag alltid trott att färgen kom från stoet från Villads härad. Jag har till och med för mig att jag läste det för länge sedan i nån gammal bok som min farfar hade. Dessutom har jag hela tiden trott att Goldonkel var fux, och det är väl därför som jag aldrig ens har reflekterat över att det skulle ha kommit från honom. Har han fler avkommor med gulanlag, där mödrarna omöjligtvis kan vara bärare? Isåntfall kan man ju börja fundera varifrån anlaget kom? Om araben kan uteslutas menar jag, kan det ju inte ha kommit varken från fadern eller morfadern. Återstår mormodern, och då är frågan om gulanlaget fanns hos Trakhener/Ostpreussare för 100-150 år sen? Finns det hos Trakhener idag?
Gulla-Lills gulanlag har förmodligen samma ursprung, men jag tror att man kan utesluta åtminstone Rosenkavaljer. Tisdmässigt stämmer det mindre bra med honom. Dottern Caprice måste ha varit född efter 1945, och "urmodern" Gulla-Lill borde ha varit född i början av 1900-talet. 1915 om man räknar på att Gulla-Lill 2120 RÄc och hennes mor och mormor fölade som 4-åringar. Om man leker med tanken att Gulla-Lill (den första) också blev betäckt som 3-åring av en mycket ung Rosenkavaljer, då skulle han ha varit runt 30 år när han producerade Caprice. Visst kan hingstar vara fertila väldigt länge, men eftersom han "jobbade" som cirkushäst vid den tiden, borde han väl inte ha varit fullt så gammal? Fast man vet ju aldrig förstås...
Med tanke på namnet kan jag inte låta bli att undra om "urmodern" Gulla-Lill är besläktad med Dragons mormor Gulli? Har hon sitt ursprung i stoet från Villads härad (om det nu är därifrån gulanlaget kommer)? Dotter/systerdotter eller liknande? Vi lär väl aldrig få veta, men en spännande tanke är det iallafall.... "
"Enl uppgift som mina släktingar fått av Herr Brantling i Brantevik som födde upp prickiga hästar och köpt sitt avelsmaterial från Kapten Göransson på Mjövik och som hade uppgifter att så var Rosenkavaljer ej arab utan en ^Shaja^ (skånsk variant av ordet shagya)från Ungern och som var cirkushäst hos ^hon tyskan i Staffanstorp^ (Babtista Schreiber). Stoet Capri var ett tyskt brännmärkt trakhenersto som var isabellskimmel och som var högt skolad i frihetsdressyr och Högre skolan. Hennes härstamning var okänd , men hon hade importerats av BS från en tysk cirkus . Eftersom Capri var isabellskimmel så kom säkert anlaget för gult även från henne."
"Den "gula" stolinje som leder fram till Banquo har inte något med Pompe att göra. Ballerina är inte släkt med honom, det enda som de har gemensamt är dottern Bianca, mormor till Bristol Cream. Förutom Bianca fick Ballerina även Benetictine e Gaspari och Berlock e Utrillo.
Benetictine är mor till Bellis e Ganesco, som i sin tur är mor till Banquo. Visserligen finns Pompe i Bellis stamtavla som farfar till Ganesco, men det räknar jag inte eftersom gulanlaget inte kom därifrån den gången, utan från Rosenkavaljer på hennes möderne."