Gulanlag hos Ravell?

Sv: Gulanlag hos Ravell?

Han är mörkbrun, så inga gula anlag. har själv sett honom i stallet. =)
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Men hur kan han då lämna gulanlag, om han inte har det själv?

Att det inte syns på honom är en annan sak, det behöver det inte alltid göra. Se på Dragon, exempelvis.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Ok, jag tar tillbaka. Inte nog med att han är mörkgulbrun, det syns på honom också. Kanske folk är ovana vid färgen, och därför inte kan identifiera den?
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

knapplån

Man måste ju skilja på vad ögat ser och hur genetiken ser ut.
Det kan "se gult ut" utan att vara det likaväl som det kan se ut att inte alls vara gult och ändå vara det.

Eftersom Ravell lämnat gula avkommor med garanterat ickegula ston så kan man veta säkert att han HAR ett gult anlag.
Detta är 100% säkert.
Det finns ett sätt till att vara helt säker på att hästen har ett gulanlag och det är att en förälder är BEC (gulvit/pärlvit/sotvit).
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Rosenkavaljer (Benedictines mormors far) ska ha varit isabell. Möjligen är det därifrån den gula färgen kom?

Uppfödaren till Benedictine har sagt att det var en arabhingst från en cirkus som rymde och betäckte några ston och att den hingsten i sådana fall var skimmel. Jag trodde att det var Rosenkavaljer som var den arabhingsten, men det kanske är Capris far som står som okänd? Jag ska kolla det med uppfödaren igen, de hade nog Capri också i sådana fall.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

För den som inte vet är Capri det enda sto i svenska halvblodsstamböcker som saknar stam. Hon hade trakehnerbrännmärke men papprena försvann i andra världskriget. Hon var skimmel men kan ju haft vilken grundfärg som helst.

Och det är anledningen till att det inte får bli en stofamilj tyvärr. Vi har försökt då det finns väldigt många hästar som presterat mycket bra, men stammen anses vara för kort. Capri familjen kunde den ju heta, fast egentligen vore det bättre med Ballerina familjen eftersom alla hästar som fötts där i stammen döptes till något på B.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Väldigt tråkigt att höra! Jag hade hoppats på den familjen som en av de nya som numrerats.

Vad sur jag blir när den kallas kort, den är ju väldigt bred så det tyckte jag var ett dåligt argument.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Vad kul att du gjorde denna tråd, satt i förrgår och funderade på om jag skulle göra en sån här tråd efter att ha läst att han står som mörkbrun på hemsidan. Nu slapp jag det :D
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Väldigt tråkigt att höra! Jag hade hoppats på den familjen som en av de nya som numrerats.

Vad sur jag blir när den kallas kort, den är ju väldigt bred så det tyckte jag var ett dåligt argument.

Ja, det var i alla fall svaret jag fick förra året av ASVH då jag höll på och rotade runt och letade efter alla ättlingar i familjen för att visa vilka resultat de presterat.

Hur som helst så undrar jag när de där nya familjerna ska offentliggöras, vet du kanske om det blir i år eller nästa år eller kanske ännu längre fram:confused:
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Ingen aning. Jag fick veta det i november av en som fått sin stolinje numrerad.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Hittade lite intressanta diskussioner i en tidigare tråd om hingsten Regulator, http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=683674:

"Bernstein kan lika gärna ha fått gulanlaget från sin mormors mormor Ballerina (mf Rosenkavaljer). Undrar förresten om de hade en aning om att de kunde ha fått ett blåögt föl efter Pompe och henne den gången? Ballerina är fö mormors mor till Banquo, cremellohingsten i USA (och förstås även farmors mormors mor).

Det har sagts att Rosenkavaljer var arab, men finns det egentligen något som styrker det? Som härstamning tex? Gulanlaget existerar ju inte hos det Arabiska fullblodet, och av den anledningen ställer jag mig också tvivlande till att Dragons och Regulators färg skulle ha kommit från den gemensamme nämnaren, Holofernes morfar och Goldonkels farfar. Det skulle isåntfall innebära att gulanlaget faktiskt fanns hos araben då (slutet av 1800-talet), och det vet jag inte om jag köper så där rakt av. Det borde isåntfall ha dykt upp en och annan "guling" både före och efter honom. Båda föräldrarna går tillbaka till ökenarabernas stora blodslinjer på alla håll och kanter. I många fall är det samma linjer, och det verkar bara så osannolikt att Cham skulle ha varit den sista renrasiga araben med gulanlag som föddes här på jorden!

Ang Regulator, så är min gissning att färgen kommer från Holofernes mor, antingen via den tigrerade hingsten som finns på hennes morfars sida, eller via hennes mormor vars bakgrund (enligt allbreed) är okänd på mödernet....

Ang Dragon, så har jag alltid trott att färgen kom från stoet från Villads härad. Jag har till och med för mig att jag läste det för länge sedan i nån gammal bok som min farfar hade. Dessutom har jag hela tiden trott att Goldonkel var fux, och det är väl därför som jag aldrig ens har reflekterat över att det skulle ha kommit från honom. Har han fler avkommor med gulanlag, där mödrarna omöjligtvis kan vara bärare? Isåntfall kan man ju börja fundera varifrån anlaget kom? Om araben kan uteslutas menar jag, kan det ju inte ha kommit varken från fadern eller morfadern. Återstår mormodern, och då är frågan om gulanlaget fanns hos Trakhener/Ostpreussare för 100-150 år sen? Finns det hos Trakhener idag?

Gulla-Lills gulanlag har förmodligen samma ursprung, men jag tror att man kan utesluta åtminstone Rosenkavaljer. Tisdmässigt stämmer det mindre bra med honom. Dottern Caprice måste ha varit född efter 1945, och "urmodern" Gulla-Lill borde ha varit född i början av 1900-talet. 1915 om man räknar på att Gulla-Lill 2120 RÄc och hennes mor och mormor fölade som 4-åringar. Om man leker med tanken att Gulla-Lill (den första) också blev betäckt som 3-åring av en mycket ung Rosenkavaljer, då skulle han ha varit runt 30 år när han producerade Caprice. Visst kan hingstar vara fertila väldigt länge, men eftersom han "jobbade" som cirkushäst vid den tiden, borde han väl inte ha varit fullt så gammal? Fast man vet ju aldrig förstås...

Med tanke på namnet kan jag inte låta bli att undra om "urmodern" Gulla-Lill är besläktad med Dragons mormor Gulli? Har hon sitt ursprung i stoet från Villads härad (om det nu är därifrån gulanlaget kommer)? Dotter/systerdotter eller liknande? Vi lär väl aldrig få veta, men en spännande tanke är det iallafall.... "




"Enl uppgift som mina släktingar fått av Herr Brantling i Brantevik som födde upp prickiga hästar och köpt sitt avelsmaterial från Kapten Göransson på Mjövik och som hade uppgifter att så var Rosenkavaljer ej arab utan en ^Shaja^ (skånsk variant av ordet shagya)från Ungern och som var cirkushäst hos ^hon tyskan i Staffanstorp^ (Babtista Schreiber). Stoet Capri var ett tyskt brännmärkt trakhenersto som var isabellskimmel och som var högt skolad i frihetsdressyr och Högre skolan. Hennes härstamning var okänd , men hon hade importerats av BS från en tysk cirkus . Eftersom Capri var isabellskimmel så kom säkert anlaget för gult även från henne."





"Den "gula" stolinje som leder fram till Banquo har inte något med Pompe att göra. Ballerina är inte släkt med honom, det enda som de har gemensamt är dottern Bianca, mormor till Bristol Cream. Förutom Bianca fick Ballerina även Benetictine e Gaspari och Berlock e Utrillo.

Benetictine är mor till Bellis e Ganesco, som i sin tur är mor till Banquo. Visserligen finns Pompe i Bellis stamtavla som farfar till Ganesco, men det räknar jag inte eftersom gulanlaget inte kom därifrån den gången, utan från Rosenkavaljer på hennes möderne."
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

"Den "gula" stolinje som leder fram till Banquo har inte något med Pompe att göra. Ballerina är inte släkt med honom, det enda som de har gemensamt är dottern Bianca, mormor till Bristol Cream. Förutom Bianca fick Ballerina även Benetictine e Gaspari och Berlock e Utrillo.

Benetictine är mor till Bellis e Ganesco, som i sin tur är mor till Banquo. Visserligen finns Pompe i Bellis stamtavla som farfar till Ganesco, men det räknar jag inte eftersom gulanlaget inte kom därifrån den gången, utan från Rosenkavaljer på hennes möderne."

Bellis ägs numera av en bekant, och när jag skrev tidigare om att ett isabellsto fått 5 av 6 avkommor i kombination med Bernstein som blivit isabeller/cremello var det henne jag menade. Isabellerna var beställda av amerikaner innan de föddes, men ett år blev avkomman brun - då ville amerikanerna inte ha hästen, så hon blev kvar i Sverige, hon går GP dressyr nu och är även med i Young riders landslaget, så det var ingen dålig häst vi fick ha kvar här;).

Jag har lånat Bellis helsyster, Barbarella skimmel), och tagit ett par föl på, hon fick f ö elit postumt förra året, så därför har jag försökt ta reda på så mycket som möjligt om hästarna i stammen. Barbarella har lämnat två av åtta isabeller i kombination med Bernstein.
Enligt stonas uppfödare så var folk inte så intresserade av cirkushästens avkommor i början, men efter ett tag märkte man att de var ovanligt lyhörda och läraktiga. Uppfödaren brukar säga att det beror på att cirkushingsten var speciellt utvald för sin lyhördhet och känslighet av en duktig cirkusryttarinna, jag har också hört att han skulle vara arab, men att han var skimmel. Cirkushingsten var kanske dåtidens förädlare av de lite tyngre svenska stona.

Här är en länk till cremellohingsten Banquos hemsida http://pages.prodigy.net/mngnosis/binfo.html
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Han är mörkbrun, så inga gula anlag. har själv sett honom i stallet. =)

Det gula anlaget behöver inte synas för ögat. Mörk grundfärg döljer det rätt bra. Hans avkommor visar vilka anlag han har, och det går inte att komma ifrån att han HAR gula avkommor med icke-gula ston, dvs han är mörkgulbrun.

Och kanske om du sett honom ute i solen kanske han sett gulare ut?
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Och sen kan ju vissa hästar ha skillnad på sommar- och vinterpäls. Känner själv en e Dragon som på vintern är mörkbrun utan något gult som syns, men på sommaren syns det väldigt tydligt med väldigt gula partier på huvudet och vid flanken.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Det är team piaff som har honom, så du hittar honom på deras hemsida.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 964
Senast: Elendil
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 150
Senast: SkorpSmulan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 006
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp