Gulanlag + gulanlag = ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 921
Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gisburne

Jag sitter här och funderar över sannolikheter och procent. Om man korsar två hästar med varsitt gulanlag, vad kan det då bli för färger på avkomman?

Isabell + isabell?
Gulbrun + gulbrun?
Gulsvart + gulsvart?
Kombinationer av ovanstående?

Hur stor är chansen att få en avkomma helt utan gulanlag?

Hur stor är chansen till dubbelt gulanlag?

Jag är ingen duktig färgvetare, men jag lär mig gärna, så halshugg mig inte om frågan har ett uppenbart svar! :o :p

Sv: Gulanlag + gulanlag = ?

Om du korsar två hästar med varsitt gulanlag, får du 25% chans på "dubbelgul", 50% chans på ett gulanlag, och 25% chans på inget gulanlag alls. Till exempel:
Isabell + isabell = 25% gulvit (dubbelt gulanlag), 50% isabell, 25% fux

För gulbrun och gulsvart beror grundfärgen på om hästarna har ett eller två svartanlag, och ett eller två aguti-anlag, men fördelningen av gult är likadan.

Tack, det var så jag räknade också, men var osäker på om det stämde! :)

Det finns en tråd som heter "vad kan det bli för färg på avkomman" elelr något liknande, som man kan hitta via den nålade regeltråden överst på sidan.
Såna här frågor hör hemma i den!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 161
Senast: viltmilla
·
S
Avel Hann inte kommentera Clifden Winds påstådda perlinoföl i isabelltråden innan den stängdes. Cliffe var brun och fick närmare 100...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: swebec
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V