Gula hundar

Pia

Trådstartare
Detta fick jag på fejjan i dag och för mig var det helt nytt.
Vilken bra grej! Om alla kände till detta skulle livet bli mycket enklare för många.
http://gulahund.se

Sv: Gula hundar

Men oftast de som vill hälsa är personer som inte själv har hund utan bara tycker att åååh så fruuktansvärt söt och springer fram. Tror ej dessa personer tråkigt nog är så insatta i vad hundvärlden bestämmer. :/ Annars är det ju en superbra grej! :)

Hoppas media får reda på det, så allmänheten utan hund får reda på det - annars är nog risken stor att folk springer fram ändå, som MissourisTopsanna skrev.

Måste varit en hästmänniska som kommit på...eller då skulle det väl varit en röd rosett på svansen ;).
Å andra sidan, hur ska man göra om man har sin hund lös då? Tar den till sig när det kommer andra men ofta förstår ju inte folk att hundar utan koppel inte automatisk får hälsa på andra hundar.

Jag skrev just ett mail till lokaltidningen och bad dem skriva något om det. Om dom gör det eller ej återstår att se.
Om vi alla hjälps åt att maila tidningarna så gör det säkert nytta.:banana:

Jag skrev just ett mail till lokaltidningen och bad dem skriva något om det. Om dom gör det eller ej återstår att se.
Om vi alla hjälps åt att maila tidningarna så gör det säkert nytta.:banana:

Jag tror också jag ska sätta mig och skriva ett mail till vk! Skulle det komma in flera mail till olika tidningar skulle det nog tas upp!

*KL*

Jag satsade stort och skrev till både aftonbladet och expressen :angel: De lär väl inte bry sig, men försöka kan man alltid.

Nu har jag också tipsat den lokala tidningen och tänkte även fortsättaspridningskampanjen genom att maila veterinär och dagis. Ett jätte bra initiativ tycker jag! :)

Har också fått detta på FB, tycker det är ett bra initiativ så länge allmänheten känner till detta!

:bow: till alla bukare som sprider detta, ska göra detsamma till vår lokaltidning!

För mig och min hund är detta ett problem varje dag, att andra med hundar gärna vill släppa fram deras hundar att hälsa. Min hund beter sig inte bra vid de flesta hundmöten så det är något vi jobbar på.
Senast igår mötte vi två olika par som stannade mitt på gångvägen, där vi då skulle mötas, med hunden på längsta lina möjligt och gullade/pratade med hunden, så vi var tvungna att ta en omväg ut på gräsmattan/vägen för att slippa bli hälsade på.
Några andra gånger har vi stött på ett "ekipage", en farbror med en tax, som alltid går förbi med hunden på lång lina och skrattar lite gott när hans hund hänger i halsbandet och gläfser.

För oss är det inte jobbigt om den andra hunden ignorerar, då kan vi gå förbi utan problem. Visar den andra hunden överdrivet intresse på något vis funkar det inte alls och då hjälper det ju inte att hunden har lång lina så den kommer fram att hälsa.

Sen är detta ju även bra för icke hundägare eller barn att veta, som någon skrev innan. Alla hundar är ju inte rent av ilskna eller beter sig illa, men kanske inte är mogna att bli hälsade på :)

kl

Jag tycker tanken är superbra, men hoppas att ägarna till dessa hundar inte glömmer att säga till vid möten bara för att de har knutit en gul rosett på kopplet.
Min hund ska absolut inte hälsa på andra hundar eftersom hon faktiskt inte alls tycker om andra hundar. Då är det bara att hålla in henne och säga att hon gillar inte andra hundar, har aldrig mött någon som inte respekterar det. Oftast brukar det faktiskt räcka med att hålla hunden intill sig i kort koppel för att folk ska fatta. Samma sak med barn, de dyker ju sällan upp ur tomma luften så är man observant på sin omgivning hinner man oftast hala in hunden och säga nej på ett trevligt men bestämt sätt till dem också.

Jag gillar som sagt verkligen idén, men är rädd att en del kommer att missbruka det genom att använda det gula bandet som en ursäkt för att inte ha koll på sin hund och sin omgivning. Dessutom tror jag tyvärr att budskapet inte kommer att nå fram till de personer det riktar sig till: barn och respektlösa idioter. Barn som respekterar ett gult band har antagligen redan fått lära sig av sina föräldrar att inte kasta sig på okända hundar, och respektlösa idioter som släpper fram sin hund till allt och alla lär knappast bry sig.

Min hund ska absolut inte hälsa på andra hundar eftersom hon faktiskt inte alls tycker om andra hundar. Då är det bara att hålla in henne och säga att hon gillar inte andra hundar, har aldrig mött någon som inte respekterar det. Oftast brukar det faktiskt räcka med att hålla hunden intill sig i kort koppel för att folk ska fatta. Samma sak med barn, de dyker ju sällan upp ur tomma luften så är man observant på sin omgivning hinner man oftast hala in hunden och säga nej på ett trevligt men bestämt sätt till dem också.

Jag ska flytta till Uppsala då alltså? :D
När jag hade min tant som INTE gillade andra hundar (vilket både hördes och syntes) så försökte jag såklart att gå en bit från mötande hundar och hålla henne på den sida om mig som var bort från andra hunden. Trots detta så var det MÅNGA (nästan alla) som lät sina hundar gå hur som helst, många gick fram mot oss, och när jag sa "Vi vill INTE hälsa" så fick vi höra "Men han är ju så snäll" :angel: Dessutom har vi flertalet gånger blivit jagade av småbarn (fast de kan man ju gå ifrån) och folk i pendeltågstrafiken uppmanar sina ungar att gå fram och klappa utan att fråga om det är ok.
Så tja, här har folk inget vett i skallen i alla fall...

Kl

Superbra initiativ. Hoppas som sagt att det sprider sig till allmänheten, går ju som en löpeld på fb nu.
Själv tycker jag ju visserligen att det är en självklarhet att inte släppa fram mina hundar till nån man inte känner, men alla är tyvärr inte lika kloka som jag ;)
Har själv sällan problem med att folk ska låta sina hundar hälsa på mina, men det kan nog bero på att jag oftast har två, relativt stora, hundar där den ena kan låta ganska mkt ibland.. :angel:

KL

Jag delade länken på facebook igår. Idag har tjugo av mina vänner delat den vidare och i och med det delar även deras vänner vidare. Så det verkar sprida sig i alla fall! :idea:

Perfekt ju!

Hoppas som ni säger att det sprider sig så fler får veta. Har tyvärr ingen facebook att dela länken på men ska slänga in ett inlägg på bloggen iallafall!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 059
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 187
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!