Gula hundar

Sv: Gula hundar

Såg den också på fejjan idag, bra idé tycker jag, hoppas det sprider sig. Min hund tycker inte om att hälsa på främmande hundar och vi har problem vid hundmöten. Något vi jobbar på, och självklart säger jag det till folk jag möter som verkar vilja släppa fram sin hund. Men om man med en gul bandana/liknande kan få åtminstone en att fatta vinken redan på håll vore det ju toppen :)

Jag ska flytta till Uppsala då alltså? :D
När jag hade min tant som INTE gillade andra hundar (vilket både hördes och syntes) så försökte jag såklart att gå en bit från mötande hundar och hålla henne på den sida om mig som var bort från andra hunden. Trots detta så var det MÅNGA (nästan alla) som lät sina hundar gå hur som helst, många gick fram mot oss, och när jag sa "Vi vill INTE hälsa" så fick vi höra "Men han är ju så snäll" :angel: Dessutom har vi flertalet gånger blivit jagade av småbarn (fast de kan man ju gå ifrån) och folk i pendeltågstrafiken uppmanar sina ungar att gå fram och klappa utan att fråga om det är ok.
Så tja, här har folk inget vett i skallen i alla fall...

Så hade jag det också när jag hade min ängsliga (=icke klapp-vänliga) och hund-rädda rottweiler. Folk släppte fram både barn och småhundar för att hälsa, trots att jag sa ifrån :eek: Hur tänker man då??

Jag tycker det är en bra idé i grunden, men pessimist som jag är så tvivlar jag på att det slår igenom... har iaf skrivit ut lappen och sätter upp den på ett par ställen på stan. Man vet ju aldrig :)

Där jag går kurser med hundarna finns det något liknande fast där gäller rött koppel, det hänger några röda koppel som man får låna & använda och då betyder det att ens hund vill vara i fred, alltså inte bli hälsad på av varken annan hund eller människa.

Jag funderar i allafall att skriva ut texten från gulahund och hänga upp på varenda anslagstavla jag ser här där jag bor, är ju bra om det sprids så mycket som möjligt.

Där jag går kurser med hundarna finns det något liknande fast där gäller rött koppel, det hänger några röda koppel som man får låna & använda och då betyder det att ens hund vill vara i fred, alltså inte bli hälsad på av varken annan hund eller människa.

Det här är säkert bara en myt, men på en rastplats här i Skåne sägs det att ett rött hundkoppel innebär att man är tillgänglig för sexuella äventyr, på plats då. :p Gäller att ha rätt koppel på rätt plats då ;)

kl
Då är det bara att hålla in henne och säga att hon gillar inte andra hundar, har aldrig mött någon som inte respekterar det.
Tänk vad olika det kan vara, här skulle jag säga att ungefär 50% respekterar det medan andra hälften skiter i det totalt. Har fått höra saker som; Det är bra att hen lär sig att alla andra hundar inte är snälla och att hen inte ska springa fram till alla. Eller att hen inte springer fram till hundar som inte är snälla (utan bara står på 1 meter avstånd och skäller). Eller att hen brukar komma överens med alla hundar. Ibland undrar man ju om de i smyg ledsnat och vill bli av med sin jycke. :crazy:

Gör ett tillägg eftersom forumet strulade så det inte gick att ändra ursprungsinlägget.

Mest irriterad blev jag ändå på en tant som har sin hund lös och där den upprepade gånger sprungit fram emot oss utan att hon ens bryr sig om att kalla in den fast hon vet att min hund inte gillar en del andra hanhundar. Jag vet att hon vet eftersom hon sist vi träffades frågade: Är det inte jobbigt att ha en hund som inte gillar andra hanhundar. :eek:

Nej, inte det minsta om folk bara skulle hålla koll på sina egna hundar (kärring). :devil:

Angående TS tycker jag att grundtanken är bra men är rädd att det kommer leda till att vissa idioter tänker: Ah, ingen gul rosett på kopplet. Fritt fram att släppa fram hunden! Det vore ju bättre att alla bara insåg att man hälsar inte på främmande hundar eller låter sin hund hälsa på främmande hundar innan man frågat hunden ägare om det är lämpligt, punkt.

Vilken bra idé! Mailade några tidningar (lokala tidningar samt tidningen Land och Härliga hund) och delade på fb. Hoppas det sprider sig :)

Angående TS tycker jag att grundtanken är bra men är rädd att det kommer leda till att vissa idioter tänker: Ah, ingen gul rosett på kopplet. Fritt fram att släppa fram hunden! Det vore ju bättre att alla bara insåg att man hälsar inte på främmande hundar eller låter sin hund hälsa på främmande hundar innan man frågat hunden ägare om det är lämpligt, punkt.

Ungefär vad jag tänkte när jag såg det på fb. Tycker hela grejen är korkad och onödig faktiskt. Jag ska inte behöva ha några särskilda accessoarer för att folk ska låta bli att släppa fram sina hundar till min. (Inte för att han har något problem med det, han älskar alla, det är matte som inte uppskattar det.)

Men nu var ju inte betydelsen enbart att man inte ska släppa fram sin hund till en gulmärkt hund.
Betydelsen var att man ska ge en sådan hund mer utrymme. Inte mötas så nära t.ex.
Bland hästfolk vet minsta barnunge att en häst med röd rosett i svansen sparkar, men inte katten tror alla att det är riskfritt bakom hästar som är utan rosett.

Jag råkar ständigt ut för att folk släpper fram sina hundar. Nya favoriten verkar vara män som har unga hanhundar som bara tycker att det är bra att min tik nyper till dem.
Jag får förklara om och om igen att det inte är så bra för min tik att lära sig att det är ok att ge andra hundar på nöten.
Jag tror att min hund är för liten och söt för att verka avskräckande. Innan de har utsatts för hennes vrede vill säga;)

Det här är säkert bara en myt, men på en rastplats här i Skåne sägs det att ett rött hundkoppel innebär att man är tillgänglig för sexuella äventyr, på plats då. :p Gäller att ha rätt koppel på rätt plats då ;)

Haha, bra att veta. Då ska jag se till att byta koppel om jag åker till Skåne. Eller kanske inte...

Har skrivit ut och satt upp i fotoateljén här så kunderna kan läsa medans de väntar på sin tur.
Med tanke på att jag har en hund som har ett eget osynligt personligt utrymme som hon värnar om, hon gillar inte när man kliver in i det och kommer för nära.
Funkar det bland hundfolk åtminstone så är det ju bra. Kostar inte så mycket att testa.

Men nu var ju inte betydelsen enbart att man inte ska släppa fram sin hund till en gulmärkt hund.
Betydelsen var att man ska ge en sådan hund mer utrymme. Inte mötas så nära t.ex.
Bland hästfolk vet minsta barnunge att en häst med röd rosett i svansen sparkar, men inte katten tror alla att det är riskfritt bakom hästar som är utan rosett.

Precis vad jag tänker. Att införa att gult band betyder att man ska ge hunden extra utrymme behöver ju inte utesluta att man samtidigt allmänbildar om hur man bemöter främmande hundar i allmänhet. Tycker detta är ett superbra initiativ!

När jag först läste få FB tänkte jag också typ "onödigt". Jag tycker det är bättre att folk bara helt enkelt lär sig att hålla sina hundar till sig själva alt fråga eller svara på frågan om en lekstund är ok med mötande hund.

Jag förstår tanken, men anser det överflödigt.

Jag har ett rikspucko med en schäferkorsning som vi ofta möter. Han står mitt i vägen med långt läderkoppel och säger på bruten svenska att "Sally är snäll". Jag har avvisat honom artigt typ 100 ggr och mycket tydligt visat att mina hundar INTE ska hälsa genom att alltid vara mellan dem och mannens hund.

Senast jag mötte honom hade han dessutom flexi på hunden :crazy:
Jag tvivlar på att denne man skulle låta bli att älta om hur snäll hans hund är och hålla den ur vägen om jag så lindade in mina till gula scooby doo-mumier...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 059
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 187
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!