AgentCarter

Trådstartare
Jag undrar om det är någon härinne som har haft en grythund? Ras kvittar, utan det jag är mest intresserad av är om man klarar av det?
Sambon är väldigt inne på att skaffa en grythund (men det kommer jag bara låta ske om jag fortfarande får min brukshund) men jag är orolig för riskerna det finns med att gå ner i gryt. Även en äcklig tysk terrier kommer jag antagligen fästa mig vid (fast en sådan kommer aldrig in i det här huset när vi har barn så där faller den planen) och alla andra grythundraser är så sjukt söta att hälften kunde räckt:crazy:

Så är det någon som har skickat ner sin hund i gryt? Hur mår ni när ni vet att hunden är där? Har det gått illa någon gång?

Sv: Grythund

Jag har haft en border terrier och en BT/TJT. Ingen av dem fick gå ner i gryt pga riskerna.

Däremot tycker jag inte du ska vara rädd för att ha TJT i barnfamilj, finns många som är riktigt trevliga och väldigt bra mentalt. Tysken står på min "nästahund-lista":)

De enda jag har träffat har varit så extremt otrevliga och hemska att det skulle jag aldrig våga, men det är ju pga att jag har träffat fel hundar det vet jag. Men enda tills jag har träffat fler trevliga än otrevliga är det inget som komer in i mitt hus:p (precis som en del andra raser)
Tycker samtidigt att det är så extremt tråkigt att jag bara har träffat de otrevliga, eftersom det säkert ger en snedvriden bild av rasen.

Men eftersom det SKA vara en grythund som ska gå ner i gryt så vete fan, tror inte att varken jag eller sambon kommer klara det när dagen kommer. Speciellt eftersom det antagligen kommer bli en söt tax.

Jag har själv hört för många, sanna, historier om hundar som begravs levande, krävs eller blir dödade av grävling för att våga mig på annat än konstgryt.

Jag körde lite gryt med min förra JRT. Den nuvarande är säkerligen bättre, men vi jagar inte alls i familjen och hon ska gå att ha lös så bra som vi har henne nu så hon ska inte få några nya idéer i skallen.

Det gick jättebra och var roligt att jaga med terrier. Mina har klarat sig bra hela tiden, men visst har jag sett många som har lite jack i öronen efter grävlingarna. Men det är långt ifrån alla som är så hetsiga.

Jag har också hört talas om en JRT som försvann. Den gick ner i grytet och kom aldrig upp igen. Ägarna hade en grävmaskin och grävde upp hela området, men hunden återfanns aldrig. Visst händer det olyckor, men det gör det ju överallt när det är jakt. De blir påkörda av tåget, av bilar, skjutna, etc.

Fast det är en jäkla skillnad på att släppa ner en hund i gryt jämnfört med jakt i största allmänhet... Varje nedsläpp är ju en potiell skadefara för hunden eftersom den ska gå i närkontakt med ett trängt djur...
Att jämnföra det med att släppa våran wachtel på rådjur i känd mark, viltstängsel mot vägen, pålitliga skyttar som aldrig skulle chansa och slänga iväg ett skott, och med GPS så vi hela tiden ser var hunden är...

Jag skulle aldrig våga ha en grythund, fruktansvärt dyrt med veterinär och ständigt risken med att förlora hunden. Fast å andra sidan så tvekar jag även till vildsvinsjakten av samma andledningar och är rätt nöjd med att vi ännu inte har så mycket vildsvin på marken att vi har kunnat prova hunden.

Vi har våra terriers till grytjakt... 3 russllar (JRTC) och 1 tysk. Alla är trevliga familjehundar, tyskan är världens snällaste mot folk (vi har en 1-åring) och heller inte den som har något större intresse av att bråka med andra hundar (men det är klart att smäller det på henne först så backar hon inte). Dock så är hon en jaktmaskin och värre så än russllarna. Dvs man kan glömma att ha henne lös annat än under jakt om man inte har stenkoll på henne (typ kasta pinne i vattnet för hon älskar att bada) och hon blir betydligt mer frustrerad och aktivitetskrävande när det inte är jakt. Till det så är hon hetare i själva jakten och blir oftare skadad, vilket inte precis är ovanligt inom rasen - så några fler tjt blir det inte här...

Självklart kan en grythund förolyckas, men det kan ju alla jakthundar. Skulle tro att fler drivande hundar går åt på ett eller annat sätt faktiskt. Men inte ska man sticka under stol med att risker finns inom grytjakten, det ställer stora krav på hunden, men just därför är det också häftigt att ha en grythund till det den är avlad för, för man får en helt annan förståelse för varför grytraser är och agerar som de gör när man ser hur de arbetar inom sin specialitet :idea:

Allvarliga bitskador har vi bara haft på tyskan, inte för att russllarna är mesigare utan snarare för att de har ett annat arbetssätt och mer självbevarelsedrift... aldrig hänt att grytet rasat över någon hund eller att de inte kommit upp. Men då har vi alltid ordentlig grytpejl på (Bellman & Flint, lavinsondsmodellen) och sen får man ju tänka lite och hellre avstå från gryt som ser riktigt jävliga ut och inte går att gräva i. Sen kan det såklart gå illa ändå men jag upplever att risken för det skulle vara större än att något går illa när de släpps ovan jord...

Min uppfödare jagar i gryt med sina westie, och tycker väl att jag också skulle prova på med Ian..Jag hade nog provat om det inte vore för att jag inte vill jaga. Trots att jag rent moraliskt inte är så förtjust i jakt, så tycker jag att det är oerhört fascinerande att se dessa hundar i sina rätta element. Hur de utan tvekan går ner i trånga hålor flera meter under jord och ställer sitt byte!

Jag säger som de andra, det finns risker, naturligtvis. Har man dock en hund med en bra skärpa som samtidigt inte är för het (dvs som gärna vill slåss) behöver man nog inte oroa sig alltför mycket. Dessutom finns det pejl att köpa för att hålla koll på vart hundarna är under marken, en extra trygghet för att förvissa sig om att hunden inte "försvinner".

Vi har själva ingen grythund men en jaktkompis har 3 foxterriers som han jagar otroligt mkt med. Vad jag vet har han inte haft annat än småblessyrer på öronen och läpparna på dem. Det är främst 1 av dem som blivit naggade, hon är lite väl het på gröten men används i stort sett bara när det är räv som blivit påskjuten vid jakt med drivande hund och djuret sedan gått i gryt. Hon släpar ut dem om det skulle behövas..
Jag själv är inte speciellt förtjust i grytjakt, dels pga skaderisken på hunden och dels för jaktformen i sej.
Kan dock tycka det är bra att det finns tillgång till en skarp grythund när skadskjutet vilt gått i gryt. Det förkortar ju lidandet.

Angående raser har jag inte så mkt åsikter, vet dock flera TJT som är mer eller mindre galna. Min bror har 1 av dem:crazy: En fd jaktkamrat (avliden för flera år sedan) hade en TJT som kallades Hitler. Han kunde inte ta i hunden utan örnhandskar. En annan vän hade 1 som de fick ta bort pga att den va vrång mot både folk, hundar och andra djur.

/LL

*Tacka vet jag mina jaktlabbar*

Oj, visste inte att man kunde fortfarande ha westie i gryt!

*kl*
Vi ska bara ha grythunden för att ta räv som har gått ner i gryt, så inga grävlingar! Men jag tackar för era erfarenheter, det har lugnat mina värsta farhågor:)
Men det blir fortfarande ingen tjt :o

Det är ju tyvärr inte så populärt att jaga med westie längre. Ians kusin är dock jaktchampion, systern blir det säkert inom snar framtid och hans mamma är godkänd på anlagsprovet :). Vet att det är några enstaka som håller på i danmark också, men jag har lite dålig koll på den fronten! Vad jag vet så har det dock bara skjutits räv för westie de senaste åren.

167096_1758133683471_1542889811_1721504_6487041_n.jpg

Vill bara lägga till om det du säger att du inte vill ha in en tysk i huset bland barnen!!
Min sambo som jagar med tysk men den vi har nu är för stor för att gå i gryt..

Jag och min sambo har två barn 3½år och 1½ år och vi är ägare till tysk jaktterrier.. Första tiken (tyvärr avlivad pga sjukdom) vi hade blev tre år och helt underbar med barnen, hon sa aldrig ett knyst när barnen vart i närheten, var inte heller några problem med mat och ben!

Nu har vi i våra ägor en till tyskjaktterrier men en hane denna gången som är 14 månader och snällare hund med barnen går inte att finna!! Barnen kan göra precis vad som helst med honom, yngsta grabben som ibland kan bli vild kom en dag dragande med honom i svansen :O men hunden sa inget, de kan ge honom ben, leka med boll med honom.

Och nu till helgen kommer våran tredje tysk att födas så kan varmt rekomendera de till barnfamiljer där man jagar med de!!

Enda nackdelen är att barnen tycker det är himla roligt att öppna ytterdörren och då smiter ju gärna hunden ut och bor man då som vi i skogen så kan ni ju gissa hur det går, så nu har vi satt dörrlås :)

Vad kul att det fortfarande finns folk som använder dem till det ursprungliga! Känns som de annars mest har en tantstämpel. Extra roligt att höra eftersom westie är en ras jag faktiskt kan tänka mig att ha:) Du får gärna PM:a namnet på uppfödaren!

Gupello: Som jag har skrivit tidigare så vet jag att det finns trevliga tjt! Men jag har bara träffat sådana som "hitler" tyvärr vilket har jag mig mycket tveksam till dem. Jag tror att en stor anledning till att de har varit som de var är pga rasens stora aktiveringsbehov och där är en till anledning till varför jag inte vill ha en. Finns helt enkelt ingen anledning att skaffa en ras som jag inte vill ha när det finns flera andra som uppfyller kriterierna bättre:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 478
Senast: Bulldoozer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 880
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Föräldrarpenningtillägg