Grunderna i Longering?

Sv: Grunderna i Longering?

jag tycker inte att grimma plus delta är någon bra kombination. har man ingen kapson tycker jag man ska använda träns utan tyglar och bara linan. linan fäster jag precis som lillcaksa beskriver, dras genom inner bettring, över nacken och knäpps fast i yttre bettringen.
då får man bäst inverkan med linan/"minst dålig" inverkan...

är inte hundra på hur repgrimman inverkar, men det är väl främst tryck på nacken? (rätta mig gärna om jag har fel) och då känns det inte som om en longerlina i ena sidan av den spelar så stor roll, alltså att repgrimman varken gör till eller från?

tömkörning ger ju mer, longering är enligt mig bara motion, inte träning, ochd et blir lätt att det sliter på pållens ben. dock, som jag tror jag skriver längre upp i tråden: ta hjälp av en tränare när du ska lära dig tömköra, tömkörning är två tömmar att hålla reda på och det finns så GRYMT mycket att lära och även göra fel på...

fast jag longerar i repgrimma eller grimma, borde jag köra med bet istället? jag vill vara rädd om hans mun.

vad är kapson är det som en delta med ett fäste en där man fäster grimman och en där lina sitter? det är en sådan jag har mellan grimma och lina.

Okej nu ska vi se om jag fattat! linan ska alltså aldrig fästas på bettringen närmast mig i longeringspositionen bara löpa igenom och övernacken och fästas i den yttre!?

löslongera, vi har en padock med staket som kan användas så fort det blir bättre väder (vi måste laga gå igenom den)

just nu kör jag på en volt som är lite inramad men det går inte att löslongera där.

Hur ska jag göra när jag påbörjar löslongeringen?

hur driver jag?
troligen kommer hästen gilla det i alla fall!

Okej nu ska vi se om jag fattat! linan ska alltså aldrig fästas på bettringen närmast mig i longeringspositionen bara löpa igenom och övernacken och fästas i den yttre!?

precis! fäster du den bara i inner bettring blir det helt fel inverkan och med största sannolikhet kommer man dessutom dra bettet ur munnen på hästen...

ja, hellre träns än (rep)grimma tycker jag. iaf om du har en häst som gärna drar iväg... så länge du inte blådrar i linan är det rätt lugnt med munnen, och man måste tänka på sin egen säkerhet också när man hanterar hästar. hellre att du kan dra tillbaka och ta tag i pållen när han sticker än att du släpas efter. SÅ mycket värd är inte en hästmun.

en kapson är som en "tajtare" grimma med förstärkt nosdel där du fäster linan i en ring på "nosgrimman", ger mer inverkan och är stabilare än en vanlig grimma eller repgrimma men du har inget i munnen... bilder finns om du söker på i princip vilken hästshop på nätet som helst, t.ex hööks eller börjes. fast jag föredrar ändå träns.

för dina övriga frågor säger jag igen: ta hellre hjälp av någon irl.

Jag har tänkt som flera andra - ta hjälp av ngn första gången, så det inte blir ngt knas...
Får man bara ut hästen på volten så driver du i princip med din position/ev hur du håller dina händer/ din egen hållning.
Man kan kolla på filmer om detta, för att kunna "härma" kroppsspråket som kunniga använder...
Själv tycker jag att Ellen Ofstad gjort bra filmer, men även Pat Parelli.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka