Sv: Grovfoder

8 shetlandsponnyer mellan 9 månader och 15 år
1 dräktigt fullblod 18 år
1 halvblod 4 år

samtliga har fri tillgång till bra ensilage i hagen och får så mycket de vill ha av ett "normalbra" hösilage inne på nätterna

Jag häller det i maten men kan hällas i vattnet med. I och med han har vattenkopp så blir det lite svårare att hälla det där för han skvätter gärna ut det.

Jag kan svara hur jag gör iaf! För jag ger också äppelcidervinäger :)
Jag ger det i maten, han får det i sitt lucern.
Min häst skulle nog inte dricka om han fick det i vattnet, han gillar det inte! Men i det uooblötta lucernet försvinner smaken :)

Ger typ knappt en ½ dl.

Hur mycket ger ni andra?

Ja jag ger det också i Lucernen då han får det nu för att det ska ta slut.
Jag ger ca 1 dl faktiskt, men ska jag vara ärlig så häller jag lite på måfå då jag inte har lyckats komma ihåg att ta ut ett mått:angel:

Hbl sto -91, grov, knappt 160cm, skrittas ngn dag i veckan (väntar på våren)

Hon får 4kg ensilage (ts50) på mo, mi, em
8kg på kvällen. (alltså 20kg/dygn sammanlagt)
3kg halm

0,5kg groove 90
0,5kg salsa musli havrefri
1dl minerblå
1dl loppfrö

har 6 shettisar o en arab, ingen jobbar nått vidare. ett par ston är dräktiga o en är åring. Alla hästarna går på fri tillgång på hö med en kvot på 6,7

Fullblod, 5 år, 162 cm, ca 450 kg, fri tillgång i hagen, em runt 5 kg hösilage och kväll runt 8 kg hösilage. Har så att hon har något att tugga på hela tiden, blir runt 20-25 kg hösilage/dygn.

Rids varierande, mest ute i skogen, behöver bygga muskler och är för tunn, rids ca 6 dagar i veckan.

D-ponny fullblod/welsh 146cm för dagen ca 400kg -05 oinriden, skrotar i hagen kommer sättas igång om allt stämmer nu under våren. Kräver en ganska hög dos smrp för att hålla sig fin.

Får för dagen 10kg hösilage 60ts kvot ~7, fördelat 3 3 4kg. Ibland har han kvar ibland inte. Till detta mineraler och lite krubbskrammel av lucern alt. Krafft protein.

Fri tillgång för 2-åringarna (c-ponny och d-ponny) av hö med mycket bra värden, de äter mellan 20-30 kg beroende på väder, inget annat foder. Båda är ganska svårfödda.

Vuxet halvblod och d-ponny får dela på 6 kg på morgonen, 6 kg på em. Inne på kvällen får halvblodet 6-7 kg hö, och d-ponny 4-5 kg hö. Normalt värde ute, och högt värde inne på natten. Inget annat foder mer än lite betfor utblandad med lusernhack (mycket lite) innan utsläpp och vid insläpp. Båda hästarna är lättfödda.

våra hästar får grovfoder 4 ggr/dag
Stort halvblod ca 700 kg,medelhård träning,just nu något lättare då hon precis haft vintervila får 9 kg hö och 6 kg hösilage,hösilaget är blött 39%TS
sedan två mindre halvblod avelsston får 8 kg hö+3 kg hösilage, den andra får 10 kg hö, halvblodshingsten får fri tillgång på hösilage,går på lösdrift på annan ort. Araben får 6 kg hö+2 kg hösilage är pensionerad.

Halvblod
18 +
550 kg +
Lätt medelhård träning, jobbas avsuttet eller uppsuttet 6-7 dgr/veckan, vilodag när det faller sig.
Lättfödd, när den är i hull, med bra analyserat foder.
Funkar bäst på foderkvot inklusive kraftfodret, någonstans mellan 6,3 och 6,5
Står på vete- och kornhalm, som äts med glädje

Grovfoder hö, mängden beroende på väder och temperatur

06.00 2-3 kg
10.00 1-2 kg
13.00 1-2 kg
17.00 2-3 kg
19.00 1 kg
21.00 4-5 kg

Senast ändrad:

Vi har hösilage med kanonvärden och min häst får ca 11 kg av detta.

TS 84 %
MJ 9.5
Smb rp 77
Ca 4.0
P 2.2
Mg 1.6
K 17.2

Min häst är ett hbl sto, 168 cm i mkh, hon väger ca 580 kg. Rids just nu ganska sparsamt och det blir mest skritt och lite trav i skogen när det väl blir av. Hoppas att det ska bli mer ridning framöver. Hon är lite tjock, dock inte fet och jag vill inte ge mindre grovfoder heller eftersom vi inte har så många utfodringstillfällen per dag. Ger halm på kvällen också och ibland ute i hagen med, speciellt nu när det är massor av snö ute och hon inte har fullt lika mycket sysselsättning, men hon pillar inte i sig så mycket utav halmen (vetehalm) .

Våra islänningar står fn på 8 kg hösilage per dag, TS 74% samt ½ kg lucernhack i krubba till natten. Vikten på dessa hästar beräknas till knappt 400 kg per häst.

KL

min donna är arabtjej, 5 år dräktig men inte högdräktig, rids inte hårt och foderstat komemr justeras med mer mj när hon rids mer (och senare i dräktigheten som lämpligt såklart).

får hösilage med mycket bra värden både på mj och speciellt på smrp, 17kg per dag MINST, men egentligen nästan 20.
får:

morgon: 2kg
utsläpp kl. 9-10am: 3kg (i hagen)
runt 2 tiden 3kg (i hagen)
intag kl. 6-7pm: 6kg
kväll: 5-6kg.

(uppdelat såhär pga. att hon inte hinner äta upp på morgonen annars och att det annars är slut på em. och kväll för fort, så detta verkar funka bra då har hon att tugga på nästan alla timmar av dygnet :) )

hon äter allt välidgt bra och silaget har låg TS på 28% men bra värden.

hon ligger över på smrp och ganska lagom på mj, men hon kommer få lite annat pålaggt snart. Tror inte hon är svårfödd alls utan ganska normal.
Enligt beräkning så behöver hon 17kg men eftersom dom får två måltider i hagen på 3kg var så räknar jag att hon aknske bara får i sig 2kg där när dom delar på högarna bara ås att jag vet att hon garanterat får MINST 17kg men egenltigen lite mer.

hon får också mineraler i pelletsform och kommer senare få lucern och något för att justera mj behovet.

Min får 6-7 kg hö om dagen utspritt på 4-5 ggr.

Är en d-ponny av sportmodell, smäcker. Tränas upptill la/msv. är 10 år och lättfödd.

Kallblodstravare, valack, 1,55 mkh, 14 år.

Helt lättfödd är han inte - behöver ett hö med bra värden - speciellt proteinet. Detta året har jag ganska höga proteinvärden i höet vilket märks genom att jag inte behöver lägga till protein för en gångs skull. :)

Han får hö och det är fördelat enligt följande:

Morgon: 2kg
Lunch: ca 1,5 kg
Kväll: 6 kg

Sen har han fin halm i ett regnskjul i hagen så trots den snåla högivan på lunchen behöver han inte gå tom i magen under dagen.

Rids 4-5 dagar i veckan varierad ridning (skogen, grusvägar ridbana)

Senast ändrad:

Morgon. 7-10 kg hö (beror på väder)
Kväll. 5-7 kg hö (beror på väder och hur han ätit dagen före och i hagen)
så han har i princip fri tillgång

varmblodig travare
normalfödd
430 kg
152cm
har just nu vila och går bara i hagen

Travhäst, 8 år, valack, normalfödd, 500kg
13kg hösilage (fördelat över dagen: 2,2,4,5)
0.5 kg Krafft musli Blå
0.5-1 dl salt vid snabbjobb
1dl B-vitaminpellets

D-ponnykorsning 22 år, valack, normalfödd, går ingenting
8kg hösilage (fördelat över dagen: 1,2,1,4)
1dö B-vitaminpellets

Morgon. 7-10 kg hö (beror på väder)
Kväll. 5-7 kg hö (beror på väder och hur han ätit dagen före och i hagen)
så han har i princip fri tillgång

varmblodig travare
normalfödd
430 kg
152cm
har just nu vila och går bara i hagen

Men hallå?!
Är det bara jag som reagerar på att din 152cm häst väger så galet lite?
Jag har också ett varmblod vid den storleken som är svårfödd och när han var pinnsmal när han kom till mig så vägde han bara 440 kg ca. Då såg han nästan ut som ett skelett!
Min veterinär blev helt galen på den förra ägaren som hade låtit honom gå så smal.
Nu väger han runt 500 kg och ser jätte fin ut. Man ser inte revbenen men man kan känna dom.
Din häst måste se ut som en pinne?!

Jag hade ett litet halvblod som vägde runt 450 kg 160 cm hög, ganska så kort modell ,normalhull...inte så lite tycker jag...

Jag vet bara att min 152 cm till häst var pinne vid den vikten så det låter hemskt att större eller lika hästar väger så lite enligt mig. Men visst, ser det lagom ut så fine men jag pratar bara ur egen erfarenhet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag var på en föreläsning tidigare där vi kom in på grovfoderdisskution. Hade bla en foderrådgivare med. Hon prata mycket om att hon...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 409
Senast: Rolle
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur