Alla hästar klarar sig på grovfoder?!?!

Han äter långsamt och står vid maten länge, den mängden smällde han i sig när han gick ensam. Det vore ju kul att veta varför han kan äta så mkt, och om det finns en anledning till att andra hästar äter mindre?

Min är så som gimlan beskrivit, äter långsamt och går iväg för att göra annat. Spenderar inte långa stunder vid maten alls.

Vet fler som har samma problem, men också så som du beskriver..står vid maten länge men äter mycket långsamt trots det.

Så det är med andra ord, väldigt olika :)

Hur eller varför det är så tror jag är svårt att förklara.

Just eftersom att så många hästar kan vara så olika, trots samma tillgång till födan.
Vi har 11 st som har samma tillgång, dvs fri tillgång och alla har trots det totalt olika behov och äter helt olika i mängd och även tidpunkter när dem äter, hur länge de äter osv.

Så jag väljer att tro att förhållanden till och runt födan både är individuellt och genetiskt. I vissa fall även en miljöfråga - stressad häst kanske äter mindre, men också en häst som har mycket annat stimuli kring sig, än en häst med bara ätande som alternativ eller att den bara är allmänt matglad.

@kimmis87
Jag vet en häst som tävlat bra helt utan kraftfoder. Hon fick korsförlamning i loppen av kraftfoder. Hon åt mycket hö och BRA hö. Men, hon vann inga lopp på bara det. När de gav henne väldigt mycket betfor (nu pratar vi 2kg i torrvikt) så började hon prestera. Varför behövdes betforen?

Betfor är grovfoder.

Betfor är grovfoder.

What what?

Jag trodde att grovfoder var gräs, halvgräs och stammarna/bladen från vissa andra arter (lusern).

Sockerbetan hör väl inte till grovfoder? Eller är definitionen av grovfoder helt enkelt foderråvara med en viss procent cellulosa? Då kan ju vetekli också vara grovfoder?

Rolle, läste du öht vad som står i den tråd jag länkade till?
Jag kan förstå förvirringen, jag har varit med i hästvärlden i drygt 50 år och fått lära mig att betfor var saftfoder.
Men nu har det uppenbarligen ändrats. Jag har läst det på andra håll också.

Vi kanske borde döpa om tråden till "Alla hästar klarar sig på vallfoder", eftersom det är det vi egentligen diskuterar?

Ah, känner mig nöjd över att ha fått det här förtydligat för mig. "Grovfoder" har alltid känts som ett luddigt begrepp. Jag citerar från en av de gamla länkade trådarna:

Sv: Betfor - grovfoder??

Jag gick SLUs distanskurs i hästens utfodring VT 2009.
Där fick vi lära oss att grovfoder= >20% fibrer (växttråd), de delade in grovfodren i två grupper Vallfoder (bete, ensilage, hösilage, hö, gräsfröhalm, hetluftstorkat vallfoder, grönfoder) Övriga grovfoder (Stråsädeshalm, helsädesensilage, betor, betfor).

Rolle, läste du öht vad som står i den tråd jag länkade till?
Jag kan förstå förvirringen, jag har varit med i hästvärlden i drygt 50 år och fått lära mig att betfor var saftfoder.
Men nu har det uppenbarligen ändrats. Jag har läst det på andra håll också.

Det jag länkade till är Text: Cecilia Müller, SLU, 2013-08-12.

Vidare skriver hon:
Vilka kraftfoder finns det?
Om man nu trots allt behöver lägga till ett kraftfoder i foderstaten, vilket skall man då välja? Det finns en stor mängd av olika foder och foderråvaror som används till hästar.
Det är vanligt att använda fabriksblandade kraftfoder, men det är också vanligt förekommande att utfodra hästar med spannmål och biprodukter från livsmedelsindustrin som till exempel betfor, vetekli och linfröpellets, för att nämna några exempel.
De fabriksblandade kraftfodren innehåller i allmänhet spannmål och biprodukter, men pelleteras eller blandas i en müsli. Näringsinnehållet i de fabriksblandade fodermedlen varierar efter vilka ingredienser som använts.
Text: Cecilia Müller, universitetslektor vid institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU 2014-03-18

Ganska färska uppgifter ;)

Rolle
IpL

och där är det ju hur man tolkar saken. den texten är högst troligt inte avsedd att reda ut vad som är kraftfoder eller inte.
Jag skulle tolka det som att betfor, vetekli och linfröpellets nämns som "biprodukter från livsmedelsindustrin". Det säger inget om vilken typ av foder det är.

och där är det ju hur man tolkar saken. den texten är högst troligt inte avsedd att reda ut vad som är kraftfoder eller inte.
Jag skulle tolka det som att betfor, vetekli och linfröpellets nämns som "biprodukter från livsmedelsindustrin". Det säger inget om vilken typ av foder det är.

Visst är det hur man tolkar, först står det under:
http://www.hastsverige.se/fodermedel.html

Grovfoder till häst
Hästen är av naturen en gräsätare som är anpassad till att leva på öppna slätter. Grovfoder är därför det viktigaste fodret för alla hästar. Grovfoder är hö, hösilage eller ensilage.

Därefter under:
http://www.hastsverige.se/Kraftfoder.html

Vilka kraftfoder finns det?
Om man nu trots allt behöver lägga till ett kraftfoder i foderstaten, vilket skall man då välja? Det finns en stor mängd av olika foder och foderråvaror som används till hästar.
Det är vanligt att använda fabriksblandade kraftfoder, men det är också vanligt förekommande att utfodra hästar med spannmål och biprodukter från livsmedelsindustrin som till exempel betfor, vetekli och linfröpellets, för att nämna några exempel.

Det tolkar jag som att Cecilia Müller på SLU säger att betor inte räknas som grovfoder.

Om denna diskussion sedan är viktig eller inte är ju frågan. Så länge man vet vad Betfor är så utfodrar man ju efter det, oavsett vad det klassas som.

Rolle
IpL

Det är uppenbarligen blandade besked.
"Förr i tiden" var betfor = saftfoder.
2009 lär SLU ut att betfor är grovfoder.
2014 skriver en anställd vid SLU att betfor är kraftfoder.

Tja, vad ska man egentligen tro?

Jag tycker egentligen man kan säga att betfor är kraftfoder.
För mig kommer det aldrig att vara ett alternativ till grovfoder, har därför svårt att lägga det inom den ramen.

Det är inte så vanligt ändå att man utfodrar betfor i liknande volymer som hö eller silage. Det måste verkligen höra till undantagen att man använder så stora volymer oavsett vad som är "kraven" för att klassas som grovfoder.

I folkmun så är nog fortfarande grovfoder hö, silage eller halm typ.

Betfor är ett milt KRAFTfoder.
fiber o socker... som i höt.

ett ganska bra tillskott till de hästar som behöver lite extra

Jag är tveksam när desamma påstår att olja är hästfoder, då inget fett finns i deras kost o heller ingen gallblåsa.

Däremot är jag helt med på att använda mer klöver i höt till växande, sport o avelsdjur.
Miljövänlig, kostnadseffektivt o samma som lucern som vi vräker i hästarna till dyra pengar

Jag skulle nog se det så här:
Ur matsmältningssynpunkt är betfor ett grovfoder, beroende på hur det fungerar i tarmsystemet - var i tarmarna näringen tas upp etc.

Men man kan ju se det som ett kraftfoder för att det ges i krubban och är väl kanske aningen mer näringstätt än vallfoder = kräver mindre tuggande för att få i sig samma mängd näring (energi eller vad det nu kan vara man vill åt)

CM räknar ju inte upp lucern bland grovfodren men ändå säger vi ju alla att det räknas dit. Eller?

Det är ju ett gräs och så länge man inte har i något annat som ex. olja och/eller melass så är det ju mer som hösilage.
Ren lusern borde då vara grovfoder, om inte annat för att det processas i grovtarmen.
Man skulle kanske kunna kalla det för kraftigt grovfoder:D

Det är ju ett gräs och så länge man inte har i något annat som ex. olja och/eller melass så är det ju mer som hösilage.
Ren lusern borde då vara grovfoder, om inte annat för att det processas i grovtarmen.
Man skulle kanske kunna kalla det för kraftigt grovfoder:D

Nä, lusern är en ärtväxt (fabaceae) :P. Precis som lupin, soya och klöver. Inte ett gräs (poaceae).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 905
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar