Alla hästar klarar sig på grovfoder?!?!

Nej, men miljön o skillnaden på arbete.

Hästar som väl kommit upp i åren o är i topptrim äter inte lika mkt som en yngre häst.

du gör jämförelser med din häst.
Är det en trav, galopp eller FT häst?

Jag tror mer på långvariga studier IRL på en stor mängd hästar.

Många studier har stora brister o ska tas med tio nypor salt.

Efter några år revideras vetenskapen.

Tror att det var samma team som gjorde täckesstudien- på FEM!!! hästar.

Å så blev det en sanning.

Citar mig själv igen då du inte svarade på min fråga. "Vad är annorlunda förutom näringsbehovet & träningen hos en "elithäst" och en travhäst som startas och precis börjat sin karriär? Elithästar tar inte upp näringen eller använder den på något annat sätt till skillnad från en annan häst i anaerobt arbete. Rent fysiskt fungerar den ju inte annorlunda bara för att den börjar springa v75????"

Jag har inte gjort någon jämförelse med min häst då hon inte tränas på samma nivå som en travhäst. Menade att jag inte är nån stolt "jag ger bara grovfoder" människa.

@saraaandersson
Fast det måste ju vara supersvårt att varje hitta ett bra grovfoder tänker jag. Sure, min Lady är petig, men jag får ju inte i henne, som går som fritidshäst, så mycket som hon skulle behöva den vägen och det måste ju hända i ännu större utsträckning bland högpresterande hästar.
Ja, det är svårt att hitta så bra grovfoder att det täcker behovet för en häst i mycket hård träning. Men rent teoretiskt skulle det gå.

Ja, det är svårt att hitta så bra grovfoder att det täcker behovet för en häst i mycket hård träning. Men rent teoretiskt skulle det gå.

Fast njaaaa. Det beror faktiskt på hur mycket hästen i fråga äter. Och om den är petig med maten, tränas många timmar per dygn, så kanske den inte pillar i sig mer än typ 12kg. Och behöver den ha i sig mer än typ 170MJ så kan det faktiskt bli omöjligt att lösa via enbart grovfoder, helt enkelt för att cellulosarika växter inte innehåller så mycket energi/kg ts.

*obs obs påhittade siffror, jag vet inte vad "rekordet" i mj/kg ts är för hö*

Men det är ju en teoretisk extrem-häst.

Fast en teoretisk häst blir ju ganska ointressant. Man kan inte påstå att alla hästar klarar sig på bara grovfoder eftersom inte alla hästar äter tillräckligt stor mängd mot vad deras kroppar gör av med även om man har ett supergrovfoder och i praktiken kommer det alltid finnas år/tillfällen när man i bästa fall hittar OK grovfoder.

Jag tror mer på långvariga studier IRL på en stor mängd hästar.

Många studier har stora brister o ska tas med tio nypor salt.

Efter några år revideras vetenskapen.

Tror att det var samma team som gjorde täckesstudien- på FEM!!! hästar.

Å så blev det en sanning.

Nu vet jag att du inte kommer att ändra dig axel så detta svaret är inte till dig.
Men för andra som är intresserade så är det inte så att publicerade studier har stora bister. De är granskade för att sedan kunna bli publicerade. Studier med ett fåtal djur är upplagda på ett speciellt sätt så att individinslaget/påverkan begränsas kraftigt. Studier IRL på många hästar utförda på olika sätt går däremot inte att jämföra med varandra då man har dålig koll på alla faktorer som kan påverka resultatet.

Det är klart att vetenskapen går framåt. Det är positivt,

Fast en teoretisk häst blir ju ganska ointressant. Man kan inte påstå att alla hästar klarar sig på bara grovfoder eftersom inte alla hästar äter tillräckligt stor mängd mot vad deras kroppar gör av med även om man har ett supergrovfoder och i praktiken kommer det alltid finnas år/tillfällen när man i bästa fall hittar OK grovfoder.
Fast nu har jag inte påstått att alla hästar endast klarar sig på grovfoder; det beror på värdena i grovfodret....

...och om skrället trycker i sig tillräckligt av det.

Och då kommer vi till frågan, varför äter inte hästarna tillräckligt? Hästen är ju ett djur som egentligen ska äta helatiden, hur kan vi inte lyckas få i dem tillräckligt med grovfoder då? Det är ju egentligen helt ologiskt.

Det måste ju finnas en orsak till att hästarna självmant äter för lite?

KL

Själv ger jag bara grovfoder till mina, förutom digivande ston och unghästar, de kan få kraftfoder om det behövs. De andra har hittills klarat sig. Behöver jag ge extra så försöker jag ge lusern eftersom det fungerar bättre med hästens mage.

Mina teorier om lättfödd/svårfödd:

Svårfödda:
Variation i födointaget minskar risken för näringsbrist. Beteende som minskar risken för näringsbrist "uppmuntras" om dessa hästar befinner sig i ett revir där födan varierar stort i näringsinnehåll, då har de större chans för att överleva och föröka sig. "Kräsna" hästar löper mindre risk för näringsbrist.

Lättfödda:
Tillgången till föda är inte konstant över året, och i vissa områden finns bara låg-energi och låg-protein föda att tillgå. Förmågan att kunna tillgodogöra sig näring från näringsfattig föda, och att kunna äta så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, "uppmuntras" hos hästar som befinner sig i revir där tillgången på föda är ojämn och låg, genom att dessa hästar har större chans för att överleva och föröka sig. "Icke-kräsna" hästar löper mindre risk för svält.

@kimmis87 En del äter långsamt - och i mitt fall så har jag en islänning på 137 cm av ngt lättare modell som får i sig max tio kilo/dygn av torrhö - vilket är rätt mycket mat på en såpass liten häst, men på hösten vid pälssättning är hon extremsvår att hålla i hull. Hon älskar dessutom att äta grenar/buskar och gnaga på bark så ät-tid har hon så det räcker och blir över...

Det måste inte vara ngt fel för att hästen inte är lättfödd, typ.

Hej!

Jag håller i grund och botten med om att de flesta hästar klarar sig alldeles utmärkt på bara grovfoder, men inser också att det finns hästar där ute som inte äter tillräckligt med grovfoder oavsett hur man försöker trycka i dom. Jag har träffat en hel bunt hästar som inte åt ens i närheten av så mycket grovfoder som de borde äta (bla en 180 cm valack som tyckte att 12 kg silage räckte, fick han mer använde han det som strö och både kissade och bajsade i det och gjorde hela boxen omöjlig att mocka) och då får man nog tyvärr inse att såna hästar behöver kraftfoder för att inte förvandlas till vandrande skelett.

Själv har jag en häst som klarar sig ypperligt på bara grovfoder trots att hon är svårfödd (fodrar henne som en 250 kg tyngre häst just nu), men hon kan absolut inte gå på fri tillgång då hon inte slutar äta och förvandlas till en ballong istället. Alla hästar är individer och det får man tyvärr anpassa sig till, oavsett vad forskningen säger.

/Lavinia, pragmatiker

Och då kommer vi till frågan, varför äter inte hästarna tillräckligt? Hästen är ju ett djur som egentligen ska äta helatiden, hur kan vi inte lyckas få i dem tillräckligt med grovfoder då? Det är ju egentligen helt ologiskt.

Kan det möjligen vara så att det är det extra fodret som behövs för att täcka det extra behov som träningen ger, som gör att hästarna inte hinner äta så mycket som de skulle behöva?

Min har alltid haft fri tillgång men det räcker inte.
Jag vet flera som har exakt samma bekymmer att ständigt ligga i balans i att försöka bokstavligt talat trycka i dem all mat som går ner.
Dessutom på grovfoder som egentligen har för bra värden för att ens ha fri tillgång, men återigen, det räcker inte.
Får dessa hästar som inte förser sig med tillräcklig mängd grovfoder lite hjälp på traven med kraft, som man lättare kan få mer innehållstäthet i så slipper de se ut som spjälstaket.

Varför? Tja..svårt att fråga hästen om den ändå inte vill peta i sig mer grovfoder.
Och det behöver inte vara fel på den. Den kan äta långsamt eller så ägnar den mer tid till annat än att äta.
Sen är jag helt övertygad däremot om att det mer eller mindre rasbetingat också, eller att det inom en viss ras till majoriteten är antingen svår eller lättfödd.
Har tex inte mött ett svårfött kallblod eller ponny däremot en massa inom full eller varmblodsgruppen.

Hästar är individer de också, en del äter som om de aldrig fått mat medans andra är måttligt intresserade och ägnar mer tid till annat oavsett om du försöker tvinga i dem maten.

Jag har otagliga gånger vräkt ut ännu mer grovfoder, det enda det resulterar i är att det får åka på dynghögen för att hästen inte äter mer för att jag serverar mer helt enkelt.

Senast ändrad:
Jag ska tillägga kanske också, att de exemplen jag tänker på till största del är hobbyhästar. Så någon större förlust genom hård, ansträngande träning kan inte räknas in.

Ger du hästen 12kg med värden på 11mj kommer du inte upp i hästens behov; och då måste man ha bättre hö, ge mer (om det går) annars komplettera.
Människa & häst kan man INTE jämföra då vi inte fungerar alls på samma sätt, speciellt inte vad gäller mat. Upptagningsförmåga, protein/kolhydrater osv osv är inte samma sak häst/människa. Varför "måste" hästen ha kraftfoder? Låt oss säga att du hittar "super hö" på 15MJ och får i hästen 12kg, då är hästen uppe i 180mj/dag, vad säger att den inte klarar att prestera med det? Hästen är inte ens gjord för att äta stärkelse. Tror inte en sprinter pumpar i sig redbull för att prestera ... (Om vi nu ska jämföra)
Vilka växter rekomenderar du att så in i vallen för att komma upp i 15mj i fodret och när i växt fasen skörda det? Eller finns det höt bara i din fantasi (hästarna behöver det inte hos mej men avels och ung kaninerna skulle)

Jag tycker bara det är lite märkligt. Min häst äter oxå långsamt, han fick kraftfoder på lösdriften som ung, 2 kilo, det tog honom ungefär 2 h att äta...

Men ändå får han i sig 25 kg hö/dygn om han vill.

Jag tycker bara det är lite märkligt. Min häst äter oxå långsamt, han fick kraftfoder på lösdriften som ung, 2 kilo, det tog honom ungefär 2 h att äta...

Men ändå får han i sig 25 kg hö/dygn om han vill.

Äter han bara långsamt men att han står vid maten länge?

Eller äter han långsamt och står inte vid maten längre stunder?

25kg tar nog 2 dygn för min

Han äter långsamt och står vid maten länge, den mängden smällde han i sig när han gick ensam. Det vore ju kul att veta varför han kan äta så mkt, och om det finns en anledning till att andra hästar äter mindre?

Han äter långsamt och står vid maten länge, den mängden smällde han i sig när han gick ensam. Det vore ju kul att veta varför han kan äta så mkt, och om det finns en anledning till att andra hästar äter mindre?
Min går iväg efter ha ätit ett tag. Chillar lite och går tillbaka senare för att äta en stund till. Sen gör hon annat osv. +att hon äter små tuggor liksom.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 905
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar