Sv: Grovfoder

Min lite extremt lättfödda häst har just fått 19 kg ensilage + 2 kg hö, men hon har gått upp i vikt så jag ska lägga om det så det blir ca 13 kg ensilage + 4 kg hö (ungefär)
Sänkte idag så hon får 15 kg ens + 3 kg hö.
Det blir +-2 kg ts/dag.
Hon är 152 cm hög, lätt överviktig (absolut inte fet!), och motioneras inte alls mer än ett par skritt promenader i veckan..

Unghästen fjording, lättfödd får 13 kg ensilage + 2 kg hö /dag..
Har påbörjats inridning och skrittas ett par ggr i veckan.

Gamlingen 24 år står i sjukhage om dagarna, rids inget mao. Svårfödd och får så mkt hon kan äta ( ca 25 kg ). Börjar få upp hullet lite, men ökar hon inte mer så blir det nog att lägga på kraftfoder också.

tycker en hel del ger mycket grovfoder i förhållande till vad hästarna gör för arbete. Jag skulle aldrig kunna ge 15 kg hö till halvbloden här hemma om dom samtidigt vilade, då hade dom varit tjocka! Här ger ju folk sina små hästar mer än stora halvblod får?

Det jag upplever med folk som ger hästarna relativt lite grovfoder är att de inte vågar öka grovfodret för att de är så rädda att hästarna ska bli feta. De håller sig kvar på just den mängd foder bara för att det är säkert helt enkelt.
Och enl min erfarenhet är det väldigt få hästar som går upp massvis i vikt av att man ökar ett par kg grovfoder.
Sen så är det ju så att hästarnas bukar blir ngt större av mer grovfoder, men det är ju sällan negativt utan snarare ett tecken på att den får lagom mängd. (Det går ju alltid att träna bort och är inget som påverkar på tok för mkt i vikt.!)

För mig är det viktigast att hästen får tillräcklig mängd tuggtid och för att komma up till det så är min absoluta minimigiva 12 kg/dag. (152 cm stor, väldigt lättfödd..)
Lägger hon på sig ett par kg är det inte hela världen, så länge hon inte blir FÖR rund. Jag skulle ex aldrig låta henne bli fet.
För andra är prio nr 1 att hästarna håller sig slimmade och ser bra ut i hullet, ÄVEN om hästen är i vila ( :grin: )
Det många verkar ha svårt att förstå är att hästarna BLIR rundare av vila, det är ju sådant man får räkna med. Det är sällan en männiksa eller ett djur ser ut som en vältränad/slimmad elitidrottare när de får i sig en Bra kost.

Fast, en häst på 152 cm, som inte blir tjock av 12 kg hö (dvs minst 84 MJ), är INTE extremt lättfödd faktiskt...

I övrigt så är jag helt ense med dig att så mycket grovfoder som möjligt. Men då jag haft just extremt lättfödda hästar, som blivit feta på luft, och slitit mitt hår för att få ihop det med att kunna ge ordentligt med grovfoder, så var jag bara tvungen att påpeka att det du beskriver är inte på något vis en extremt lättfödd. DÅ hade den blivit smällfet av så mycket MJ =)

Det kanske bara är jag som alltid fått tag på dåligt hö annars :p

För hon är väldigt lättfödd, just nu ser hon ut som en heffaklump (halmen tog slut men hon var ju ändå tvungen att få mat :crazy: ) och det bara på några veckor. :p

Jag har ett varmblodstr sto 157 cm, en kallblods tr valack rejält grov ca 160 hög, en kallblodskorning växande ca 155 nu, och en shettis, ganska stor och grov.
Lätt motion/promenad ridning på alla.
Dom delar på ungefär 60 kilo ganska torrt ensilage utspritt under dagen. Lite beroende på väder mm.

Det kanske bara är jag som alltid fått tag på dåligt hö annars :p

För hon är väldigt lättfödd, just nu ser hon ut som en heffaklump (halmen tog slut men hon var ju ändå tvungen att få mat :crazy: ) och det bara på några veckor. :p

Nja, hö går inte att få, rent MJ-mässigt hur dåligt som helst. Sällan det ligger under 7 MJ/kg. Och 12 kg * 7 MJ = 84 MJ. Därför jag kunde säga att 'minst 84 MJ och då är det inte extremt lättödd'

Men, det kan vara så att du har en häst om tidigare fått just kring 84 MJ, men i årets hö är det 9 MJ/kg, det blir 108 MJ det, och en ökning med 24 MJ över behovet gör vilken häst som helst fet i princip.

Du har ingen analys i år? Haft tidigare år?

För har du gett hö, och samma mängd varje år, så kan vi nog utesluta att din häst är extremt svårfödd, utan tvärtom normalfödd eller mot det lite svårfödda hållet, men att det i år blev mycket mer än hästen behövde.

Alternativt att du tidigare haft lågkvotshö men nu har högkvotshö, proteinmässigt. Där kan hö variera HUR mycket som helst, och på vissa hästar är kvoten helt avgörande hur hullet uppfattas.

Min varmblodstravare får ca 12 kg hösilage om dagen.
hade absolut velat att hon åt mer men hon gör inte det, knappt så hon äter upp det "lilla" hon får. Är otroligt kräsen med maten.
Hon har tidigare vart relativt svårfödd men skulle nog numera kallas normalfödd då hon hållit bra hull de senaste 3 åren och inte fallit ur som hon innan dess har haft väldigt lätt att göra.
Hon är ca 155 i mankhöjd och tränas (rids) normal mycket.

Hej!
Jag har ett fullblod, men han är väldigt mat glad (som tur är)
Han äter hösilage, som är torrt. Han åt ett hösilage förut som va grönt och något blötare, men hans mage klarade inte av det så nu äter han altså ett torrare hösilage.
Han får morgon: ca 2kg
Utsläpp: 2kg
Lunch: 2kg
Insläpp ca 2kg
Kväll ca 4kg

Jag rider honom 5-6gg i veckan och då minst en timma.
:)

8 kg hö uppdelat på 4-5 ggr per dygn (typ 2+1+1+2+2). Han står på halm i boxen så han brukar äta lite av det också, men bara det godaste :p

Nordis, 10 år, mkt lättfödd, jobbar inte så mycket fysiskt. Höga värden på höet så mer går tyvärr inte, men han mår utmärkt så det funkar.

Nu får han fri tillgång i hagen på ett silage med normala-låga värden, och 3 kg av det bra höet inne+halmen då.
Känns bra att kunna ösa på mer.
Nu finns det inget att äta alls i hagen heller och det fanns det ju förut.

Senast ändrad av en moderator:

Hon får ensilage nu, därav tjockheten...

Kan mkt möjligt vara så att kvoten spelar in, Jag har fått lägga till lucern rätt många gånger för att få henne i ett bra hull. Dock har det aldrig behövts några stora mängder lucern...
Iår har vi ett väldigt bra ensilage med höga värden (tror jag, vi har bytt ensilage, men som sagt så blev hon boll.)

Det kanske helt enkelt är så att vi har olika uppfattning om svårfödd vs lättfödd :p
De hästar jag haft/varit i kontakt med som varit svårfödda har ju behövts gödas med kraftfoder, medan min häst sällan har behövt någon kraft och fått mkt mindre foder än de svårfödda...
Så jag relaterar till det + fjordingarna jag har /haft, men jag kanske relaterar konstigt..

Min lite extremt lättfödda häst har just fått 19 kg ensilage + 2 kg hö, men hon har gått upp i vikt så jag ska lägga om det så det blir ca 13 kg ensilage + 4 kg hö (ungefär)

Jag skulle kalla din häst svårfödd:)

Jag ger mitt dräktiga sto 14 kg hösilage med 8.2 Mj och 52 g smbrp/kg foder Ts 71%, och hon lämnar varje dag...Hon får också 3 kg Krafft + betfor

Tävlingshäst 1, får 7kg Torrt Hö, ej analyserat men taget på samma vall som hösilaget, samt 3kg Krafft sport + 0.6 kg betfor och 0.3 kg vetekli, samt lite andra tillskott, B-vit, E-vit etc, Tävlar svår hoppning

Tävlingshäst 2, får 8 kg hösilage, 0.5 kg Lucern, 0.2 kg betfor + B-vit + E-vit. Skall kvala till 5-års i falsterbo och Flyinge under våren försommaren.

Unghäst 3-år, får 10 kg hösilage, 1 kg Havre, 0.2 kg betfor, 0.5kg lucern, B+E-vit, Rids 3 dagar/v samt löshoppas 1 dag/vecka. skall gå 3-års test i början av Maj.

Alla hästar står på halm av superkvalite och dom är något i överhull allihopa.

Hon får ensilage nu, därav tjockheten...

Kan mkt möjligt vara så att kvoten spelar in, Jag har fått lägga till lucern rätt många gånger för att få henne i ett bra hull. Dock har det aldrig behövts några stora mängder lucern...
Iår har vi ett väldigt bra ensilage med höga värden (tror jag, vi har bytt ensilage, men som sagt så blev hon boll.)

Det kanske helt enkelt är så att vi har olika uppfattning om svårfödd vs lättfödd :p
De hästar jag haft/varit i kontakt med som varit svårfödda har ju behövts gödas med kraftfoder, medan min häst sällan har behövt någon kraft och fått mkt mindre foder än de svårfödda...
Så jag relaterar till det + fjordingarna jag har /haft, men jag kanske relaterar konstigt..

Nej, det är knappast olika uppfattning.

Men 12 kg hö ger minst 84 MJ.

Nu ger du 19 kg silage och 2 kg hö. De där 19 kilona silage kan innehålla allt från ca 6 MJ - 10 MJ/kg foder, beroende på värden och TS-halt.

6*19= 114 MJ, plus 14 MJ minst från hö = 128 MJ. Innan 84, dvs en ökning med 44 MJ, dvs hästen får 50% mer MJ än innan. Det är rejält det.

Är det mer än 6 MJ/kg i silaget, vilket ingenstans är orimligt, så är det ÄNNU mer MJ.

Så, grejen är fortfarande att du ger MYCKET mer MJ nu än innan. Om din häst varit fin på 12 kg hö är den inte varken svårfödd eller extremt svårfödd. Handlar inte så mkt om bedömning som av siffror. Däremot så givetvis om man haft svååårfödda bara, så känns en normalfödd väldigt lättfödd i jämförelse.

20-21 kg Hö
0,2-0,4 kg Lusernhack

Kbltravare, 28 år, 158 hög, väger runt 630 kg. Något svårfödd, i normalhull nu. Mest hagpensionär, men skrittas och tömkörs då och då.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag var på en föreläsning tidigare där vi kom in på grovfoderdisskution. Hade bla en foderrådgivare med. Hon prata mycket om att hon...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 409
Senast: Rolle
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur