Sv: Grovfoder

23508993.jpg

23509164.jpg

22476023.jpg

22114111.jpg

min får just nu nån stans mellan 15-20kg beroende på ts har innan gått på fri tillgång utan problem nmu har han fri tillgång inne och när snön inte är på backen även gräs att plocka i i hagen.(gräver fram det i snön o äter nu ändå=) )

just det en kallblodstravare på ca 160cm

Jag kan också känna en förundran över vissa hästar och dess vikt, om jag utgår från en av mina hästar och denna bild så vet jag att han precis här vägde på strecket 400 kg och 138 cm hög. Här är han nästan 4 år, och endast insutten.
Hur vet man att de inte väger mer än 430 kg och nästan 160 cm höga?

leynirjuli07a.jpg

Attack vägde 430 på vågen på kliniken och jag antar att den stämmer ganska bra..
En veterinär har även gissat på runt 400-450 kg på honom en annan gång..
Har bara hört att han haft bra hull, nästan lite för mycket hull ibland

Min veterinär fick en chock när hon såg hur smal min häst var när han kom till mig och då vägde han runt 440 kg.
Ska se om jag kan fixa ut en bild på honom när han var som tunnast!

_DSC7623.jpg

Här är han, längst fram och helt ur skärpa men man ser ändå hur kroppen buktar innåt utan fett.
Hans "muskler" som man ser är för att han inte har något fett, han är inte tränad på bilden för detta var några veckor efter jag hade köpt honom.
Ska dessutom ta en ny bild på honom i morgon så ni ser hur han ser ut idag :)

Senast ändrad av en moderator:

KL
jag undrar hur en del hästar i den här tråden ser ut i hull med tanke på att så många verkar ge väldigt mycket grovfoder till hästar som inte är i hård träning??

Jag har allvarligt talat inte sett en enda häst som har exceptionellt mycket grovfoder, sen handlar det ju om vad grovfodret innehåller. Några få går på fri tillgång, men där funkar det förmodligen.

Senast ändrad:

Jag har dels

*arab, 5 år, tränas 4-5 dagar i veckan. Normalfödd.

*shetlandsponny, 6 år, tränas 4-5 dagar i veckan. Normal/lättfödd.

Bägge har fri tillgång på hö med bra värden. Vilket innebär att de äter ytterst lite kraftfoder och klarar sig väldigt bra på nästan bara höet.

Fodrar morgon +lunch hö ute: 8+4 kg, mer om det är kallt.
Kväll får halvblodsstoet 4,5kg + 1,5 lusern (+kraftfoder), shettisvallack 2 kg (+mineraler och morötter).

Stoet: 22 år, något svårfödd, rlätt promenad ridning ca 3 dagar/vecka
Shettis: 9 år, ganska lättfödd, gör inget just nu.

tycker en hel del ger mycket grovfoder i förhållande till vad hästarna gör för arbete. Jag skulle aldrig kunna ge 15 kg hö till halvbloden här hemma om dom samtidigt vilade, då hade dom varit tjocka! Här ger ju folk sina små hästar mer än stora halvblod får?

Utöver kraftfoder ca. 11kg hö/dag

3kg morgon
2kg lunch
ca 4-5kg em/kväll
2kg kväll/natt

normalfödd varmblodstravare. Motioneras inte.

Det beror väl på vad höet har för värden? Jag ger hellre mer grovfoder istället för att ge en massa kraftfoder.

Det är ju inget riktmärke precis, att folk i vissa fall pga okunskap inte ger hästen i strå vad den behöver kan man ju inte stirra sig blind på. Kroppsvikten styr ju, men sen kan faktiskt behovet av strå vara ännu högre än vad tabellen anger.

Beroende på vad grovfodret innehåller är du ju fullt möjligt att ge mycket, om värdena är rätt. Man kan ju inte bara stirra sig blind på mängden grovfoder, man måste ju som sagt ta hänsyn till näringsintaget. Det är här man bör ha koll, en överutfodring av näringsintaget i förhållande till hästen behov ger ju en fet häst i övrigt är det bra för deras magar om de kan äta mycket grovfoder. Då slipper man magsår och andra problem som uppstår ofta pga okunskap tyvärr från många.

19 kg Hö
0,4 kg lusernhack

Kbltravare, 28 år, 158 hög, väger 630 kg, något svårfödd. Är nu mest skritt och hagpensionär.

9-årig vbl travare, rids inte nu men skall promeneras igång. Ca 168 hög.
Inget kraftfoder, fri tillgång på hösilage (ca 15-20 kg/dygn).

Min tvååriga halvblodsvalack får

Fri tillgång på ensilage (ts 30%)
Två kg hö
Ett kg lucern
Fri tillgång på halm

Anledningen till att han får hö och lusern är att han har svårt att äta sitt behov av grovfoder om han bara fick ensilage, eftersom det är så låg torrsubstans.

Foderordning, står på halm så det finns alltid:

Morgon
2 kg hö
0,5 kg lucern
Kraftfoder

I hagen under dagen
Ensilage
Halm

Eftermiddag vid intag
Ensilage

Kväll
Ensilage (så det finns kvar på morgonen)
Lucern
Kraftfoder

tycker en hel del ger mycket grovfoder i förhållande till vad hästarna gör för arbete. Jag skulle aldrig kunna ge 15 kg hö till halvbloden här hemma om dom samtidigt vilade, då hade dom varit tjocka! Här ger ju folk sina små hästar mer än stora halvblod får?

Blir lite förvånad över detta sätt att resonera...
Dagens problem ligger enligt mig i att folk ger för lite grovfoder och för mycket kraftfoder.
Klart en häst kan bli fet av mycket grovfoder men det handlar ju helt och hållet om näringsinnehållet i fodret. Och för det mesta har jag endast sett lättfödda hästar bli det. Inte normalfödda eller svårfödda.

Blir lite förvånad över detta sätt att resonera...
Dagens problem ligger enligt mig i att folk ger för lite grovfoder och för mycket kraftfoder.
Klart en häst kan bli fet av mycket grovfoder men det handlar ju helt och hållet om näringsinnehållet i fodret. Och för det mesta har jag endast sett lättfödda hästar bli det. Inte normalfödda eller svårfödda.

ja men jag har inte sagt att man ska ge massa kraftfoder istället jag är bara förundrad över hur vissa hästar här inte rullar fram?
Våra halvblod äter max 1 kg kraftfoder och max 12 kg hö annars hade dom rullat fram och dom är inte lättfödda och vi har inga bra värden på höet eller ensilaget heller.
Dom väger väl från 550-700 kg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag var på en föreläsning tidigare där vi kom in på grovfoderdisskution. Hade bla en foderrådgivare med. Hon prata mycket om att hon...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 409
Senast: Rolle
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur