Sv: Grovfoder
Kan man inte göra något? Jag är lite i samma situation...
Jag tänker om man kanske kan göra någon "utfodringsautomat" kanske? som är öppen upptill så de stora hästarna kan äta fritt? Fast det blir fel ätställning för de stora hästarna...
Ponnyn här är kring 140 cm (inte mätt på ett tag), så inte så lättlöst.
Sen, jag har provat det där med B-ponny, liten 117 cm sak. DÅ hade jag som en stor lår. Den stora hästen kunde äta uppifrån, som i en krubba, dvs helt okej ätställning. Sen strödde jag ut hö på marken åt ponnyn, plus att den fick lite spill av den stora. Men det räckte inte för tjockponnyn, den lilla *censur* stod på bakbenen för att nå...
Och nu, med en på 162 cm och en på ca 140 cm, så fungerar inte det där ens i teorin, utan då måste man i princip som du säger, ha höhäckshöjd på det hela =/
Men även med ponnyn i egen hade, så det är det där med ättiden. Jag skulle ju kunna ge 1 kg var fjärde timme om han var själv ute (nu får de 4 kg att dela på, med förhoppningen att två hinner ner i fblmagen iaf), och 5 kg inne - då skulle det bli totalt en normaldag 9 kg men jag är tveksam om han skulle acceptera det. Hitills så varje gång jag gått under 10 kg silage/dygn, så blir han en matfixerad bäver. Dvs han käkar upp boxen, och han är besatt av mat, försöker slita sig för att nå silagepåsar man går förbi, leta upp vartenda förrymt strå på stallgången osv. Med över 10 kg så är han en normal, nöjd ponny. Alltid hungrig som sådana ofta är, men inte besatt. Och ingen bäver.
Och 9 kg silage är TYVÄRR över vad han behöver redan där.
TS-mässigt så om jag lägger honom på MINIMIbehov TS så innebär det drygt 7 kilo silage. 7 kilo silage ger 42 MJ, och det är nånstans där hans behov ligger, typ 40. Men då är han på absoluta minimi TS, har liten tuggtid (han äter fort), och är en mycket olycklig ponny som är i högriskzonen att utveckla olater.
Om han får 9 kg är det en kompromiss, som han so far inte accepterat, men jag i år inte ens har möjlighet praktiskt att få ihop, men 9 kg ger 54 MJ, så vi är långt över behovet redan där.
De 11 - 12 kg han äter idag ger 66-72 MJ, och det är ganska lätt att räkna ut varför han blir fet..
Och då har jag ändå ansträngt mig för att hitta silage med LÅG TS-halt men bra kvot, för att kunna ge hyfsad mängd. Hö med 8 MJ/kg skulle inte gå på nåt vis.
Så, 'bara' hoppas mer motionering hjälper sen, lite svårt än då han inte är inriden och jag inte velat sko en yngling bara för att kunna cykla med och tömköra och handhästa, men är ju tre i år, så nu så
Från i julas, välvadderad ponny. Kolla rumpan.. Jag TROR han har revben nånstans därinne, man kanske kan lokalisera dem med ekolod måntro?