Sv: Grovfoder

kl

Min häst får ca 8kg torrt hösilage per dag + kraftfoder
Hon är en fullblodskorsning ca 154cm född 86

ja men jag har inte sagt att man ska ge massa kraftfoder istället jag är bara förundrad över hur vissa hästar här inte rullar fram?
Våra halvblod äter max 1 kg kraftfoder och max 12 kg hö annars hade dom rullat fram och dom är inte lättfödda och vi har inga bra värden på höet eller ensilaget heller.
Dom väger väl från 550-700 kg

Jag har haft fri tillgång på alla mina hästar, och ingen har haft problem med övervikt. Blir de runda får man väl se till att röra på dem, jag vägrar ta bort grovfoder. Jag får så mycket genom att ge fri tillgång, kommer fortsätta med det. :)

ja men jag har inte sagt att man ska ge massa kraftfoder istället jag är bara förundrad över hur vissa hästar här inte rullar fram?
Våra halvblod äter max 1 kg kraftfoder och max 12 kg hö annars hade dom rullat fram och dom är inte lättfödda och vi har inga bra värden på höet eller ensilaget heller.

Fast egentligen tycker jag inte det är så himla underligt? :) Förrutom det där med höets näringsvärde så är det ju en annan sak du kanske inte tagit med i beräkningen - nämligen hur snabbt olika individer "gör av" med maten. :)

Jag jämför aldrig annars människor och hästar men nog är det så att hästarna, liksom vi, är väldigt olika när det gäller att förbränna det man sätter i sig?

Jag kan t ex knappt titta på maten utan att gå upp medan min dotter i princip kan äta hur mycket och vad som helst.

*KL*

Fbl, 15 år, 550 kg, svårfödd. Får 13 - 17 kilo silage (Ts 55 - 60%) per dygn. Ute får han 2 kg var 4:e h, blir 6 - 8 kg beroende på hur länge de är ute, och inne får han fritt. Äter mellan 6-9 kilo inne.

Welshponny, stor C/liten D, 3 år, växer. Lättfödd och fet. Får 11 - 12 kilo silage/dygn. Ute 2 kg var 4:e h, blir 6 - 8 kilo beroende på hur länge de är ute. Inne får han 4 - 5 kilo.

Fri tillgång på hö dygnet runt.
Häst 1, arab, 16 år, motioneras ca 5 dagar/vecka.
Häst 2, shettis, 15 år, motioneras inte för tillfället.

Fast egentligen tycker jag inte det är så himla underligt? :) Förrutom det där med höets näringsvärde så är det ju en annan sak du kanske inte tagit med i beräkningen - nämligen hur snabbt olika individer "gör av" med maten. :)

Jag jämför aldrig annars människor och hästar men nog är det så att hästarna, liksom vi, är väldigt olika när det gäller att förbränna det man sätter i sig?

Jag kan t ex knappt titta på maten utan att gå upp medan min dotter i princip kan äta hur mycket och vad som helst.

jo fast jag har svårt att tro att alla är svårfödda, däremot kanske en hel del mask:angel:

KL
jag undrar hur en del hästar i den här tråden ser ut i hull med tanke på att så många verkar ge väldigt mycket grovfoder till hästar som inte är i hård träning??

Bilden från i början på juni, men är ju efter en hel vinter på i snitt 15 kg silage/dygn PLUS 2 kg kraftfoder med höga värden. Väger 540 kg på bilden. I tisdags på kliniken vägde han 548 kg, så hullet är detsamma nu mitt i vintern med, och i år har han ätit ännu mer silage, men mindre kraft, så blir samma lika i slutänden. Ligger på 120 MJ/dygn.

thumbnail.aspx

Här är efter en dryg månad på boxvila med fri tillgång på silage (åt ca 18 kg/dygn av silaget) PLUS ca 20 kg färsk klöver per dygn (dock är ju TS i det typ 20%)

thumbnail.aspx

Ponnyn är fet, men han behöver ändå sitt TS-behov och tuggtid tillgodosedd, så inte mkt göra åt =/

Ponnyn är fet, men han behöver ändå sitt TS-behov och tuggtid tillgodosedd, så inte mkt göra åt =/

Kan man inte göra något? Jag är lite i samma situation...

Jag tänker om man kanske kan göra någon "utfodringsautomat" kanske? som är öppen upptill så de stora hästarna kan äta fritt? Fast det blir fel ätställning för de stora hästarna...

Kan man inte göra något? Jag är lite i samma situation...

Jag tänker om man kanske kan göra någon "utfodringsautomat" kanske? som är öppen upptill så de stora hästarna kan äta fritt? Fast det blir fel ätställning för de stora hästarna...

Ponnyn här är kring 140 cm (inte mätt på ett tag), så inte så lättlöst.

Sen, jag har provat det där med B-ponny, liten 117 cm sak. DÅ hade jag som en stor lår. Den stora hästen kunde äta uppifrån, som i en krubba, dvs helt okej ätställning. Sen strödde jag ut hö på marken åt ponnyn, plus att den fick lite spill av den stora. Men det räckte inte för tjockponnyn, den lilla *censur* stod på bakbenen för att nå...

Och nu, med en på 162 cm och en på ca 140 cm, så fungerar inte det där ens i teorin, utan då måste man i princip som du säger, ha höhäckshöjd på det hela =/

Men även med ponnyn i egen hade, så det är det där med ättiden. Jag skulle ju kunna ge 1 kg var fjärde timme om han var själv ute (nu får de 4 kg att dela på, med förhoppningen att två hinner ner i fblmagen iaf), och 5 kg inne - då skulle det bli totalt en normaldag 9 kg men jag är tveksam om han skulle acceptera det. Hitills så varje gång jag gått under 10 kg silage/dygn, så blir han en matfixerad bäver. Dvs han käkar upp boxen, och han är besatt av mat, försöker slita sig för att nå silagepåsar man går förbi, leta upp vartenda förrymt strå på stallgången osv. Med över 10 kg så är han en normal, nöjd ponny. Alltid hungrig som sådana ofta är, men inte besatt. Och ingen bäver.

Och 9 kg silage är TYVÄRR över vad han behöver redan där.

TS-mässigt så om jag lägger honom på MINIMIbehov TS så innebär det drygt 7 kilo silage. 7 kilo silage ger 42 MJ, och det är nånstans där hans behov ligger, typ 40. Men då är han på absoluta minimi TS, har liten tuggtid (han äter fort), och är en mycket olycklig ponny som är i högriskzonen att utveckla olater.

Om han får 9 kg är det en kompromiss, som han so far inte accepterat, men jag i år inte ens har möjlighet praktiskt att få ihop, men 9 kg ger 54 MJ, så vi är långt över behovet redan där.

De 11 - 12 kg han äter idag ger 66-72 MJ, och det är ganska lätt att räkna ut varför han blir fet..

Och då har jag ändå ansträngt mig för att hitta silage med LÅG TS-halt men bra kvot, för att kunna ge hyfsad mängd. Hö med 8 MJ/kg skulle inte gå på nåt vis.

Så, 'bara' hoppas mer motionering hjälper sen, lite svårt än då han inte är inriden och jag inte velat sko en yngling bara för att kunna cykla med och tömköra och handhästa, men är ju tre i år, så nu så ;)

Från i julas, välvadderad ponny. Kolla rumpan.. Jag TROR han har revben nånstans därinne, man kanske kan lokalisera dem med ekolod måntro?

thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Jag tycker inte din lilla ser så fasligt rund ut. Men det kan ju bero både på vinkeln på bilden, och kanske för att hon ser äldre ut än vad hon egentligen är pga hullet? Jag kan inte riktigt avgöra...

Jag har väl då "turen" att jag inte har märkt något på min lilla shettis att hon skulle bli påverkad av att inte få äta den mängd hon vill/behöver. Det enda hon brukar göra, iaf när hon stått på box, är att ha ner det hon kommer åt (täcken, grimmor etc.) och det kan man leva med. Annars står hon mest och vilar eller fnular med halmen som jag blandar ut lite i hennes hö.

Men nu går mina två hästar (shettis o arab) och en kompis häst (varmblod) på lösdrift och nästintill fri tillgång på hö. Med nästintill menar jag att pappa lägger ut mer när det börjar ta slut. Det här gör ju att hästarna står och äter nästan hela tiden. Ibland tar de två stora hästarna en promenad och gräver lite i marken och tuggar på lite grenar och så, men då står shettisen och äter upp allt som är kvar, alla små höstrån dammsuger hon upp...

Skulle det vara en ide att göra en "utfodringsautomat"? Egentligen behövs nog två då varmblodet ska äta först, sen araben.. och de kan inte dela högar så jag antar att de inte kan dela "automat" heller. Så kan jag lägga ut en del direkt på marken och så får de äta resten ur automaterna?

Men det kanske räcker att bygga något liknande det du hade när du hade b-ponnyn? Som en, eller två, lårar? Men hur stor kan behövas? Du har ingen bild på den du hade? :)

Jag har nog ett ganska bra hö, jag har fått ut en kvot på 10,6 när jag har räknat ut. Men det är inte säkert att det stämmer ;) Hur räknar jag ut mina hästars behov? :o

Jag ger hö som min pappa själv har skördat, så det är bra kvalite på det, grovt, grönt, luktar otroligt fräscht och gott ( :love: ). Sen har vi även egenskördad halm på gården. En del bekanta köper halm av oss som de använder dels som boxströ men även som foder och de är allihopa mer än nöjda. (Jag använder halmen i lösdriften och är även jag nöjd). Jag kanske kan blanda ut en del av hela högivan med halm? Om jag blandar hö i halm och lägger direkt på marken så kommer hästarna bara att pilla ut höt och sedan lämna halmen kvar, och då stå vid grinden och vänta på att pappa ska komma och ge dem mer. Men om jag blandar ihop det (1/4 - 1/5 halm/hö) och sen lägger det i en egengjord automat/lår.. Skulle det kunna fungera?

Han ;)

Och det är en snäll vinkel. Jag undviker osmickrande vinklar. Men därför jag skrev 'titta på bakdelen'. Han är tyvärr smällfet, man kan peta in fingret i fläsket. :crazy:

Sådan här lår hade jag (har fortfarande, men de äter ju utan problem ur den båda två, har ingen av hästarna på bilden kvar tyvärr), fast den jag hade då var högre kant på naturligtvis. Men exakt samma typ. De här är från Tyskland, det kom bilreservdelar i dem från början. Men man kan köpa pallkragar på t ex Granngården och sätta på en euro-pall. Hur hög man vill ha den styr man med pallkragarna.

thumbnail.aspx

Oj, han ska det vara såklart ja :o :angel: Söt i vilket fall :D

Ja, det där verkar ju vara ganska enkelt att göra. Så i så fall borde jag kunna göra två stycken. Hur hög är din lår, minns du det? Men man kanske kan göra en hög kant, och sen en eller två "lösa kanter" som man sen kan ta bort/sätta dit om det behöver ändras. Och självklart ska de kanterna skruvas fast ordentligt;)

Ah, tack så mycket :bow:
Jag visste inte att det fanns "färdiga" såna, utan att man/företaget själva fick göra egna :D

Nejdå, det finns färdiga. Granngården har, och en massa andra ställen. Pallkragar är jättepoppis för odlare, man kan göra en enkelt avgränsad bädd att så på/i av det där. Och odla allt från blommor till potatis i. Mycket enklare odla potatis i pallkrage än börja kultivera gräsmattan och göra ett litet potatisland i den. Så har du långt till GG så kolla trädgårdsrelaterade affärer. Stormarknader med trädgårdsavdelning kan också ha, iaf till våren när säsongen börjar. Kan vara värt kolla plantagen etc med.

Har 5 st hästar som äter så mycket de vill ha, men även de har sina begränsningar. Analyserat och alla kallar det "stuteri hösilaget" så jag fodrar med väldigt lite kraftfoder, de som rids sen får mer, man får hålla koll helt enkelt.

Alla petar i sig allt från 15-25 kg/dag. De är normala i hull med några extra kilo.

Håller med om att man inte vill ta bort grovfodret/minska ner det! Dels för att det är viktigast att de hellre äter mer hö än att man fodrar lite hö och mycket kraftfoder, dels för att hästen är gjord för att äta flera timmar om dygnet OCH att de rent psykiskt mår bättre av att ha något att pilla i.

jo fast jag har svårt att tro att alla är svårfödda, däremot kanske en hel del mask:angel:

Kanske det förekommer men jag vet en hel del hästar som äter mycket hö eler hösilage utan att bli feta och de har inte mask. :)

Jag tror det till största delen beror på näringsvärdet i höet. De två förra vintrarna fick jag ge mer tillägg till höet än nu i vinter. T ex mer havre och mer protein.

Denna vinter däremot håller han hullet mycket lättare på nästan enbart höet. Trots att han äter en hel del halm också så behövs inget extra protein.

Kanske det förekommer men jag vet en hel del hästar som äter mycket hö eler hösilage utan att bli feta och de har inte mask. :)
Här är en bild (om än ingen särskilt bra bild) på en 4-åring som f.n bara går i hagen och har fri tillgång till ett väldigt bra ensilage.
Hon är kollad med träckprov och har ingen mask.
Gott hull men inte mer än så.
PICT1654.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag var på en föreläsning tidigare där vi kom in på grovfoderdisskution. Hade bla en foderrådgivare med. Hon prata mycket om att hon...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 409
Senast: Rolle
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka