Z

ZÄTA

Jag startade e tråd nyss om kraftfoder, när man ger det. Men det här gången undrar jag HUR MYCKET grovfoder (hö, hösilage, ensilage m.m.) ger ni era hästar?

Jag personligen är inte ute efter att klanka ner på någon som ger "för lite" eller "för mycket" grovfoder till sin häst, utan jag tycker ni kan avgöra det själva. Det beror så mycket på vad grovfodret har för värden och hur mycket den rids osv. Så mycket som spelar roll angående mäng grovfoder som en häst ska ha. Ja ni förstår säkert.

Men som sagt så är jag intresserad av hur mycket grovfoder som ni ger till era hästar. :laugh: Gärna morgon, lunch, em, kväll-mängd utspritt under dagen alltså...

Berätta gärna vad det är för häst, ras, lättfödd, svårfödd, normalfödd osv, mankhöjd, och lätt träning, medelhårdträning, hård träning, elit. Alltså lite basic fakta om hästen, inget avancerat. :p

Z.

Sv: Grovfoder

Fri tillgång på hösilage (lösdrift).

Hästen: varmblod, 165 cm, knappt 600 kg, något svårfödd, tränas 5-6 dgr/v varierad ridning.

Alla mina får fri tillgång dygnet runt. Mina hästar är då av raserna: minishettis, halvblod och fullblod. Det finns allt från lättfödda till svårfödda. Ålder från 7 månader till 19 år. Det är också blandat med hingstar och ston + en valack. Höjderna är från 75 cm till 172 cm.

Min får 8-9 kg/dag. När jag gör påsarna får hon 2 kg varje mål (morgon, lunch, middag och kväll)
Sen kan hon nala lite lunchhö av sin hagkompis som inte riktigt är så förtjust i lunchen, häromdagen åt hon i typ 5 min och gick sedan därifrån, min häst blev självklart jätteglad. :D

Sen kan det hända att jag slänger åt henne lite extra ensilage mellan middagen och kvällen om jag är klar i stallet och ska åka, så hon har lite att göra.
Dom dagarna hon går i rasthage får hon även halm med sig ut på morgonen.
Grovfodret har bra värden.

Här är ett 9 årigt sto, lätt halvblodsmodell, 163 cm tävlas och tränas i hoppning, just nu i "medelträning", normalfödd.

Skulle kanske lagt till att jag ville veta vad för sorts grovfoder ni ger era hästar. :p

Z.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en 5-årig varmblodsvalack, svårfödd!
Ger honom 1,4 kg Spillers conditioning mix för svårfödda hästar (müsli) som funkar extremt bra + 8 kg hösilage (torrt och fint) i fyra mål under dagen.

glömde lägga till att jag även rekommenderar äppelcidervinäger som ska vara en mirakelkur mot mycket!

Ger själv min häst ca 12kg . Varmare väder, från minus till plusgrader, eller runt nollan, så äter han mindre... Då blir det nog 9-10kg hö som han äter.

Maxad D-ponny, alltså 148cm. 15år. Lättfödd. New Forest/Varmblod, sportponny modell, (Reg. Sv. Ridponny), lätt- medelhård träning.

Z.

Vi fodrar med hösilage och varierar givan beroende på om det är en blöt eller torrare bal.
Torra balar = 10 kg/häst, delat på morgon och lunch. Vid insläppet får varje hästägare ge så mycket de behagar. Själv fodrar jag med eget löshö vid insläppet och ger ca 5 kg av det/häst.
Blöta balar = 18-20 kg/häst - det är rejält blöta balar. Sen plus natthö då som ovan.

Har haft fri tillgång hela vintern fram tills nu då det inte fungerade. Även om vi hade två balar så var det vissa hästar som roffade åt sig, de ranglåga ville inte stå för sig själva vid andra balen utan väntade hellre på sin tur vid de andra hästarna. Genom att ha fasta givor istället är klimatet i hagen lugnare, inga täcken går sönder längre (alla mina utetäcken är totalförstörda), hästarna är lugna vid insläppet istället för att vissa är hungriga och vissa mätta/fulla av energi.

Mina hästar är ett fullblod på 10 år, 167 i mkh. Rids igång nu och börjar få lite kondis och muskler efter några års vila, har fallit ur lite i överlinjen och fodras så mkt som han äter, både hö och kraftfoder. Får främst grovfoder (hö, hösilage, lucern, betfor).
Andra hästen är en bruksnordsvensk på 8 år, ca 153 i mkh. Lite småfet, har vilat mkt i vinter men börjar skrittas igång nu. Får minimalt med kraftfoder, nästan bara mineraler.

Fjordhästen får 9-12 kg hö beroende på hur mkt hon lyckas få i sig. Hon har precis satts igång efter vintervilan så lätt träning. Lättfödd.

Nsv ungstoet har fri tillgång på ensilage inne och äter väl 3-4 kg hö ute. 18 månader och i växtfas.

Så bra hösilage som möjligt och fri tillgång, alltid. vamblod och normalfödd antar jag=) ingen aning om va han väger men han e 165 i manken kanske, nått sånt..

Just nu går alla tre hästar(Kan säga att det är tre lätt födda hästar.) i stallet på 2-3 kg morgon, lunch, middag alla ute samt 3-4 kg inne på kvällen.
Min bruka få ca 3 kg ute per mål & 3 kg inne då det är -10 och kallare annars bara 2 kg per mål ute och 4-6 kg inne.
Jag fodrar efter väder och vind, har börja fundera på fri tillgång från hösten om jag kan ta hen hästen.

mitt ett varmblod på 162 kanske.
sen två halvblod en lättare modell ca 165 och en tyngre modell ca 158 kanske.

Fri tillgång på hö till alla mina! sen får dom allt mellan inget och massor med kraftfoder beroende på hur lättfödda dom är.

shettis hingst f-07,halvblodshingst f-07
arab/fjord valack f-91 , varmblodsvalack f-84
knabstrupper/ardenner sto f-04+hennes föl e.welsh f-08
Halvblodssto f-97, varmblod/ponny korsn f-03

Häller du äppelcidervinäger i vattnet el i maten?

Jag kan svara hur jag gör iaf! För jag ger också äppelcidervinäger :)
Jag ger det i maten, han får det i sitt lucern.
Min häst skulle nog inte dricka om han fick det i vattnet, han gillar det inte! Men i det uooblötta lucernet försvinner smaken :)

Ger typ knappt en ½ dl.

Hur mycket ger ni andra?

Mina går på i princip fri tillgång ute under dagen (de får så mkt de äter upp, men inte så det ligger en massa kavr och blir dåligt). Blandat ungefär 60% hösilage och 40 %hö.

Till kvällen får valacken (f 04, fjordhäst) 5 kg hö + en kaka halm. Haft vintervila, under igångsättning. Lättfödd/normal.

Unghingsten (f 07, fjordhäst) får ett fullt hönät med hösilage plus 1 kg lucernpellets. Lite halvt svårfödd, växer som attan.

Sen får de både lita annat smått och gott för att täcka upp grovfodret.

Jag ger hö. Brukar satsa på omkring 2 kg per 100 kg kroppsvikt och därefter justera beroende på behov och värden på grovfodret, lägga till kraftfoder.

Kallblodstravare, 152 cm, ca 450 kg, får 10 kg+ drygt ½kg lusern.

Holländsk ridponny, stor d, får 9 kg, + lite lusern

Fjordkorsning, 142, får 7 kg + lite lusern.

Utöver det får de lite halm på natten och kraftfoder.

Dartmoor 10 år, 122 cm, lättfödd, mycket lätt träning, 5 kg hö (1+1+1+2kg)

Importponny (okänd stam, ev. hbl/connemara), 6 år, 148 cm, normalfödd/svårfödd, lätt träning 10 kg hö (2+2+2+4 kg)

Halvblod 22 år, 160 cm, svårfödd, pensionär, 13 kg hö (3+2+3+5 kg)

Nu under vinterhalvåret får alla mer att äta eftersom jag har uteboxar och de är länge i hagen. Ungefär +2 kg mer hö om dagen blir det, mer om det är riktigt kallt.

16 kg hö
4 kg Hösilage, ca 75% ts
0,4 kg lusernhack

Kbltravare, 28 år, 158 hög, väger 630 kg. Något svårfödd. Mest skritt och hagpensionär nu.:love:

8 kg hö uppdelat på 4-5 ggr per dygn (typ 2+1+1+2+2). Han står på halm i boxen så han brukar äta lite av det också, men bara det godaste :p

Nordis, 10 år, mkt lättfödd, jobbar inte så mycket fysiskt. Höga värden på höet så mer går tyvärr inte, men han mår utmärkt så det funkar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag var på en föreläsning tidigare där vi kom in på grovfoderdisskution. Hade bla en foderrådgivare med. Hon prata mycket om att hon...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 409
Senast: Rolle
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka