Sv: Grovfoder Vs Kraftfoder och grovfoder.
Jag ger bara mina hästar grovfoder. Dvs hö, halm och lucern.
Inget kraftfoder.
Jag ger bara mina hästar grovfoder. Dvs hö, halm och lucern.
Inget kraftfoder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har tre arabvalacker i stallet, 5, 8 och 8 år. Två av dem, 5 åringen och en av 8 åringarna, får bara hö och mineraler. Den andra 8 åringen behöver havre mm. Båda 8 åringarna tävlas i distans, inget problem att klara det på bara hö för den ena. Jätteglad att bara ha en som behöver kraftfoder.
Den senaste säsongen blev det 80 kms nivån.
underbart att alla med högpresterande hästar inte proppar dem fulla med div kraftfoder som de inte behöver!
underbart att alla med högpresterande hästar inte proppar dem fulla med div kraftfoder som de inte behöver!
"ALLA?"
Högst ovanlig att en häst kan gå en såpass långa arbetes pass utan non typ av kraftfoder koncentrat.
"ALLA?"
Högst ovanlig att en häst kan gå en såpass långa arbetes pass utan non typ av kraftfoder koncentrat.
Är det ovanligt? På vad sätt?
Har man tillgång till ett bra grovfoder, med värden som täcker hästens behov för det arbete den utför. Så finns ju inget behov av kraftfoder, den har ju redan fått sina behov tillgodosedda. Skulle man i det läget gå in och fodra mer näring, trots att hästen redan fått vad den behöver så pratar vi om överutfodring.