Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen har man ju alltid de dilemmat att grovfodret räcker inte. Men egentligen vem säger att man inte kan köpa in flera olika partier grovfoder för att skapa den perfekta foderstaten om man nu vill bara ge grovfoder? För att just ge ta bort kraftfodret helt och gå till 100% att bara ge hästen de den egentligen är till för att äta? Eller är vi för bekväma av oss? Så känner jag i alla fall "orkar inte sätta ihop flera olika grovfoder, både jobbigt att leta efter fodret plus att förvara allt"
Men det var ju en lysande tanke Toxis, varför har inte jag tänkt på det tidigare? Det ger ju dessutom mer variation i hästens vardag, kanske blanda det där lilla partiet med torrt löshö med det större partiet hösilage, etc. Bara man håller sig till samma partier från början så magens bakteriekultur hinner med .
Hästar föredrar gräs och andra "grejer" väljer de om det inte finns tillräckligt med gräs.
Jo, det är medvetet. Arterna som finns kvar är högproducerande och snabbväxande, trivs om man gödslar, och man kan få flera skördar per år. Dessutom så plöjs vallarna emellanåt. Man får inte ut lika mycket från en gamm-äng, och många av arterna som finns på den försvinner om man skördar för tidigt/för ofta . Flera av arterna behöver dessutom skuggiga partier (att det finns lite träd), eller att marken brinner ibland.
Jämför bara hur en gammal äng ser ut, mot hur ett modernt höfält ser ut .
Ja varför pytsa med kraftfoder om man inte måste?
Det har ju tom visats att hästar föredrar några olika grovofder att välja på istället för bara äta samma.
Problemet i mitt fall är att det hade i bästa fall funkat vintertid med 2 olika sorters småbalar eftersom jag har 1-2 hästar och bara ger hösilage. Annars hade jag gärna gett lite av varje om man hade plats
Edit: Eller nä, det skulle jag nog inte förresten. Tycker det är så himla hemskt att leta grovfoder, kan aldrig bestämma mig! Men visst, hade jag haft en bonde som jag visste alltid gav bra kvalite och med bra värden kunde man ju tagit lite av varje!
Ah du menar så. Tänkvärt är det. Men samtidigt sitter jag och funderar (bonde som jag är) varför återstår det bara 3-5 arter kvar? Undrar varför just dom fick vara kvar och de andra inte? Kan det finnas nån anledning eller vart det bara så?
Men däremot tar jag heller emot lite balar ifrån en äldre äng bara för att hästarna älskar det och för att de luktar såå gott! ^^