Grov och lugn hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare milkmaid
  • Startdatum Startdatum
M

milkmaid

Jag letar efter en hingst till mitt fullblodssto.
Hon är väldigt nätt och jag skulle vilja att hennes avkomma blir grövre och lite högre.

Avkomman kommer att användas av mig själv, till dressyr och skogsridning.

Ska jag hålla mig till halvblod eller rekommenderar ni någon annan grov ras att lägga på min pärla?

Sv: Grov och lugn hingst

På ett fullblod kan man nästan lägga vad som helst för att få en bra avkomma. Däremot hade jag inte korsat med tex fjording eller annat kallblod.

Jag hade hållt mig till halvblod, eventuellt quarter men där kanske storleken blir ett problem om du vill ha en stor häst. Det beror lite på hur seriös du är i dina dressyrplaner och hur långt du vill gå. Frågan är hur mycket gångarter du vill ha. Och sen är det en kostnadsfråga. Halvblod är normalt lite dyrare än andra raser, vilket gör att betäckningen blir dyrare. Vad är du villig att spendera?

På ett fullblod kan man nästan lägga vad som helst för att få en bra avkomma. Däremot hade jag inte korsat med tex fjording eller annat kallblod.

Jag hade hållt mig till halvblod, eventuellt quarter men där kanske storleken blir ett problem om du vill ha en stor häst. Det beror lite på hur seriös du är i dina dressyrplaner och hur långt du vill gå. Frågan är hur mycket gångarter du vill ha. Och sen är det en kostnadsfråga. Halvblod är normalt lite dyrare än andra raser, vilket gör att betäckningen blir dyrare. Vad är du villig att spendera?

Tack för ditt svar :)

Jag har inga större planer, mer än regelbunden träning och om allt går väl tävling på lägre nivå.
Har tittat lite på Chirlon. Gillar honom, både utseende och hans stam.
Gärna gammal svensk stam.
Hur vanligt är det att halvblodshingstarna står på naturlig betäckning?
Kostnad runt de 15' för hingsten (ge och ta- för språng och levande föl)

Senast ändrad av en moderator:

Glöm inte att seminstationen kostar ett par tusen också. Och så kostar ju seminskicket.

Det finns en del halvblodshingstar som står på naturlig betäckning.

Haydn - han ska ge mycket gott temperament enligt ryktet. Jag har själv aldrig sett eller ridit någon av hans avkommor. Många säger att han är väldigt underskattad och borde vara mer populär.

De la Gardie - det sägs att han kan vara lite skarp, men jag har sett och ridit ett par avkommor som varit riktigt trevliga. Han själv är en grov häst, så det blir inte för spetigt efter honom.

Donnerfly med gedigen tysk stam. Stor och maffig hingst som borde passa rätt så bra på ett fullblod.

Ronaldinho e Robin Z står på Segorps gård, precis som De La Gardie, men tyvärr hittar jag honom inte på hemsidan.

Sen har du även bland annat:
Majim G

Hamilton

Waliant

På samma ställe har du även Jeopardy och Sambesi

Men det finns fler hingstar på naturlig betäckning ifall du börjar leta. Dessutom borde det finnas ett par bra trådar om vilka hingstar som står på naturligt 2010 här på Avel. Du får göra en sökning.

Just Chirlon skulle jag inte välja om du vill ha lugnt temperament. Har ingen avkomma till honom men ett sto efter samma hingst och hon är pigg, vaken och livlig trots att hon är 20 år. Ceylon kan ge väldigt vakna och framåt hästar, vilket jag själv älskar eftersom jag inte vill ha lugna hästar.

Jag tipsar om att titta på Irco Marco-blod, t ex Fetcher N.

Jag skulle vilja tipsa dej om att titta på PRE-hingstarna. De har oftast mera massa än halvblodshingstarna och ett underbart temperament. Just korsningen PRE/XX är väl beprövad och man brukar få vackra eleganta hästar med bra gång och utmärkt temperament. Ridbarheten brukar oxå vara något extra!
Du kan se många hingstar på PRE-föreningens hemsida www.swedishprehorses.se
4-årigt sto PRE/XX
version-0227cb84d3e6594755fccdee03be49d0

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
  • Uppdateringstråd #2
Tillbaka