Grov eller ädel? Skenbensmått!

b_ridutbildning

Trådstartare
Hej alla avelsnördar!

På ridning har vi en diskussion om olika tiders hingstar. Jag tänkte höra om någon vet ifall tyska hingstar mäts runt skenbenet precis som svenska? Och i så fall: hur grov var Donnerhall?

Senast ändrad:
Sv: Grov eller ädel? Skenbensmått!

Skenbens måttet är inget du kan gå efter för att se om en häst är grov eller ädel det visar inget annat än just hur grova ben de har. Finns hästar som är väldigt lätta och ädla i kroppen som har rejäla ben, och likadant tvärtom grova i kroppen med tunna ben.

Visst är det så, men det kan ändå vara intressant i en diskussion om ädelhet och framför allt hur den utvecklats genom åren. Vore intressant med statistik i frågan. Det borde ändå finnas en viss tendens till smalare ben på hästarna. Det är i alla fall vad mitt öga säger mig. Fast jag kanske har låtit mig luras av att benen numera ser längre ut.

Varför skulle en siffra som inte alls har med ädel kontra grov vara intressant i diskussioner om sådana saker ?
Finns mkt gångartshästar med gracila ben titta på exteriörkritiken tror det var fjorårets bruksprov så hade nästan varenda gångartshingst nerslag på att de var för gracila. Med högre % förädlarblod så följer naturligtvis även riskerna för att få deras ben något som egentligen inte är önskvärt då det ju av förklarliga skäl sänker hållbarheten iom att det inte automatiskt innebär att själva hästen i kroppen är ädlare, dock verkar det vara poppis inom gångartsbiten och det ser ju graciösare ut med spindelben så vissa avlar glatt vidare på det och tar hellre risken med hållbarheten. Men fortfarande säger det ingenting om hästen för övrigt är ädel eller grov. Som exempel kan jag nämna att grövsta hästen här hemma (förutom det gamla pansarvagns halvblodet) har de smalaste benen och når inte ens över 20 i skenbensmått medans den högädla som ser ut som ett ädelt fullblod i kroppen och har ponnysadelgjord har 21 i skena.

Fast just att många fick kritik för att de var gracila är väl ett bevis på just det? Att benen blivit smalare menar jag. Och förhoppningsvis är även typen ädlare på våra moderna sporthästar, annars kan man ju undra vart aveln är på väg??? Naturligtvis finns det utrymme för individuella skillnader. Min egen 162 cm valack hade 22 cm på kval tävlan.

Finns det någon som har kunskap att svara på originalfrågan så är jag fortfarande intresserad? :-)

Varför skulle en siffra som inte alls har med ädel kontra grov vara intressant i diskussioner om sådana saker ?
Finns mkt gångartshästar med gracila ben titta på exteriörkritiken tror det var fjorårets bruksprov så hade nästan varenda gångartshingst nerslag på att de var för gracila. Med högre % förädlarblod så följer naturligtvis även riskerna för att få deras ben något som egentligen inte är önskvärt då det ju av förklarliga skäl sänker hållbarheten iom att det inte automatiskt innebär att själva hästen i kroppen är ädlare, dock verkar det vara poppis inom gångartsbiten och det ser ju graciösare ut med spindelben så vissa avlar glatt vidare på det och tar hellre risken med hållbarheten. Men fortfarande säger det ingenting om hästen för övrigt är ädel eller grov. Som exempel kan jag nämna att grövsta hästen här hemma (förutom det gamla pansarvagns halvblodet) har de smalaste benen och når inte ens över 20 i skenbensmått medans den högädla som ser ut som ett ädelt fullblod i kroppen och har ponnysadelgjord har 21 i skena.

Helt rätt gylle. Bra förklarat :)
Anledningen till att man mäter skenbensomfång är väl just för att det är en indikator för hur hållbar hästen är? Grovt skenbensomfång = hästen klarar av att bära högre vikt än dito häst med klent skenbensomfång.

Skenans omfång ger en hänvisning om den vikt som hästen klarar av att bära. En stor häst på spindelben har sämre hållbarhet än en mindre häst på grövre ben. Tyvärr tycker jag att denna kunskap är dålig bland hästägare. Jag fick själv inte höra talas om denna indikator förrän för något år sedan. Jag har alltid undrat varför man mäter skenbensomfång, och jag trodde i min enfald att det skulle just tala om "ädelheten" hos hästen, fastän det inte alls är så.
Som hästköpare bör man ta benen i beaktning och inte förtjusas av hästar med tunna ben. Klena ben ger som sagt sämre hållbarhet.

Här är en länk där man kan analysera sin hästs proportioner:
http://www.equisearch.com/horses_care/health/anatomy/analyze_your_horses_proportions_122809/

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 624
Senast: ako
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 856
Senast: vtok
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att...
2
Svar
32
· Visningar
4 326
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?